Suurbritannia keelustab aastal 2040 kõik bensiini- ja diiselsõidukid (2)

Taavi Teder
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Diisli ja bensiini kütusepumbad Manchesteris.
Diisli ja bensiini kütusepumbad Manchesteris. Foto: PAUL ELLIS/AFP

Osana valitsuse strateegiast parandada õhu kvaliteeti, keelab Suurbritannia 2040. aastast  kõigi uute bensiini- ja diiselautode ning busside müügi. Peamiseks põhjuseks on tõusev lämmastikdioksiidi tase, mis ohustab rahva tervist.

Saarteriigi valitsus hoiatas, et plaani, kuhu kaastakse ka hübriidsõidukid, on vaja, sest halb õhukvaliteet seab ebavajaliku ja välditava ohuna inimeste tervise riski alla. Ministrite hinnangul on tegu kõige suurema keskkonnaohuga rahva tervisele.

Ministritele on pakutud välja maksustamise ideed, millega tekitataks nö. «puhta õhu tsoonid», kuid valitsus tahab, et piirkondade maksustamine motoristide jaoks oleks ainult viimane meede võitlemaks saastusega.

«Madal õhukvaliteet on suurim keskkonnarisk rahva tervisele Ühendkuningriigis ja valitsus on kindel otsuses võtta kasutusele jõulised meetmed võimalikult lühikese aja jooksul,» ütles valitsuse esindaja.

Muuhulgas jagatakse kohalikele omavalitsustele 225 miljonit naela, rakendamaks meetmeid, mis langetaks lämmastikdioksiidi tasemeid seaduslikule piirile. Kavas on ümber seadistada valgusfoore, eemaldada teekünniseid ja muuta teede paigutust.

Mõned soovivad, et üleriiklik initsiatiiv kõnniks Londoni jälgedes. Riigi pealinnas tutvustatakse 10 naela suurust «mürgi maksu», mida rakendataks umbes 10 000 kõige vanemale ja saastavamale sõidukile igal nädalapäeval.

Ühendkuningriigi plaan tuli keset hoiatusi, et riigi õhusaaste võib-olla aastas 40 000 enneaegse surma põhjuseks. Londoni linnapea Sadiq Khan on nõudnud juba mõnda aega karmimaid meetmeid õhusaaste vastu võitlemiseks, mis tapab aastas pealinnas 9000 inimest.

UK plaan järgneb Prantsusmaa sarnasele teavitusele, mis on osa valitsuse puhta õhu kavast, milles plaanitakse samuti keelata fossiilkütustel sõitvate uute autode ja busside müük.

Prantsusmaa presidendi teade sarnasest keelust tuli sammuna Pariisi kliimaleppe eesmärkide saavutamiseks kõigest päev pärast Volvo teadet, milles seisis, et ettevõte valmistab alates 2019. aastast ainult elektri- või pistikhübriidautosid. Volvo otsust nähti, kui algust sisepõlemismootoriga autode domineerimise ajastu lõpule.

Kommentaar:

Arno Sillat, Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liidu tegevjuht

Automüüjaid mõjutab see otsus vähe. Reaalset tööd see edaspidi ei muuda. Tarbimise suhtes oleks see puhtam, aga tootmise mõttes ei tea kas oleks. Energia jäävuse seadus kehtib ka sotsiaalses mõttes.

Turu suundumus õige, kuid kõik pole ülemineku jaoks veel täna valmis. Hetkel ei suuda elektriautod veel sõita sama pikki vahemaid, kuid hinna poolest on näiteks hübriidsõidukid võrdsustunud bensiini- või diiselsõidukitega.

Lähima 20 aasta jooksul ei tohiks sisepõlemismootoriga autosid täielikult ära keelata. Keskmine vanus on Eestis autol 14 aastat. Vana auto omaniku kaitsmine peab jääma. Sa ei saa öelda eemal külas sõitvale inimesele öelda, et tema autoga sõita ei tohi. Nii jäävad külad väga tühjaks.

Tööstuse muutmisega, mida mõned ettevõtted hetkel teevad, võib tööta jääda miljoneid inimesi üle Euroopa ja teatud turgudel võib see tähendada müügilangust. Näiteks sisepõlemismootoriga auto käigukasti kallal töötab mitmeid inimesi, kuid elektrimootor pannakse kõik robotite poolt kokku.

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles