Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Ford üritab uut hoogu saada

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Fordi Flat Rocki koostöötehas Michigani osariigis USAs. | FOTO: Rebecca Cook/Reuters/Scanpix

Ameerika Ühendriikide autotootja Ford Motor plaanib koondada kümnendiku töötajatest eesmärgiga hoida kokku kolm miljardit dollarit ja kasvatada juba järgmisel aastal kasumlikkust.

FOTO: Alari Paluots

Ametlikult võidakse koondamistest teada anda juba sel nädalal, kirjutas The Wall Street Journal. Praegu pole veel teada, kui palju puudutab see Ühendriikides ja kui palju välismaal asuvaid töökohti. Fordil on kogu maailmas kokku 200 000 töötajat, kellest pool tegutseb Põhja-Ameerikas.

Reutersi andmetel kavatseb Ford teha pensionieelikutele ettepaneku minna varem pensionile, et vähendada 1. oktoobriks kuupalgaga töötajate arvu. Samas nende arvu, kes töötavad tunnitöö alusel, pole plaanis vähendada.

Koondamised Ameerika Ühendriikides võivad põhjustada poliitilise tormi Valges Majas, sest president Donald Trump on korduvalt toonitanud, et autotootjad, nagu näiteks Ford, on näited ettevõtetest, kes loovad riigis uusi töökohti. Ühendriikides on Fordil umbes 30 000 kuupalgalist töötajat.

Pärast seda, kui Mark Fields võttis kolm aastat tagasi Ford Motori juhtimise üle, on selle aktsia hind langenud ning ettevõtte väärtus jääb alla nii General Motorsi kui ka elektriautosid tootva Tesla väärtusele. Seejuures on aktsia hind langenud keskkonnas, kus Ühendriikide autoturg on seitse aastat järjest kasvanud. Nüüd, mil autode müügiarvud on stabiliseerumas, on ettevõtte juhid tegemas samasuguseid otsuseid, mida tehti kümmekond aastat tagasi.

Kasutatud autode müüja Autotrader analüütik Michelle Krebs ütles ajalehele Detroit Free Press (Detroitis asub Ford Motori peakorter – toim), et Ford võib teha julge sammu valmistamaks ette automüügi languseks.

«Kuna müük väheneb ja kasumid kahanevad, ei tule püksirihma kokkutõmbamine üllatusena,» ütles Krebs. «Ford on olnud eriti tugeva surve all võtmaks kasutusele abinõusid selleks, et aktsia hind kerkiks. Eelmisel nädalal toimunud nõukogu koosolek lisas ilmselt survet kulude kahandamise üksikasjade kohta.»

Möödunud nädalal kirjutas The Wall Street Journal, et Ford Motori nõukogu on rahulolematu ning avaldab Fieldsile survet, et ettevõte fokuseeriks oma strateegia, jõuaks konkurentidele järele elektriautode tehnoloogias, turuosa kaotus Ühendriikides pöörduks taas tõusule ja aktsia hind hakkaks taas tõusma.

Fields asus tegevjuhi kohale 2014. aasta juulis. Tema juhtimisel on Ford teinud hulga investeeringuid uude tehnoloogiasse. Nende hulgas on ka 4,5 miljardit dollarit maksev elektriautoprojekt ja auahne isesõitvate autode projekt. Need investeeringud on mõeldud küll täitma Fordi pikaajalisi eesmärke, aga hetkel kärbivad need suured kulutused ettevõtte kasumimarginaali.

Ford Motor ei ole tavaline ettevõte. Ameeriklastele on 1903. aastal asutatud Ford samasugune rahvuslik ikoon nagu Coca-Cola või Apple, kirjutas laupäevane Financial Times intervjuus ettevõtte asutaja Henry Fordi lapselapselapselapse, ettevõtte nõukogu esimehe William Clay (Bill) Ford nooremaga. Ehkki peredünastia valduses on vaid umbes kaks protsenti Ford Motori aktsiatest, on neil tänu eelisaktsiatele umbes 40 protsenti aktsionäride häältest.

Möödunud kümnendil oli Ford Motor, nagu ka teised kaks suurt Ameerika Ühendriikide autotootjat General Motors ja Chrysler, suurtes raskustes. Samal ajal kui suurkonkurendid läksid 2009. aasta kevadel pankrotikaitse ja valitsuse kontrolli alla, suutis Ford seda vältida ning nii perekonna kui ka väikeaktsionäride vara säilis, ehkki see oli finantskriisi ajaks üsna kokku kuivanud.

Kuid Ford suudeti päästa, seda eelkõige tänu 2006. aasta septembris tegevjuhi kohale asunud Alan Mulallyle. Ajaloolist restruktureerimisprotsessi alustas ettevõte hiiglasliku 24 miljardi dollari suuruse laenu võtmisega. Laenu tagatiseks pandi panti tosinkond tehasehoonet ja isegi ettevõtte kuulus helesinine logo. Laen lisas Ford Motorile väga vajalikku likviidsust, tänu millele saadigi hakkama ilma riigi abita.

Mis aga veel olulisem, ettevõte hakkas drastiliselt sulgema tehaseid ja vähendama töötajate arvu. Ford Motor loobus luksusbrändidest Land Rover, Jaguar ja Aston Martin ning vaatas üle tooteportfelli. Ja veel üks oluline muudatus: uued autod hakkasid tulema kõikide regioonide jaoks ühelt platvormilt. Tulemuseks oli üks hämmastavamaid ümbersünde ettevõtluse ajaloos.

Samas oli Mulallyl juba vanust kogunenud ning 2014. aastal vahetati tollal 68-aastane tegevjuht toona 53-aastase Fieldsi vastu välja pool aastat esialgu planeeritust varem.

Kuid mida aeg edasi, seda allapoole hakkas Fordi aktsia hind libisema, ehkki 2011. aastal taastas ettevõte dividendide maksmise ja seejärel on need igal aastal kasvanud. Esmaspäeval langes aktsia hind pärast nelja aastat taas alla 11 dollari taseme.

«Vaata, me oleme aktsia hinna pärast sama frustreeritud nagu teiegi,» ütles Bill Ford Detroiti ajakirjanikule. «Mõned on küsinud, kas Fordi perekonnale läheb aktsia hind korda. Lühikene vastus on: jah, ja üsna palju. Suur osa, suurem osa meie vara väärtusest sõltub sellest ettevõttest ja aktsia hind läheb meile palju korda.»

Autoril on Ford Motori aktsiaid

Tagasi üles