Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Google ja Uber peavad sõda isesõitvate autode tuleviku pärast

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Uberi isesõitev testauto Ford Fusion. | FOTO: Aaron Josefczyk / Reuters / Scanpix

Google’i emafirma Alphabet isesõitvate autode üksus Waymo peab vihast kohtulahingut transpordifirmaga Uber, süüdistades neid patendi rikkumises ja ärisaladuste omastamises.

Kahe tehnoloogiahiiglase kiskumine võib määrata kogu isesõitvate autode tööstuse tuleviku, sest võitjast võib saada maailma juhtiv isesõitvate autode tootja, kirjutas Economist. Kohtulahingu taga on aga juba mõnda aega käärinud keeruline tüli.

Uber teatas augustis, et omandas 680 miljoni dollariga seitsme kuu vanuse idufirma nimega Otto, mis spetsialiseerus isesõitvate veoautode arendamisele. Üks noore idufirma kaasasutajaid oli Anthony Levandowski, kes töötas enne Alphabetis isesõitvate autode kallal.

Veebruaris andis Waymo sisse kohtukaebuse, milles süüdistati Levandowskit enne Alphabetist ootamatult lahkumist 14 000 patenditud dokumendi varastamises. Süüdistuste järgi aitasid varastatud materjalid luua Uberil oma versiooni Waymo lidari tehnoloogiast (laserskaneerimine – toim).

Uber on süüdistusi tõrjudes väitnud, et nende süsteem erineb Waymo omast ning viimane tahab lihtsalt takistada rivaali äri ja innovatsiooni.

Lidar on tehnoloogia, mis üldjoontes kasutab laserskaneerimist, saates välja valgusimpulsse, mis peegelduvad sihtkohta jõudes tagasi seadmesse. See võimaldab ümbrusest kiiresti koguda ruumilisi andmeid ning koostada seeläbi näiteks kõrge resolutsiooniga kaarte ja pinnamudeleid. Siiani on lidarit kasutatud peamiselt lennukitel ja kosmosesõidukitel, kuid nüüd on see leidnud rakendust ka isesõitvate autode loomisel.

Kohtulahingud – nii nagu ka lahutused – lõppevad harva nii, et mõlemad pooled jäävad täiesti puhtaks. Praegusel juhul võib tülist aga pigem kaotada Uber, sest juba praegu tuntakse neid kui halastamatut ettevõtet, kes tahab alati iga hinna eest võita.

Süüdistuse järgi oli Levandowski juba enne Waymost lahkumist Uberiga kontaktis ning Otto oli vaid suitsukate, et Uber intellektuaalse omandi enda kätte saaks. Kohtuprotsess ise võib alata oktoobris ja selle tulemus mõjutab kindlasti mõlema ettevõtte isesõitva auto programme. Levandowski, kellest sai vahepeal Uberi isesõitvate autode autode üksuse juht, on aga vahepeal sellest ametist taandunud.

Alphabet, kes on töötanud isesõitvate autode kallal juba 2009. aastast ja siiani selles valdkonnas domineerinud, leiab ennast üha enam ümbritsetuna konkurentidest, kes kõik tahavad tulevikust osa saada. Kui Alphabet peaks kohtus Uberit võitma, on üks nende suuri konkurente kohe palju nõrgemas positsioonis.

Kohtuasi on juba praegu Uberile kõvasti peavalu tekitanud: kuna nende tehnoloogia jätkusuutlikkus on kahtluse all, siis on palju raskem värvata ka valdkonna kõige helgemaid päid. Samal ajal üritab Waymo nuga võimalikult sügavale suruda ning on taotlenud kohtunikult ettekirjutust, mis keelaks Uberil lidari tehnoloogia kasutamise seni, kuni kohtuprotsess on lõpule jõudnud. Kas kohtunik annab ettekirjutuse või mitte, selgub ilmselt õige pea.

Samas ei lähe asjad kohtus päris nii, nagu Alphabet tahaks. Reutersi andmetel on kohtunik William Alsup märkinud, et Alphabetil pole praegu põhjapanevaid tõendeid, olgugi et välja on tulnud dokumendid, mille järgi lubati Levandowskile 250 miljoni dollari väärtuses Uberi aktsiaid. Levandowski ise kasutas Ameerika Ühendriikide põhiseaduse õiguste deklaratsiooni (Bill of Rights) viiendat parandust, mis lubab tal süüdistuste vältimiseks keelduda andmast endale kahjulikke tunnistusi.

Ükskõik kumb ettevõte vaidluse võidab, tasub ikkagi uurida, mida tähendaks see tarbijale. Usaldusväärsete isesõitvate autode ajastu tähendaks ohutumat liiklemist ja vähem õnnetusi. Samuti saaks autojuhtimisele kuluvat aega kasutada meeldivamateks või tähtsamateks tegevusteks. Mitu asjatundjat on öelnud, et kui vaidluse all oleva tehnoloogia kallal töötaks peale Waymo ka mõni teine ettevõte, võiks see valdkonna arengule hea olla.

Tagasi üles