Trump on kokkupõrkekursil autotööstusega

Rait Piir
, Reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Donald Trump
Donald Trump Foto: Molly Reilly/Pool via CNP/MPI/Capital Pictures/RS/Scanpix

Donalt Trump on otsustanud, et tahab muuta 23 aastat kestnud NAFTA-t (Põhja-Ameerika Vabakaubanduse Leping), et vähendada kasvavat kaubanduse puudujääki Mehhikoga ja seada rangemad reeglid autoosade päritolule.  

Trump, kes on juba pikka aega olnud vabakabanduse lepingu vastane, süüdistab autotööstust tehaste ja tööde Mehhikosse kolimises, kus saab inimestele vähem palka maksta ja kulud on üleüldiselt väiksemad, kirjutab Business Insider

Autotööstuse osakaal moodustab kaubanduse puudujäägist kõige suurema osa ja selle vähendamiseks võib Trump kehtestada rangemad piirangud Aasiast ja Mehhikost tulevatele autoosadele. Samuti võib ta nõuda autodes kasutatava kohustuslike kodumaiste osade protsendi kasvu. 

Taoline plaan on autotootjad muidugi tagajalgadele ajanud, kellele ei meeldi juba niigi, et 62,5 protsenti autoosadest peavad olema kodumaised. Tegu on kõige kõrgema omalaadse protsendiga maailmas. Töösturid protesteerivad, et veel suuremad kitsendused ajaks nende kulud ääretult kõrgeks ja häiriks ka NAFTA riike läbivat keerukat tarnevõrgustiku. 

«Kodumaiste osade osakaalu suurendamine ei ole lahendus töökohtade tagasi toomiseks,» ütles USA autotööstust esindava kaubandusgrupi Motor & Equipment Manufacturers Association (MEMA) esindaja Ann Wilson, lisades, et töökohti tuleks tuua tagasi autode ekspordi laiendamise. 

Kui NAFTA-t põlgav Trump ei jää aga tulevaste läbirääkimistega rahule, võib ta üldse kogu lepingu prügikasti visata. Sellisel juhul kasvaks kulutused kusagil 4-5 miljardi dollari võrra aastas, andes Ühendriikide autotööstusele tõsise hoobi ja vähendaks nende konkureerimisvõimet Euroopa ja Aasiaga.  

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles