Maavärin raputas autotööstust rohkem, kui arvati

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Autotööstus.
Autotööstus. Foto: SCANPIX

PSA Peugeot Citroën pidi möödunud nädalal seitsmes Prantsuse ja Hispaania tehases töötempo maha võtma. Põhjuseks pisikeste, sõrmeküünelaiuste elektrooniliste komponentide nappus.

Otsus sündis, kui selgus, et puudu on anduritest, mis diiselmootorites õhuvoolu reguleerivad. Täpsemalt väljendudes jäi vajaka andurites peituvatest väiksematest osakestest.

Osakeste tarnija Hitachi ei tule aga nõudlusega toime, kuna üks nende tehaseid sai 11. märtsi maavärinas kannatada.

Õhuvoolu andureid oli Peugeot’l varuks 10 päeva jagu, nüüd hakkavad nad otsa lõppema.

Brittide Jaaguar (mis tegelikult kuulub India Tata Motorsile) aeglustas läinud nädalal oma XF sedaanide tootmist. Puudu jäi masina meelelahutussüsteemide LCD-ekraanidest.

General Motorsi Opel jättis Hispaanias ja Saksamaal koju mitmete vahetuste kaupa töölisi, kuna neil hakkas nappima Corsa ja Meriva tarvis Jaapanis valmistatud elektroonilisi juppe. Nad ei täpsustanud, milliseid.

Põhja-Ameerikas pidi Toyota kliente edasiste tootmispiirangute eest hoiatama. Ford Motor ja Chrysler piiravad teatud musta ja punast värvi masinate tellimuste arvu, kuna neile ei tule kohale metallilised pigmendid, mida toodab Jaapanis paiknev Saksa Mercki tehas.

Mõnede autofirmade jaoks tuli tõsiasi, et nende juppidel katastroofipiirkonnaga midagi ühist oli, tõelise üllatusena.

«Sisuliselt avastavad autofirmad, et autode osade sees on mingid osad, mille sees on omakorda mingid osad, milles peituvad veel mingid osad, millest jääb omakorda puudu mingeid väga pisikesi osi. Ja neid viimaseid tehti ainult ühes kohas Jaapanis,» ütles USA tarnijate organisatsiooni OESA asepresident Dave Andrea.

Autotööstus on tarnekettide häirete suhtes haavatavam kui enamik teisi sektoreid, kuna  varud hoitakse miinimumis ja elektroonilisi osi on autodes ülimalt palju. Ja väga paljusid neist valmistatakse just Jaapanis.

Goldman Sachsi analüütikud on juhtinud tähelepanu sellele, et Jaapani roll on väga suur ka kummi- ja plastikkomponentide tootmisel.

Delphi, üks Ameerika suurimaid autoosade tootjaid, on selgitanud välja, et 100 miili (ca 161 km) raadiusse katastroofipiirkonnast jäi vähemalt 20 Jaapani tarnijat.

«Kuna vett ja elektrit on piirkonnas jätkuvalt vähe, tuleb meil olla valmis viivitusteks ja katkestusteks, mis võivad mõjutada suuri lõike autotööstuse tarneahelatest,» ütles Delphi.

Autotööstus on ka varem tarnešokke üle elanud – pärast 9/11 rünnakuid ja keset mulluseid Islandi vulkaanituhapilvi, mis Euroopas umbes nädalaks ajaks lennuliinid seisma panid.

Nagu ka tuhapilved, mõjutab maavärin esmajärjekorras «lennupostiga» tarnitavaid ehk väikesi ja väärtuslikke elektroonilisi komponente.

Praegu valmistuvad autotootjad olukorraks, mis võib tekkida paari nädala pärast: kui kokku hakkavad kuivama laevatranspordiga tarnitavate Jaapanis tehtud autoosade varud.

IHS Automotive ennustab, et «üsna intensiivseks» läheb juppide põud aprilli keskel.

IHSi analüütik Christoph Stürmer usub, et tööstus kohaneb väljakujunenud olukorraga. «Praegu on üsna palju rabelemist... Küllap on see nii veel paar nädalat, aga totaalset seisakut ma tulemas ei näe.»

Stürmeri sõnutsi panustavad autotootjad küll «täppisajastatud» koostetehnikatele – mis tähendab minimaalseid varusid – kuid enamik komponentide ja süsteemide valmistajaid peavad reeglina suuremaid varusid.

Opel ütles, et üritab seisakute vältimiseks rohkem lennutransporti kasutada ja suunab juppe «sinna, kus vajadused kõige suuremad».

Lennutranspordi kasutamisele viitas ka Jaguar, lisades, et LCD-ekraanide nappus puudutas vaid väikest hulka autosid.

Peugeot väljendas eile lootust, et «olukord normaliseerub järk-järgult käesoleva nädala lõpuks».

Jaapani firma Nissan valmistub samal ajal importima 6-silindrilisi mootoreid ühest oma USA tehasest, kuna kodumaises Iwaki tehases – mis asub 60 kilomeetri kaugusel tänaseks kurikuulsast Fukushima tuumareaktorist – seisab tootmine veel vähemalt kuu aega.

Copyright The Financial Times Limited 2011.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles