Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

General Motors plaanib Opeli maha müüa

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
FOTO: Opel

Teisipäeval teatas üks maailma suuremaid autotootjaid General Motors (GM), et kaalub loobumist partnerlusest Prantsusmaa autotootja Peugeot’ga ning on ühtlasi valmis müüma neile praegu General Motorsile kuuluva Saksamaa autotootja Opeli.

Loobudes Opelist, kahaneks GMi toodangumaht kümme protsenti ning ettevõte kaotaks koha maailma suurimate autotootjate esikolmikus. Samas tõuseks Peugeot’ ja Citröeni ühine katusfirma Groupe PSA Opelit ning selle Suurbritannia üksust Vauxhalli üle võttes Euroopa suuruselt teiseks autotootjaks.

General Motors ja Peugeot lõid alliansi 2012. aastal, mil GM ostis 400 miljoni dollari eest seitse protsenti Prantsusmaa autotootja aktsiatest, kuid aasta hiljem müüs osaluse ära, sest tänu partnerlusele saadud sääst oli 40 protsenti väiksem, kui algselt loodeti.

Samas jätkus kahe autotootja koostöö kulisside taga. Formaalselt algasid kõnelused tihedamaks koostööks eelmisel kevadel. Ühtäkki tuli lauale ka Opeli ülemineku teema, rääkisid kaks asjaga kursis olevat allikat majanduslehele The Wall Street Journal.

Pööre firma strateegias

GMi tegevjuhi Mary Barra otsus panna Euroopa ärid müüki märgib pöördepunkti aastakümneid maailma suurimaks autotootjaks olnud ettevõtte strateegias, kirjutas Reuters. Opeli müük tähendab, et GM ei soovi enam olla oluline tegija kõikidel turgudel ning keskendub tootmismahtude asemel kasumlikkusele ja rahavoogudele.

«Ehkki General Motorsil oli Euroopa jaoks ambitsioonikas pikaajaline plaan, näeme praegu tegelikult, et äri läheb paremal juhul keskpäraselt,» kommenteeris ajalehele The York Times Suurbritannia suurpanga Barclays analüütik Brian Johnson. «Miks mitte müüa nüüd, kui Euroopa on stabiilsem, kui püüda müüa siis, kui turg on langemas,» arutles ta.

Esimese osaluse Opelis ostis GM juba 1929. aastal ning täieliku kontrolli omandas 1931. aastal. Opel oli siis Saksamaa suurim autotootja.

Opel on olnud kahjumlik aga juba alates 1999. aastast, Bloombergi andmeil on kogukahjumiks kuhjunud 20 miljardit dollarit. Ka uue omaniku käes oleks Opeli majandamine tõsine väljakutse, sest ettevõte on väikese marginaaliga masstoodangu valmistaja kõrgete tööjõukuludega riikides nagu Saksamaa, Hispaania ja Suurbritannia. Selline turg on ka üleküllastunud.

GM on üritanud Opelit müüa ka varem ning oli sellele väga lähedal 2009. aastal. Potentsiaalseteks ostjateks olid siis Kanada autoosade tootja Magna International ja Vene riigile kuuluv pank Sberbank. Viimane asjaolu tekitas pahameelt Saksamaa kantsleri Angela Merkeli valitsuses, kes loobus müügi toetamisest. Teine kõlama jäänud versioon, miks müük toona ära jäi, oli kartus, et venelased võivad saada ligipääsu Opeli patentidele ja tehnoloogiale.

General Motorsi juhid on olnud kaua aega seda meelt, et omades Opelit, saavad nad Saksa autotootjalt oskusteavet selle kohta, kuidas teha väikeseid ja keskmise suurusega autosid USA ja Aasia turu jaoks. Kuid nüüd, kus nafta hind on suhteliselt madal, ei ole väikesed autod enam nii populaarsed ning taas müüakse rohkem linnamaastureid.

Muutusest ei pruugi piisata

Muidugi on ka oht, et jättes maha mingi turu, eriti kui see on nii suur nagu Lääne-Euroopa, võib General Motors olla peagi silmitsi ka turuosa kaotamisega oma põhiturul. Pealegi avaldatakse Barrale survet veelgi suuremate muudatuste tegemiseks, sest General Motorsi aktsia hind on praegu sama kui siis, kui ta autotootja etteotsa asus.

«Usume, et [General Motorsi] investorid soovivad kapitali ümberjagamise optimeerimiseks rakendada veel radikaalsemaid meetmeid,» kirjutas investeerimispanga Morgan Stanley analüütik Adam Jonas klientidele saadetud märgukirjas.

Tegevjuht Mary Barra on soome juurtega. Tema vanavanemad emigreerusid eelmise sajandi alguses Ameerikasse ning tema isa Reino (Ray) Mäkela ja ema Eva Pyykkönen on teise põlve ameerikasoomlased. General Motorsi tegevjuhiks sai Mary Barra 2014. aasta alguses.

General Motorsi asutamisajaks loetakse 16. septembrit 1908, kui hakati ühendama mitmeid autotööstusettevõtteid. 1930. aastatel sai kompaniist maailma suurim autotootja ning sellel positsioonil püsis GM suurema osa 20. sajandist. Oma hiilgeaegadel möödunud sajandi keskel oli General Motorsi turuosa maailmas 40–50 protsenti, USAs isegi üle poole. Pärast seda hakkas firma turuosa pöördumatult kahanema.

Langusperiood lõppes 2009. aastal, mil General Motors, aga ka teine USA suur autotootja Chrysler pankrotti läksid. General Motorsi päästis ära president Barack Obama administratsioon ning 49,5 miljardi dollari maksumaksja rahaga loodi uus ettevõte. 2013. aastal müüs valitsus lõplikult oma osaluse firmas ning kogu päästmisoperatsiooni eest said Ameerika Ühendriigid 10,5 miljardit dollarit kahjumit.

Isegi pärast 2009. aasta pankrotti jäi General Motors maailma autoturul endiselt oluliseks tegijaks, võisteldes Toyota Motori ja Volkswageniga maailma suurima autotootja tiitlile. Müües Opeli, heidab ettevõte traditsioonilise mõõdiku kõrvale ja keskendub USA veokiturule ning Hiinale ja osale kasvavatele turgudele Ladina-Ameerikas ja Aasias. GM lahkus Venemaalt ja Indoneesiast, sest investeeringute tootlus ei olnud piisav.

Kui GM loobub Opelist, on ta ka ainuke maailma suurtootja, kellel ei ole olulist kohalolekut Euroopas. Nii Ford Motor kui ka Fiat Chrysler teenivad Vanas Maailmas kenakese kopika, ehkki kasumimarginaalid on võrreldes sellega, mida nad Põhja-Ameerikas teenivad, väikesed.

«GM kalastab seal, kus on kala, või teeb äri seal, kus on raha,» ütles GM president Dan Ammann hiljuti analüütikutele.

___________

Peugeot on kerkimas Euroopas suurjõuks

Peugeot on samanimelise perekonna 1810. aastal loodud ettevõte, mis esialgu tootis kohviveskeid ja jalgrattaid. Esimese auto ehitas ettevõte 1889. aastal.

1974. aastal ostis Peugeot 30 protsenti Prantsusmaa teise autotootja Citroëni aktsiatest ning aasta hiljem võttis firma täielikult üle. Ühisettevõtte nimeks sai Groupe PSA (Peugeot Société Anonyme).

Opeli ülevõtmine võimaldab Peugeot’l olla paremini esindatud riikides, kus firma pole praegu esirinnas, ning suurendab tootmismahtu miljoni sõiduki võrra aastas. Opel on tugevam koduturul Saksamaal ja Suurbritannias, Peugeot aga Prantsusmaal ja Lõuna-Euroopas laiemalt.

Peugeot’ aktsiatest kuulub 14 protsenti Prantsusmaa valitsusele, Peugeot’ perekonnale kuulub seitse ning Hiina ettevõttele Dongfeng Motor Group samuti seitse protsenti.

Koos Opeliga oleks nende turuosa Euroopas 17 protsenti, sellega mööduksid nad kodumaisest rivaalist Renault’st ning tõuseks Volkswageni järel Vana Maailma suuruselt teiseks autotootjaks.

Tagasi üles