Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Rahumaa lubab kvaliteetset, klassikalist ja suurematele numbritele mõeldud aluspesu

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Mitmes valdkonnas kätt proovinud ettevõtja Indrek Rahumaa laiendab oma pesuäri. | FOTO: Eero Vabamägi

Äsja pankrotist pääsenud ettevõtja Indrek Rahumaa selgitas, miks tema enamusosalusega Lauma International omandas investeerimisfondilt Saksamaa pesutootja Felina International AG, makstes tehingu finantseerijatele hiiglaslikke intresse.

-Pesufirmade tehing tekitas üpris suurt elevust, sest teie varasem finantseerimistegevus on toimunud suurte tõusude ja mõõnadega. Kuidas õnnestus praegune finantspakett kokku panna?

Ma ostsin Lauma 2004 ja jagasin selle kaheks: Lauma Lingerie ja Lauma Fabrics. Aastast 2005 oleme otsinud õiget lahendust Fabricsile, sest me usume moeäris vertikaalselt integreeritud mudelit, kus kanga tootmine ja lõpptoodang asuvad ühe katuse all. Oleme vaadanud turul ringi ja nüüd on see sihtmärk leitud – meie üks suuremaid kliente Saksamaal.

2012 ostsime Saksamaal ühe suurema kangatehase ja olulise osa sellest saime üle tuua Lätti. Nii võitsime Lääne-Euroopas mitu uut klienti – nagu näiteks La Perla, Triumphi ja Felina. Viimane oli suuruselt teine klient. Kuna me ise müüme sinna päris palju materjali, sobib meile see ost imehästi.

-Kas see on siis ikkagi äri, kus glamuur toob raha rohkem sisse kui asja tootmine ise?

Pesuäri on moetööstuses omapärane, sest glamuuri on selles kindlasti ka, aga kvaliteet on hirmus oluline. Esmajoones peab pesu hästi istuma. Selleks, et tarneahelat lühendada, oleme otsustanud nii brändid kui ka tekstiili- ja kangatootmise ühe katuse alla tuua, lühendamaks tarneahelat 18 kuult 12 või isegi kuue kuu peale.

Ostuga tuli kaasa kaks õmblustehast Ungaris, kus kvaliteet on päris kõrge, kuid tööjõud odavam kui Balti riikides. Meie eelis seisneb selles, et Lauma loodi 1972. aastal kogu Nõukogude Liidu jaoks. Kogu Ida-Euroopa tootmine baseerub Lauma kangastel. Euroopas teist sellist tehast pole.

Meile annab brändi omamine palju juurde, sest toodame materjali 50 miljonile rinnahoidjale aastas. Võime kujuneda Euroopas väga oluliseks tegijaks.

-Lauma Internationali guugeldades midagi eriti ei leia. Lätikeelne krediidiinfolaadne informatsioon ja asutamine üpris hiljuti. Mis on siin mis?

Lauma International on tõepoolest hiljuti Lätis asutatud haldusettevõte, mille alla me tõstsime Lauma Fabricsi. Siia ostsime Felina. Meie idee on osta veel pesubrände.

-Mida siis tegelikult toodab Lauma Fabrics?

Oleme Euroopa üks suurimaid pesukanga tootjaid. See ettevõte toodab kõike, mis on pesu tootmiseks vajalik. Tegemist on maailmas suuruselt 16. sellelaadse ettevõttega. Euroopas on seal näiteks väikesed pitsitootjad või siis meie Felina, millel on 50 miljonit eurot käivet.

Meie teeme koordinatsiooniprotsessi väga lihtsaks, et klient saaks kõik ühest kohast kätte. Üle-eelmisel aastal investeerisime seitse miljonit eurot uude värvimistsehhi, mis annab selge eelise teiste ees, sest saame teha väga täpseid väikeseid seerijaid.

Ehkki me praegu õmbleme suures osas ise Ungari tehastes, ei peaks me seda tegema, sest teenust saab sisse osta. Pesu õmblemine on küll keerukam kui särgi õmblemine, aga raskuspunkt asub kangatootmisel. Üks pitsimasin maksab ligi miljon eurot ja üks inimene juhib kahe pitsimasina tööd. See tähendab, et kui tööjõukulud üles lähevad, suudame pitsitootmist ikka siin Baltikumis hoida.

Olukord on teine õmbluses, kus tööjõu maksumus on märkimisväärne. Kuid meie lähedal asub suur idaturg, kus tööjõu maksumus on ikkagi väga madal. Valgevenes ja Ukrainas, kus majanduskasv on Hiinaga võrreldes väga madal, jääb õmblustöö ka tulevikus väga odavaks võrreldes Hiina ja Kagu-Aasiaga.

-See Saksa firma, mille ostsite, oli kunagi perefirma?

Kunagi oli see tõepoolest perefirma, Palero investeerimisfond ostis selle ära ligi kaks ja pool aastat tagasi. Tegemist on Münchenis asuva erakapitalifondiga, mis teeb tavapärasest väiksemaid tööstustehinguid. Nad leidsid, et Felina läheb meie puhul õigetesse kätesse, et me pole finantsostja ja toome ettevõttesse lisandväärtust.

Palero on ettevõttes oma profiilist tulenevaid muudatusi läbi viinud, hoidnud kokku kulusid. Ettevõte saavutas kasumlikkuse ja nüüd on meie eesmärgiks kasv. Felinal on maailmas üle 6500 müügipunkti. Kindlasti on vaja välja arendada netikaubanduse pool, kus näeme suurt kasvu.

Peame laienema uutele turgudele. Inglismaa on väga konkurentsitihe, kuid meie tooted sobivad sinna väga hästi: kvaliteetne, klassikaline ja fookus suurematele suurustele.

-Ettevõtte käive oli 2010. aastal 45 miljonit eurot, nüüd 41 miljonit. Miks käive kukkus?

Palero lõpetas ära kahjumlike brändide tootmise. Ettevõte tegi enne müüki uue brändi Unusual, mis oligi ebatavaline samm, osutus kahjumlikuks ja selle tegemine lõpetati ära.

-Millistele hinna- ja tarbijaklassidele orienteerute?

Massiturg tähendab 30-euroseid komplekte. Felina komplekt maksab 70–80 eurot, tänu millele saame lubada ka kvaliteetsemaid materjale.

-Kuidas kavatsete laieneda?

Kasvuplaanid seostuvad nii tootmismahtude suurendamise kui ka brändide ostmisega. Hoiame silmad lahti ja soovime Felinaga analoogilisi oste teha. Vaatame praegu kolme-nelja sarnast tehingut läbi.

Turg on väga killustunud. Kui vaadata, et H&Mil on oma koduturul viis protsenti turuosa. Osad jäävad väga väikseks, sest tarbijad ei soovi ühtmoodi riides käia. Kuid turg on hakanud kasvama kaks-kolm protsenti aastas, sest inimestel läheb paremini ja nad on hakanud rohkem teenima.

-Miks te emiteerite Saksa firma ostmiseks võlakirju 12-protsendilise intressiga, mis mõjub väga räigena?

Võlakiri on vaid üks osa ja tegelikult me finantseerime peamiselt pangalaenuga. Üks kolmandik sellest summast tuli võlakirjaga. Kaalutud keskmine tuleb ligi seitse protsenti.

-Ka see on väga kõrge protsent. Mis on selle äri suuremad riskid, mis intressid nii kõrgeks ajavad?

Nii see praegu on, sest Balti riikides on praegu finantseerimise võimalused piiratud. Kui kogu äri oleks ühes riigis, oleks saanud selle nelja protsendiga finantseerida. Praegu aga eri pooled ei tunnustanud teise riigi tagatisi. Töötame selle nimel, et finantseerimist odavamaks teha. Muu hulgas on tulevikus plaanis ka börsile minna.

Me ei leidnud nii kiiresti õiget finantseerijat, kes oleks rahul ühtaegu nii Saksamaa kui ka Balti riikide tagatistega. Rootsi pangad arvasid, et Baltikum on riskantne ja Saksamaa kohta ei teadnud nad üldse midagi. Saksamaa pangad ei julge üldse Balti riikidesse tulla. Pidime kuu aega tegema tööd selle nimel, et sakslased aru saadaksid, et Läti on ka riik. Kui vaadata kogu seda võlakoormust, siis arvestades tagatisi ja kassavoogu, pole see kõrge.

Samuti jääb see tehing üpris keerulisse suurusjärku. 30 miljonit eurot oli meie kohalikele pankadele liiga suur, suurtele Londoni pankadele aga köömes. 50–100 miljoni euro suuruse investeeringu korral oleks finantseerijate ring olnud palju suurem ja ka odavam. Me tegutseme refinantseerimise nimel. Kavatseme tulevikus börsile minna ja alandada finantseerimiskulu.

-Keda te näete peamiste investoritena?

Kui vaadata näiteks LHV emissiooni, siis suuresti oli see kohalik jaeklient. Kui kohalik investor on aktiivne, siis õnnestub ka välismaa investoreid, kes kohalikke arenguid väga jälgivad, siia saada. Sellist lähenemist toetab ka asjaolu, et ettevõte on Lätis käega katsutavas kauguses ja temaga seotud uudised jooksevad ka kohalikest uudistest läbi.

-Kas ma saan õigesti aru, et Euroopasse te müüte ikkagi Saksa, mitte Läti pesu?

Felina bränd on ikkagi Saksa oma ja Lätiga pole siin midagi pistmist. Jääme oma kliendigrupile truuks, kuid ehk grupi sees saame efektiivsust ja täpsust suurendada.

-30-eurose ja 100-eurose pesu tootmiskulud peaksid olema üpris sarnased?

Kui turgu vaadata, siis kõige odavama rinnahoidja saab valmis teha kolme euroga, kuid see just hirmus kvaliteetne ei ole. Parima rinnahoidja teeme kaheksa euroga valmis. Vahe on tõepoolest marginaalne, sest põhikulu läheb jaotusele ja organisatsiooni ülalhoidmisele. Maksab see, et sa tead, mida toota.

Hulgimüük on selles äris kaduv nähtus, sest koore riisuvad brändiomanikud. Hulgimüüjad arendavad seetõttu välja oma jaevõrkusid. Äri areneb butiigi põhimõttel või multibrändi kauplustena. Kui palju erinevaid väikeseid brände kokku viia, siis läbimüük ühe ruutmeetri pealt paraneb märkimisväärselt.

INFOKAST

Senised ettevõtmised

Rahumaa on viimastel aastatel Eestis madalat profiili hoidnud. Viimati tõusis ta mõni aasta tagasi avalikkuse tähelepanu alla, kui Venemaal naftaäri ajades sealsete äripartneritega tülli pööras.

Kuni tänavu juunikuuni nõudis Rahumaa isiklikku pankrotti talle kuuluva ettevõtte Kremmi Holding pankrotihaldur.

Varem oli Rahumaa vaenujalal ärimeeste Oliver Kruuda ja Marcel Vichmanniga, viimane taotles ka Rahumaa firma pankrotti.

Kümme aastat tagasi lubas Rahumaa Alta Capitaliga osta Kruudale kuulunud Kalevi, kuid tehingut ei sündinud.

Allikas: PM

CV

Indrek Rahumaa

Sündinud: 17.02.1972 Tallinnas

Haridus:

1979–1988 Tartu 2. keskkool

1988–1991 gümnaasium Rootsis

1991–1995 Stockholmi rahvusvaheline majanduskool Handeslhogskolanis

Varasem karjäär:

1994–1995 Estonian Airi finantsdirektor

1995–2000 AS Balti Cresco

2001 AS Alta Capital

Keeled: eesti, vene, inglise, rootsi, vähesel määral saksa ja prantsuse keel

Allikas: PM

Tagasi üles