Autotööstus: kriis möödas, aga ohud alles ees

Kaja Koovit
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Uus Chrysler 300 Detroidi autonäitusel
Uus Chrysler 300 Detroidi autonäitusel Foto: SCANPIX

Kuigi autotööstuses on kriis praeguseks möödas, ei ole pikaajalised probleemid kuhugi kadunud, väidab majandusajakiri The Economist.

Tänavune Detroidi autonäitus oli mullusest oluliselt erinev. Kui toona laiusid kogu tööstuse kohal mustad pilved ning USA autofirmade juhid ei olnud kindlad, kas nende ettevõte suudab ellu jääda, siis nüüd on valitsuse 60 miljardi dollari suurune rahasüst ning pankrotimenetlused viinud niikaugele, et General Motors ja Chrysler on jätkuvalt elus ning Ford on tänu kriisieelsetele finantsmanöövritele suutnud rekordkasumite juurde naasta.

Siiski ei ole autotööstuse probleemid kuskile kadunud. Päästeoperatsioonid suutsid küll katastroofi vältida, kuid sektorit juba aastaid vaevanud ületootmine on alles. Nimelt suudab autotööstus toota 94 miljonit uut sõidukit aastas, kuid üleilmne nõudlus on vaid 64 miljonit. «Kui see olukord ei muutu, ei saa rääkida sektori heast tervisest,» väidab majandusajakiri.

USAst tulevad numbrid on head. Nii võib tänavune müük küündida ligi 14 miljonini. Kaks aastata tagasi suudeti müüa vaid 10 miljonit sõidukit. Samas on USA autotootjad siiski suure surve all. General Motors suudab raha teenida, kuid Chrysler peab vaatamata kulude kokkuhoiule ja tehaste sulgemisele veel tõsiselt vaeva nägema.

Euroopas nõudlus uute sõidukite järgi jätkuvalt väheneb ning ületootmise mahuks hinnatakse 30 protsenti. Siin ei suuda keegi raha teha. Fiat, General Motorsi Euroopa üksus ning Ford on siin kahjumis.  

Hiina arengud muudavad olukorda veelgi hullemaks. Ka seal on tootjaid liiga palju,  võimsused liigsed ning nõudlus võiks olla parem. Hiina tänavuseks autoturu kasvuks prognoositakse mulluse 30 protsendi asemel kümme protsenti, sest riigi teised piirkonnad järgivad Pekingi linnas sõidukite arvu piiramise sammu. See vähendab sealset turgu, ahendab välisfirmade müüki riigis ning julgustab sealseid tootjaid välisturge otsima. Nii mitmedki Hiina firmad on Aasias ja Lähis-Idas suhteliselt edukad. Ei maksa unustada, et üks Hiina autotootja Geely ostis Rootsi Volvo. Kuna kaubamärk on ka USAs hästi tuntud, on majandusajakirja hinnangul tõenäoline, et Geely suudab seda kasutada oma müügi suurendamiseks. Hiina valitsuse eesmärk on, et välisfirmadega, nt. General Motorsi ja Volkswageniga asutatud ühisfirmad  hakkaksid eksportima. See tähendab, et sealsed autod ujutavad USA ja Euroopa autoturu üle.

Arvestades praegusi probleeme, peavad Euroopa autotootjad majandusajakirja hinnangul ellujäämiseks võimsusi vähendama ning tootlikkust suurendama. See on aga raske, sest tööseadused ning valitsuste osalused autotööstustes (Saksamaal kohaliku omavalitsuse kaudu 20 protsenti Volkswagenist, Prantsusmaal 15 protsenti Renault’st) teevad koondamised raskeks. Kokkuvõttes ei suuda ettevõtted ratsionaalselt käituda. «See peab muutuma, sest vastasel juhul ei suudeta lihtsalt ellu jääda,» tõdeb ajakiri.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles