Leht: Facebook lõi Hiina valitsuse jaoks tsensuuritarkvara

PM Majandus
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Facebooki logo.
Facebooki logo. Foto: Panther Media/Scanpix

Hiina turule naasta sooviv sotsiaalvõrgustik Facebook on kohalikku valitsust silmas pidades välja arendanud tarkvara, millega on võimalik kolmandatel osapooltel võrgustikus teatud info kuvamist endale sobivalt moonutada, kirjutab New York Times.

Hiina blokeeris Facebooki 2009. aastal, pärast seda kui sotsiaalvõrgustikus levis info Uiguurias Urumqis toimunud rahvuspõhiste rahutuste kohta, mille käigus hukkus erinevatel andmetel ligi kakssada inimest.

New York Timesi teisipäeval avaldatud artikli järgi soovib Facebook kannatamatult Hiina turule naasta, mistõttu on kohalike võimude tarbeks saladuskatte all välja arendatud spetsiifiline tsensuuritööriist.

Maineka ajalehe väitel summutab vastav tarkvara teatud postituste kuvamist mingites geograafilistes piirkondades asuvatele inimestele. Oma õnnistuse olevat tarkvarale andnud ka Facebooki tegevjuht Mark Zuckerberg.

Kuigi Facebook on uue tööriista arendamise taga, ei plaani ettevõte hakata ise oma sisu tsenseerima, vaid pakub seda kolmandatele osapooltele populaarsete ja kiirelt levivate lugude ja postituste jälgimiseks. Kolmas osapool saab ise otsustada, kas tahab, et need postitused ja lood oleks kuvatud teatud geograafilises piirkonnas asuvate kasutajate uudisvoos.

Ajalehe allikate sõnul ei ole praegu veel mingit viidet sellele, et Facebook oleks seda tsensuuritööriista Hiina võimudele juba pakkunud. Tegu on vaid ühega mitmest ideest, mida kaalutakse, et saada uuesti ligipääs maailma suurima internetikasutajaskonnaga riiki.

Zuckerberg kohtus käesoleva aasta märtsis ka Hiina propagandajuhi Liu Yunshaniga.

Facebooki ametliku kommentaari järgi ei ole ettevõte veel mingeid otsustavaid samme Hiinasse naasmiseks ette võtnud.

«Me oleme pikka aega öelnud, et oleme Hiinast huvitatud ning me üritame selle riigi kohta rohkem teada saada ja juurde õppida,» ütles Facebooki kõneisik Reutersile.

«Samas ei ole me veel otsustanud, kuidas Hiinale läheneda. Praegu keskendume me sellele, et aidata Hiina äridel ja arendajatel jõuda läbi meie reklaamiplatvormi uute turgudeni.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles