Josing: toiduainete hinnad ei ole kunagi nii kõrged olnud

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eesti Konjunktuuriinstituudi direktor Marje Josing
Eesti Konjunktuuriinstituudi direktor Marje Josing Foto: Mihkel Maripuu

Eesti Konjunktuuriinstituudi direktori Marje Josingu sõnul ei ole toiduainete hinnad maailmas kunagi nii kõrged olnud. Tema kinnitusel ei saa hindade taolist tõusu viimasel paaril aastal selgitada ainult pakkumise ja nõudlusega.

«Osa toiduainete puhul saab viidata mingile kindlale probleemile. Näiteks kakao puhul võib selgelt välja tuua Elevandiluuranniku probleemid, vilja hinna puhul mängib rolli Venemaa viljaekspordi keeld, mida sügiseni pikendati, buumis on aga kõik turud,» sõnas Josing.

Tema sõnul ei leia ühtegi kaupa, mille hind oleks stabiilne või langeks. Enneolematus hinnatõusus mängivad oma rolli nii emotsioonid kui pakutava raha hulk. Teadupärast on USA keskpank majanduse elavdamiseks üha uut raha ringlusesse lasknud ning rahavood otsivad endale suuremat tootlikkust.

«Ka 2008. oli suur hinnatõus. Tõenäoliselt hakati aimama kinnisvaraturu kõrbemist ning raha liikus reaalsektorisse. Tookord püüti hinnatõusu selgitada reaalturu põhjustega. Näiteks sellega, et hiinlased on hakanud piima jooma. Käis see pauk ära ja hinnad langesid nagu kivi ja ei olnud kusagil neid hiinlasi, kes oleksid piima joonud,» kommenteeris Josing.

«Kindel füüsiline kaup on palju mõnusam investeering kui virtuaalne kinnisvaraosak, kus on raske aru saada, millesse sa investeerid. Lisaks on toidukaubal alati kindel tarbijaskond.»

Börsil ringlev toidu hulk on Josingu kinnitusel suhteliselt marginaalne, kuid see mõjutab kogu toidu hinda. Näiteks piimast müüakse börsil kümnendik ja ülejäänu läheb kaubaks siseturul, aga see 10 protsenti mõjutab kõiki hindu. See on Josignu kinnitusel kindlasti mõtlemise koht.

Ühelt poolt on tulevikutehingud börsidel Josingu kinnitusel head, need annavad ettevõtjale kindlustunde, et ka kuue kuu pärast on võimalik oma kaupu müüa. Teisalt ei ole paljud tulevikutehingute sõlmijaist toodetega kuidagi seotud ning kaup püütakse võimalikult kiiresti ja kallilt maha müüa.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles