Trumpi ajastul võib Hiina saada maailma juhtivaks elektriautode tootjaks

Rait Piir
, Reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Renault'i elektriauto idee «Zoe» Shanghai autonäitusel
Renault'i elektriauto idee «Zoe» Shanghai autonäitusel Foto: Ng Han Guan

Ajal kui Trump annab oma parima, et kaotada erinevaid keskkonnaalaseid regulatsioone, paljastati sellel nädalal toimunud Shanghai autonäitusel üks elektriauto teise järel.

Shanghai autonäitusel esitleti tervet rodu elektriautosid. Audi tutvustas oma E-Tron Sportback'i, mis võib saada konkurendiks Tesla Mudel X-ile. Volkswagen näitas oma uut Crozz'i, mis kuulub nende heitmeskandaali järgsesse vabandamiskampaaniasse. Elektrijõul liikuvaid autosid näitasid ka Chevrolet, Buick, Renault, Citroen ja Jaguar, kirjutab Wired. Kohalikest Hiina autotootjatest näitasid elektrimudeleid Denza, Chery, Lynk & Co ja Nio.

Võrdluseks esitleti eelmisel kuul toimunud New-Yorgi autonäitusel Dodge'i uut, ülivõimast Demon muskelautot ja Volkswageni Atlas maasturit, millel saab USA turul olema V6 mootor.

Senimaani on Ühendriigid olnud elektriautode tootmises maailma liidrid, näidates eeskuju Tesla ja Chevyga (Chevy toodab elektriautosid Volt ja Bolt) ning on ka suureks turuks Nissan Leaf'ile. Elektiautode tootmist on senimaani soodustanud regulatsioonid, mis sunnivad autotootjaid lisaks bensiinimootoritega autodele panustama ka rohelisematesse alternatiividesse.

Trumpi administratsioon pingutab aga kõvasti, et neist regulatsioonidest lahti saada ning selles valguses on hakanud elektriautode turg vaatama ida poole: nimelt Hiinasse. Shanghai autonäitus edastas sellega selget sõnumit - Hiina tahab saada elektriautode turu juhiks. «Me oleme üpris veendunud, et Hiinast saab suurim elektriautode turg,» ütles Volkswageni brändijuht Herbert Diess Reutersile Shanghai autonäitusel. 

Elektriautode tööstus sõltub hetkel väga tugevalt riigi poolsest toetusest. Näiteks Norras  moodustavad tänu maksusoodustustele 40% kõigist müüdud autodest elektriautod. Gruusias kahanes elektriautode müük koguni 90% kui valitsus lõpetas igale ostjale 5000 dollarise toetuse jagamise.

Hiinas on kaalumas seadust, mis dikteerib, et aastaks 2020 peab iga autotootja toodangust moodustama 12% elektriautod. Samal ajal kui USAs võideldakse kliimamuutuse olemasolu tunnistamisega ja fossiilsete kütuste taas-propageerimisega, üritavad hiinlased vähendada oma sudu ning samal ajal teha rohelise energiaga kõva äri. «Autotööstus on midagi, mis toob riikidele alati prestiiži,» ütles Cornelli Ülikooli Globaalse Jätkusuutliku Ettevõtluse Keskuse professor Christopher Marquis, kes toonitas, et Hiina näeb elektriautoturule tõusus võimalust parandada maailma silmis oma riigi imagot ja on valmis selle nimel ka investeerima.

Selleks, et USAlt aga tiitel üle lüüa peab Hiina veel kõvasti pingutama. Mõned Hiina ettevõtted müüvad küll oma elektrisõidukeid riigist väljas, kuid ükski neist pole otseselt rahvusvalisele turule sisenenud. Tosinad väiksed, madala kvaliteediga odavate elektriautode tegijad kapitaliseerivad selle pealt, et linnas elavad inimesed peavad võitma spetsiaalse loterii, et omada bensiinimootoriga sõidukit, kuid võivad vabalt osa elektrimootoritega masinaid. Riik üritab hetkel selliste tootjate tegevust piirata, kuid ei pruugi suuta piisavalt kiiresti kvaliteeti tõsta.

«Hiina elektriautode tootjatel saab olema väga keeruline suurtele rahvusvahelistele hiiglastele tasemelt järgi jõuda,» ütles Pekingi Tsinghua ülikoolis autoturgu õppinud ja Fordis töötanud Shaojun Zhang.

Samuti ei saa öelda, et elektriautote turul käib lahing ainult USA ja Hiina vahel. Hiina turg on üpris isoleeritud, samal ajal kui autoturg muutub üha rahvusvahelisemaks ning ükskõik, mida Trump USA keskkonnaregulatsioonidega ka ei teeks, muutuvad Euroopa regulatsioonid aina karmimaks. Euroopa, eriti Saksa, tootjad toovad iga autonäitusega välja üha rohkem elektriautosid ja nõudluse olemasolul saab neid müüa ka Ühendriikides.

Vaatamata kõigele on elektriautode tööstus endiselt väga habras. «Paljud inimesed arvavad, et tegu on veereva lumepalliga, kuid see ei vasta paraku siiski tõele,» ütles elektriautode propageerija Chelsea Sexton. Paljud autotootjad pidid ehitama elektriautosid peamiselt selleks, et vastata regulatsioonidele ja müüma neid väga piiratud numbrites. 2014. aastal palus Fiat Chrysleri president Sergio Marchionne isegi, et inimesed ei ostaks nende elektriautosid, sest ettevõte kaotab iga müügi pealt 14 000 dollarit. 

Lootust elektrisõdikutel siiski on, sest hiljutine Ameerika Autode Assotsiatsiooni poolt tehtud tarbijauuring USAs näitas, et inimeste huvi elektriautode vastu on sama suur kui veomaasturite vastu. Kui selline nõudlus õnnestub muuta müüginumbriteks, siis võib oodata ka buumi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles