Tanklad on suurendanud juurdehindlust

BNS
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tanklad on juurdehindlust suurendanud
Tanklad on juurdehindlust suurendanud Foto: SCANPIX

Tanklad on viimasel kahel aastal keskmiselt suurendanud kaubanduslikku juurdehindlust, eelmisel aastal kasvas marginaal aasta alguse üheksalt protsendilt aasta lõpuks kümnele protsendile.

Statistikast selgus, et aastatel 2006–2008 oli kütusemüüjate juurdehindlus seitse kuni üheksa protsenti, viimasel kahel aastal on see olnud aga 9–12 protsenti. Näiteks 2009. aasta teises kvartalis ulatus juurdehindlus 12 protsendini. Toona oli kütuseturg teinud läbi suure kukkumise ja kütuse hinnad hakkasid madalseisust taas kasvama. Eelmise aasta lõpus tegid aga kütuse jaehinnad uusi rekordeid.

Swedbanki makroanalüütik Maris Lauri ütles BNSile, et juurdehindluse kasv eelmise aasta viimastes kvartalites näitab, et aeg-ajalt püüavad firmad oma tulusid tõsta hindu reaalselt kergitavate tegurite varjus. «Ilmselt on seda võimaldanud ka pisut paremaks muutunud üldine majandusseis. Aastases arvestuses on siiski juurdehindluse osakaal 2010. aastal väiksem kui 2009. aastal,» lisas Lauri.

Tema sõnul tasub järeldustega siiski ka ettevaatlik olla, sest juurdehindluse protsendid on antud päris korralikult ümardatuna ja reaalselt võib erinevus olla väga marginaalne. Tema sõnul võib üheksaprotsendise marginaali taga olla ka 9,49 ja kümneprotsendise marginaali taga 9,51 protsenti juurdehindlust. «Ümardamata numbrite puhul on tegemist tühise erinevusega, ümardatud numbrite puhul aga justkui olulise muutusega,» selgitas Lauri.

Samuti selgus statistikaameti andmetest, et tanklate marginaal on ka kaheksa kuni üheksa aastat tagasi ulatunud tugevalt üle 10 protsendi.

Samas spetsialiseerimata kauplustes, kus on ülekaalus toidukaubad, joogid ja tubakatooted, ulatub kaubanduslik juurdehindlus viimastel aastatel 18–20 protsendini. Seejuures oli 2009. aastal seal marginaal pigem 18 ja eelmisel aastal 19–20 protsenti.

Juurdehindlus protsentides mootorikütuse jaemüügile spetsialiseerunud kauplustes.

 200520062007200820092010
I kvartal1089999
II kvartal9898129
III kvartal98971010
IV kvartal9888910
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles