Euroopa ahastab Boeingu võidu pärast

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: AP/SCANPIX.

Valitsused ja ametiühingud üle kogu Euroopa on hämmingus ja ärevil eilse uudise peale, et Boeing vana kontinendi EADSile «ära tegi» ja endale 35 miljardi dollarilise USA õhujõudude 179 tankerlennuki lepingu napsas.


Saksa valitsus kõneles otsusest kui «käestlastud võimalusest atlandiüleseid suhteid süvendada».

Boeingu valimine oli küsitava väärtusega samm ka parlamendi riigisekretäri Peter Hintze meelest, kes Saksa majandusministeeriumi juures lennutööstust puudutavate küsimuste eest vastutab.

«Ma kardan, et lisaks puhtalt sõjalistele ja rahanduslikele faktoritele võis oma rolli mängida ka tootmise asukoht,» ütles ta.

Hintze lisas, et kogu protseduurist jäi suhu «mõrkjas maitse» ja teda vaevab kahtlus, «kas kõike tehti ikka nii läbipaistvalt, kui osalejad oodanuks».

Sama õnnetu oli ka Suurbritannia valitsus.

«Me oleme pettunud, et ei valitud EADSi Põhja-Ameerika lahendust,» ütles äri-, innovatsiooni- ja oskusteabe ministeerium. «Airbusi plussid on A330 tankerile juba kolmest riigist tellimusi tootnud ning me loodame, et neile edaspidi USA kaitsejõudude lepingutega parem õnn naeratab.»

Prantsusmaal, mille lõunapoolses Toulouse’i linnas paikneb suur EADSi tehas, ei ole ametiühingud uudisest vee täielikult toibunud. Sest pikki päevi nauditi meeldivaid kuulujutte, et soosikuks on justnimelt EADS.

«See on meile pettumus, kuna EADS tegi kõvasti tööd selle nimel, et meie lennuk oleks Boeingu omast parem,» ütles Jean-Bernard Gaillanou ametiühingust SFDT.

EADS üritab samuti alles uudist seedida. Esmaspäeval saadakse kokku USA õhujõudude esindajatega, et asja lühidalt arutada. EADS võtab kuni 10 päeva aega, et otsustada, kas esitada apellatsioonikaebus või mitte.

Et apellatsioonkaebus läbi läheks, pole aga eriti tõenäoline.

Nagu nähtub 2009. aastast pärinevatest WikiLeaksi lekitatud diplomaatilistest dokumentidest, mida ka Financial Times näinud on, ütles Airbusi tegevjuht Tom Enders USA suursaadikule Saksamaal, et nende hinnangul on Boeing kasutanud oma poliitilist mõjujõudu konkursi kallutamiseks ning kujundanud sellest «hinnalahingu», mille EADS kindlapeale kaotaks – kuna nende lennuk oli suurem ja seetõttu kallim. Enders ütles ühtlasi, et Boeingul oli õnnestunud muuta konkurss «protestikindlaks».

Pentagon ei ole väsinud kinnitamast, et otsus ei ole poliitikast mõjutatud. Boeing rõhutab, et õhujõudude lepingu võitja valiti lähtuvalt sellest, mis on taskukohasem.
 

Copyright The Financial Times Limited 2011.

 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles