Ülevaade: digimüük vähendab Eesti mängupoodide kasumit

Taavi Teder
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mängude öö
Mängude öö Foto: Eero Vabamägi / Postimees

Eestis videomänge müüvatel poodidel ei möödunud eelmine aasta sugugi edukalt. Viiest poest suurenes kolmel müügitulu ja kolme kahjum süvenes.

Sõltumata faktist, et videomängutööstus on maailmas suurim meelelahutusvaldkond, on konkurents Eesti väiksel turul tihe. Lisaks omavahel võistlemisele tuleb konkureerida ka eestlaste seas populaarsete välismaa veebipoodide ja digitaalsete levitajatega nagu Steam.

Järgnevalt võtame Inforegistri andmetel kokku suurimad ainult videomängude ja nende tarvikute müügiga tegelevad ettevõtted Eestis.

Progames (Playsoft OÜ)

Aastast 2010 tegutseval ettevõttel on Eestis kolm poodi, üks Tallinnas, teine Tartus ja lisaks veebipood. Viimased kaks aastat pole ettevõttel hästi möödunud. 2015. aastal langes müügitulu ja oli jätkuvalt languses 2016. aastal, kui teeniti 327 516 eurot. Kahjumit teeniti -34 416 eurot, mis süvenes võrreldes 2015. aastaga 158 protsenti.

Gamestar (Gamestar Holding OÜ)

Samuti 2010. aastast tegutsev ettevõte, mis tegeleb mängude edasimüügiga ja peab ka netipoodi. Gamestari varasemad aastad on olnud edukad. Näiteks 2015. aastal tõusis nende müügitulu ligi kolme miljoni euroni ja kasum 130 000 euroni. Võrreldes 2015. aastaga langes möödunud aastal ettevõtte müügitulu 27% ja kahjum kukkus 30 tuhande euroni.

Alzgamer (Konsoolimängud OÜ)

Pärnu kohalik mängupood on tegutsenud aastast 2014 ja Pärnus läheb äril hästi. Ettevõte müüb mänge Pärnus kaubanduskeskuses ja netipoes. Võrreldes 2015. aastaga on müügitulu tõusnud ligi 50 000 euroni, kuid kasum langes poole võrra 6000 euroni.

Gamepood (Gamepood OÜ)

Mängupood Gamepood on Eesti turul tegutsenud aastast 2009 . Äri teevad nad peamiselt läbi Idakeskuse esinduse või veebipoe. 2015. aastaga võrreldes on ettevõtte müügitulu ja kasum tõusnud. Müügitulu teeniti 24% rohkem ja kasum tõusis ligi 2000 euroni.

Punktid.ee (Gamekeys OÜ)

Ainult veebis digitaalse müügiga tegeleva poe aasta ei möödunud lilleliselt. Müügitulu tõusis vähe, kuid kahjum langes kahekordseks 16 329 euroni.

Elektroonika müügiga tegelev ettevõttekett Euronics ei soovinud avaldada oma müüginumbreid.

Müügitulu numbrid olid möödunud aastal ettevõtetel tõsiselt võetavad, kuid kasum langes kõigil peale Gamepood OÜ.

Enamust mänge pole füüsilisel kujul enam olemas

Gamestari esindaja Rainer Tükk ütles, et üks põhjus langusel on kvaliteetsete mängude harv saadavus, sest tootjad kontrollivad oma mänge rohkem ja arendamise ajad on pikemad. «Teine põhjus on see et videomängud kaovad karbi kujul ära. Edasimüüjate või maaletoojate või jaekaupluste müügikäive langeb ka selle võrra, et mängud on digitaalsed.» Ettevõtja väidab, et 80 protsenti tootjatest ei valmistagi enam mängu füüsilisel kujul.

Digitaalset müügipoolt aga alles arendatakse Eestis. Tükk sõnab, et Eesti osakaal pole nii suur, aga Läti ja Leedu on ikkagi arvuti maad ja digitaalne müük on suureks põhjuseks, miks poodide kasum langeb. Eesti poodides müüakse enamjaolt mänge füüsilisel kujul. «Sellist aega nagu 2015 oli, kus tuli palju mänge ja osteti palju, enam ei tõenäoliselt ei tule,» nendib Tükk.

Euronicsi mängude tootejuht Jan Rist on aga teisel arvamusel. Tema sõnul on Euronicsi videomängudega seotud majandusnumbrid tõusus ja digitaalne müük vähemalt neile erilist survet ei avalda.

«PC-le mõjub ta vast kõige rohkem. Digimängude vähene populaarsus seisneb selles, et hind on sama mis karbil, aga inimestele meeldib omada midagi ja tore on riiulisse oma kollektsiooni uus ilus karp lisada,» lausub Rist. Tootejuhi sõnul on Eestis turul suur osakaal konsoolidel ja konsoolimängudel ning tema hinnangul on nende turuosa Eestis 85%.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles