Algab Eesti sajandi tee-ehitus (9)

Lennart Ruuda
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tee-ehitus
Tee-ehitus Foto: Georg Kõrre

AS TREV-2 Grupp alustab juba tänavu augustis Kose–Ardu maanteelõigu neljarajaliseks ehitamist, mille maksumuseks küündib ligi 50,7 miljoni euroni. 

«Selle lepingu allkirjastamine on maanteeameti viimaste aastate üks tipphetkedest, võttes kokku väga mahuka ja põhjaliku ettevalmistustööde etapi. Nüüd anname teatepulga edasi ehitajale projektlahenduse realiseerimiseks,» ütles maanteeameti peadirektori asetäitja ehituse ja arengu alal Kaupo Sirk.

«Antud teelõigu ehitamine on tee-ehitajale suur väljakutse, sest loodame 2020. aastal liiklejaid rõõmustada kauaoodatud ohutu ja liiklejasõbraliku 2+2 ristlõikega teelõiguga,» lisas ta. Kose–Ardu 12 kilomeetri pikkuse lõigu ehituse algab tänavu augustis ning kestab 40 kuud.

Uus teelõik on märgitud punase joonega. See lühendab Tallinna–Tartu–Võru–Luhamaa maanteed 5,3 kilomeetri võrra.
Uus teelõik on märgitud punase joonega. See lühendab Tallinna–Tartu–Võru–Luhamaa maanteed 5,3 kilomeetri võrra. Foto: maanteeamet

Teelõigu rajamine on viimase 25 aasta üks suurimaid tee-ehitusprojekte Eestis, mille käigus rajatakse kogu neljarealine teelõik uuele trassile, millega Kose–Mäo 40-kilomeetrine uus 2+2 tee lühendab Tallinna–Tartu–Võru–Luhamaa maanteed 5,3 kilomeetri võrra.

Kogu teelõigule ehitatakse 2+2 sõidurajaga eraldusribaga maantee, Kose-Risti ja Ardu liiklussõlmed, üks tunnel ja üks ulukite läbipääsuks mõeldud ökodukt. Samuti on teelõigule kavandatud truubid kahepaiksetele ja väikeulukitele. Ristumised kõrvalmaanteede ja kohalike teedega on eritasandilised.

Tänasel Tallinna–Tartu maantee trassil olev Kose–Ardu teelõik jääb tervikuna teenindama kohalikku liiklust ja toimib vajadusel kiirtee alternatiivina mitmesuguste eriolukordade puhuks. Uus teelõik on projekteeritud kiirusele 120 km/h.

Ardu–Võõbu lõigu ehitushange avaldatakse kolmandas kvartalis ja maanteeameti eesmärgiks on mõlemad lõigud lõpetada 2020. aastal.

Ehitaja: selliseid projekte tuleb väga harva

Hanke võitnud TREV-2 Grupi juhatuse esimees Sven Pertens ütles Postimehele, et nii suuri tellimusi tuleb väga harva ette. Ehituse maksumus on võrdväärne firma aastakäibega. «See on üks kõige suuremaid, kui mitte kõige suurem tee-ehitus meie taasiseseisvumise perioodil,» rääkis ta. 

TREV-2 jaoks on leping oluline eelkõige seeõttu, et see annab neile tööd ja tellimusi kolme aasta peale ette. «See loob võimaluse stabiilseks arenguks. Töö on ees ja seda saab järjepidevalt teha.» Ettevõtte käivet kasvatab hankevõit järgnevatel aastatel paarkümmend protsenti. 

Pertensi sõnul pakub sajandi tee-ehituse projekt neile hulgaliselt väljakutseid. Esiteks nõuab teelõigu ehitamine väga palju erinevate pinnaste liigutamist ja tee muldkeha ehitamist. Kui tavaliselt ehitatakse uus tee vana maantee kõrvale või peale, siis nüüd jookseb see täiesti uues asukohas. 

Teine suur väljakutse on materjalide logistika ja planeerimine, kuna kogused on suured ja möödapanek võib väga kalliks maksma minna. «Kõik see eeldab suurepärast koordineerimist ja koostööd,» selgitas firma juht.

Pertens rõhutas sedagi, et uus teelõik on selles mõttes küllaltki ainulaadne, et ehitusperioodil puudub sisuline mõju olemasolevale liiklusele. 

«Kuna Kose–Ardu lõigu puhul tegemist on täiesti uue trassiga, siis saab kuni uue tee valmimiseni 2020. aastal senine liiklus jätkuda ilma suuremahulistest ehitustöödest tingitud piiranguteta,» märkis Pertens. Ehitusega kavatseb TREV-2 alustada nii kiiresti kui võimalik. 

Konkurentide hinnapakkumine oli kõrgem

Teine Eesti suur tee-ehitusfirma Nordecon osales samuti hankel, kuid ei võitnud. Ettevõtte juhatuse esimehe kohusetäitja Erkki Suurorg ütles, et nende pakkumine oli rahaliselt märksa suurem, kuid ta usub, et Trev2 saab korraliku ettevõttena ehitusega ilusti hakkama. 

«See on suur ja vastutusrikas ülesanne, mis nõuab veidi teise tehnoloogia kasutamist,» rääkis Suurorg, viidates sellele, et projekt eeldab täiesti uue tee loomist, mis võib minna läbi metsa ja raba. See aga muudab juurdepääsu ja tehnika transportimise keerulisemaks ning kulukamaks. 

«Samas autosõitjatele on see kindlasti parem, kuna liiklust vahepeal kinni ei panna. Töö teostajale on see muidugi suur väljakutse.» Samas lisas Suurorg, et maanteeameti hanketingimused ja nõuded on küllaltki karmid, mistõttu võib arvata, et kui TREV-2 selle sõela läbis, saavad nad ka hakkama. «Soovime neile edu,» ütles ta. 

Kokku esitati Kose-Ardu teelõigu ehitushankele 5 pakkumist. TREV-2 pakkumus osutus edukaks, kui kvalifitseeritud pakkujate poolt esitatud ja vastavaks tunnistatud pakkumustest madalaima hinnaga pakkumus, selgitas maanteeamet. 

Kommentaarid (9)
Copy
Tagasi üles