EVR Cargo nõukogu juht teeb Venemaa vaguniäri maatasa (10)

Lennart Ruuda
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vagunid.
Vagunid. Foto: Marianne Loorents

EVR Cargo uus nõukogu esimees, ettevõtja Neeme Jõgi ütles, et riigifirma äriplaan minna Venemaale vaguneid rentima on väga vastuoluline ja riskantne, mistõttu on nõukogu osaliselt plaani peatanud. 

Eile kirjutas Postimees riigile kuuluva raudtee-veofirma EVR Cargo ambitsioonikast äriprojektist: võtta laenu, tellida Venemaa tehastest 35 miljoni euro eest vaguneid ja hakata sealset vagunipõuda ära kasutades neid suurfirmadele välja rentima.

Kui riigifirma endine nõukogu, mida juhtis praegune rahandusminister Toomas Tõniste, kiitis Venemaa projekti heaks ja andis rohelise tule, siis tänavu mai lõpus ametisse astunud uus nõukogu juht Neeme Jõgi ütleb, et see asi ei ole õige. «See äriplaan, mis nõukogule esitati, oli väga vastuoluline ega allunud tavapärasele äriloogikale,» kirjeldab Jõgi.

«Kuna EVR Cargo juhatuse poolt esitatud informatsioon oli väga lünklik, ei jäänud meil muud üle kui see projekt eelmise nädala lõpus peatada,» rääkis Jõgi. Samas oli firma juhatus selleks ajaks juba lepingulisi kohustusi võtnud ning 500 vagunit ja konteinerplatvormi ära tellinud. Ülemöödunud nädalal sai EVR Cargo juba esimesed 30 tuttuut platvormi Vene tehasest kätte. 

«Seda me enam peatada ei saanud,» ütles Neeme Jõgi. «Samas uusi kohustusi ei võeta ja uusi lepinguid ei sõlmita enne seda, kui meil on täielikult pilt ees. Projekti saatus sõltub sellest, kas anname sellele õnnistuse või mitte,» kommenteeris nõukogu esimees.

Küsimuse peale, mis teda Venemaa äriplaanis konkreetsemalt häiris, ei saanud Jõgi vastata, öeldes vaid, et äriplaan ei järginud häid tavasid ja riskide hindamine oli puudulik. «Äriplaani elluviimine ja käivitamine ei allunud kõige parematele äritavadele,» lisas Jõgi.

«Tegelikult ei olegi küsimus just Venemaale minekus. Loomulikult eksisteerib seal poliitiline risk, aga kui suur see on, seda on võimatu hinnata. Meie lähtusime oma otsuses ikka puhtalt äriloogikast ja need tekitasid meis juba palju küsimusi,» selgitas nõukogu esimees.

Kuningas: peame selgitama, kuidas vaguniäri käib

EVR Cargo nõukogu liige, majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi asekantsler Ahti Kuningas ütles, et Neeme Jõgi jutt, nagu oleks nõukogu plaanile pidurit tõmmanud, ei vasta tõele. Tema sõnul koguneb raudteefirma nõukogu sel neljapäeval, et investeeringut uuesti arutada. Esimese 500 vaguni ostmine juba allkirjad saanud.

«Muidugi ei saa me neist inimestest üle sõita, aga me saame neile (Jõgile-toim) äriplaani põhjalikumalt avada ja selgitada. Missugused on Venemaa regulatsioonid, missugune on taustaanalüütika ja statistika selle otsuse taga,» selgitas Kuningas, lisades, et kuna Jõgi on selles äris uus inimene, siis tuleb talle rohkem tausta avada. 

EVR Cargo juht Raul Toomsalu ütles, et nad on Venemaa äri nõukoguga arutanud juba kolm korda. «Neljapäeval kohtume uuesti ja arutame kõiki riske ja küsimusi, mis nõukogul on tekkinud,» rääkis ta. Reformierakondlaste eilne rünnak jääb talle arusaamatuks. «Juttu, nagu oleks meie äri Euroopa Liidu õõnestamine, ma tõesti ei oodanud.»

Nii majandusminister Kadri Simson kui ka Raul Toomsalu on korduvalt öelnud, et nad otsivad Venemaa äri realiseerimiseks ka erainvestorit, kes võiks õla alla panna. Neeme Jõgi ütles, et see jutt on väga üldsõnaline ja puhtalt loosungite tasemel. «Selleks, et kaasta, peavad olema konkreetsed tingimused: mis äri see on, mis tingimustel investeeritakse, mis kasu saab sellest EVR Cargo. Need asjad on kõik paika panemata,» ütles Jõgi.

Lisaks Jõgile, kes on nõukogu esimees, ja Ahti Kuningale kuuluvad EVR Cargo nõukogusse veel Peeter Kadarik ja Madis Ermo. 

Täpsemalt on EVR Cargol plaanis osta kahelt Lääne-Venemaa tehaselt 600 konteinerplatvormi ja 400 poolvagunit. Esimeses jaos pooled, ja kui kõik läheb plaanipäraselt, siis ülejäänu. Riskide maandamiseks loodaks Venemaal EVR Cargo tütarfirma, mis hakkab vaguneid välja rentima.

Paljud Venemaa eksperdid on aga selle plaani suhtes väga kriitilised. 

Kommentaarid (10)
Copy
Tagasi üles