Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Suur aadrilaskmine USA jaekaubanduses

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Pankrotikaitse alla läinud Payless üks kauplus, mis sulges uksed märtsi lõpus | FOTO: Richard B. Levine/Levine-Roberts/Sipa USA/Scanpix

USA tuntud kaubamajaketi Macy’s aktsia hind kukkus läinud neljapäeval 17 protsenti, sest ettevõtte eelmise kvartali majandustulemused valmistasid pettumuse. Nii näiteks kahanes kasum 39 protsenti, 71 miljoni dollarini võrrelduna 116 miljoni dollariga 2016. finantsaasta esimeses kvartalis.

Macy’s pole aga ainus jaekaubanduskompanii USAs, kelle majandustulemused allamäge liiguvad. Juba kümned jaeketid on pidanud oma poode sulgema. Macy’s on alates möödunud aasta algusest teatanud 150 kaubamaja sulgemisest. Teine USA suur jaekett, umbes 12–13 miljardi dollari suuruse käibega J.P. Penney teatas märtsis oma kavatusest panna kinni 138 kaubamaja.

Eelmisel aastal sulges Ameerika Ühendriikides uksed umbes 4000 poodi, Šveitsi suurpank Credit Suisse prognoosib, et tänavu pannakse seal kinni 8600 kaubamaja, mis on enam kui 2008. aasta finantskriisi ajal.

Pankrotikaitse alla on sel aastal jõudnud minna juba 19 jaekaubanduskompaniid, teiste hulgas rahvusvaheliselt tuntud Payless ja RadioShack. Eelmisel aastal läks pankrotikaitse alla 18 jaekaubandusettevõtet, vahendab The Wall Street Journal.

«Pole mingitki võimalust uskuda, et see olukord lähimas tulevikus muutub,» ütles Columbia ärikooli jaemüügiuuringute juht Mark Cohen, kes on juhtinud ka Sears Canada ja teisi jaemüügikette.

Poodide sulgemine pole aga ainult Ameerika Ühendriikide trend, sama toimub ka näiteks Jaapanis. Sealsete kaubamajade assotsiatsiooni hinnangul on nende müük kahanenud 8,9 triljonilt jeenilt (71 miljardilt eurolt) 2000. aastal 6,2 triljoni jeenini (50 miljardi euroni).

Konsultatsioonifirma Eurasia Group arvamuse järgi ohustab automatiseerimine maailmas 192 miljonit töökohta. Sealjuures on see muutus eriti dramaatiline just Ameerikas, sest jaekaubandus on seal kuni viimase ajani õitsenud.

Jaekaubanduse praegusele kriisile pandi alus aga peaaegu kolm aastakümmet tagasi, mil tarbimise kasv ning raha odavnemine sundis jaemüüjaid üha uusi poode avama. Seetõttu ongi USAs ühe inimese kohta kõige enam jaemüügipinda. Reitinguagentuuri Morning Star Credit Rating andmetel on see 23,5 ruutjalga ehk 2,2 ruutmeetrit elaniku kohta võrrelduna näiteks 16,4 ruutjalaga (1,5 ruutmeetrit) Kanadas ja 11,1 ruutjalaga (üks ruutmeeter) Austraalias.

«Avati tuhandeid uusi uksi ning rendihinnad kerkisid lakke,» selgitas märtsis analüütikutele ülemaailmne rõivaste jaemüüja Urban Outfitter. «See tekitas mulli, mis nüüd lõhkes,» lisas ta.

Muuseas, ärikinnisvara nõustamisfirma CBRE andmetel on Eestis poepindu veidi alla 0,6 ruutmeetri inimese kohta, mis on aga teistest Kesk- ja Ida-Euroopa riikidest peajagu suurem näitaja.

Ülepinnastumisele lisandusid kiirmoe- ja odavketid, millega kaasnes ka tugev konkurents ning mis muutis hindade tõstmise keeruliseks. «Paar meeste pükse maksab praegu vähem kui kümme aastat tagasi,» ütles Wall Street Journalile moebrändide Calvin Klein ja Tommy Hilfiger emafirma PVH tegevjuht.

Samal ajal kui jaemüügiettevõtted laiendasid kiiresti oma füüsilist jalajälge, hakkas internetikaubandus jõudsalt oma kombitsaid rõivakaubandusse ajama. Sama areng oli juba toimunud raamatukaubanduses. Vaatamata ettekujutusele, et šoppajad eelistavad riideid proovida poes kohapeal, prognoosib analüüsikeskus eMarketer, et online-rõivamüügi osakaal kogumüügist on sel aastal arvutite- ja koduelektroonikamüügist möödumas.

Ajavahemikus 2010 kuni 2014 kasvas e-kommertsi maht 30 miljardit dollarit aastas, viimasel kolmel aastal on aastane kasv aga tõusnud 40 miljardini.

Alates 2006. aastast on kaubamajade müügipinnad kahanenud 11,5 protsenti, samas kui käive on kahanenud kaks korda kiiremini. Selleks et müügi produktiivsus, mida inflatsioon on mõistagi korrigeerinud, 2006. aasta tasemele saada, tuleks sulgeda veel vähemalt 800 kaubamaja, tunnistab investeerimispanga Green Street juht D. J. Busch.

Jaemüüjatele läheb see trend aga kalliks maksma, kuna online-kaubandus on vähem kasumlik, sest  transpordi-, klientide hõlvamise kulud ja tehnoloogia arendamise kulud on suuremad. Jaekaubanduse keskmine marginaal on langenud üheksa protsendini võrrelduna 10,5 protsendiga 2012. aastal. Samal ajal on e-kaubanduse osakaal kasvanud 10,5 protsendilt 15,5 protsendile.

Internet hõlbustab klientidel võrrelda hindu, mis on toonud kaasa nende võrdsustumise erinevates kettides. «Internetist on saanud suur hindade võrdsustaja,» ütles noorterõivaste tootja Alix jaemüügiüksuse kaasjuht Joel Bines.

Samas ei tähenda need arengud kindlasti kogu jaeäri lõppemist. Inimesed käivad endiselt poodides, kuid nüüd kulutavad nad raha teistmoodi, kasutades ka teiste äride, nagu restoranid, hotellid ja internetikaubandus, teenuseid, kirjutab ajakiri The Economist värskes numbris.

LISALUGU

H&M ja Zara liiguvad vastassuunas

Samal ajal kui USA jaemüüjad panevad poode kinni, liiguvad Euroopa tuntud moerõivaste müüjad vastuvoolu ja avavad uusi müügikohti.

«Me ei ole veel kõikides kaubanduskeskustes, kus me tahaksime,» ütles Hennes & Mauritzi investorsuhete juht Nils Vinge The Wall Street Journalile. Ta lisas, et füüsilistel poodidel on veel endiselt küllaga võimalusi.

28. veebruaril lõppenud eelmises finantskvartalis avas H&M USAs 16 uut poodi ning nüüdseks on nende arv seal 484. Zara kaubamärgi omanik Inditex avas Ameerika Ühendriikides eelmisel aastal kümme uut kauplust, kasvatades koguarvu 78ni.

Nils Vinge selgitas, et kuna paljud konkurendid panevad uksed kinni ja lahkuvad kaubanduskeskustest, annab see neile uus võimalusi.

Lisaks kahele maailma suurimale moerõivaste jaemüüjale on ookeanitagusele turule pürgimas ka uued Euroopa rõivatootjad. Näiteks Iiri peamiselt noorte moerõivaste müüja Primark, kes sisenes Ühendriikide turule 2015. aastal, avab juunis USAs oma kaheksanda poe.

Kolm-neli uut müügikohta on Ameerika Ühendriikides avanud ka Hollandi rõivamüüja Scotch & Soda ning Suurbritannia moerõivaste kett, Kate Middletoni lemmikbränd Reiss.

Tagasi üles