Starbucks läheb Indiat kohviusku pöörama

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX.

India on kuulus tee poolest. USA kohvikett Starbucks võib seal aga juba kuue kuu pärast oma esimese kohviku avada – koostöös võimsa kohaliku konglomeraadi Tataga.


Starbucks, olles sõlminud tarne- ja töötlemislepingu India juhtiva kohvikasvataja Tata Coffeega, kirjutas konglomeraadiga koos alla vastastikuse mõistmise memorandumile, mille alusel hakatakse Indias jaemüügivõimalusi uurima.

Tata Coffee nõukogu esimees R. K. Krishnakumar ütles, et poed avatakse tema arvates kiiresti. «Neil on väga agressiivne strateegia, kuue kuu pärast võite ilmselt juba Mumbais Starbucksi kohvi juua – täpselt samasugust, nagu New Yorgis või Pariisis,» sõnas ta.

Starbucks plaanib avada eraldiseisvad kohvikud kõigis India suuremates linnades, lisaks sellele panevad nad aga oma poed püsti Tatale kuuluvates lukshotellides ja jaekauplustes.

India populaarseim kuum jook on kange Masala tee, mida pakutakse piima ja rohke suhkruga. Teravas tõusus on aga ka kohvitarbimine, mis on aastail 1998-2008 praktiliselt kahekordistunud: 50 000 tonni juurest 94 400 tonni peale, nagu selgub India kohvinõukogu statistikast.

Kohvikultuuri pealetungile annab hoogu India kasvava keskklassi nõudlus. Samas aga on India kohviturg ülimalt killustatud ja seal domineerivad tillukesed «putkapidajad».

Analüütikute sõnutsi korjavad kohalikud ketid nagu Café Coffee Day ja Barista (mida aastast 2007 haldab itaallaste Lavazza) tuludest vaid umbes 140 miljonit dollarit, mis on alla kolmandiku siseturust.

Starbucks on Indial juba aastaid silma peal hoidnud.

Vastavalt India välismaiste otseinvesteeringute seadusele võib ühe-brändi-jaemüüja omada kohalikust ühisettevõttest vaid kuni 51 protsenti.

Nii Briti kett Costa Coffee kui Ühendriikide Coffee Bean & Tea Leaf ongi end seal hiljuti koostöös kohalike partneritega sisse seadnud.

Starbucks on USA koduturu põhjalikult küllastanud ja pingutab laienemise nimel rahvusvahelistele, eriti aga just arenevatele turgudele.

Kasvada katsub Starbucks ka Venemaal, kus kohvikuid on käimas ümmarguselt 50, ning Brasiilias, kus mullu võeti täielikult üle 20 kohvikut, mida varem peeti koos kohaliku partneriga.

Mullu novembris teatas Starbucks kavatsustest kolmekordistada kohvikute arvu Hiinas. Sinna on neid alates aastast 1998 tekitatud juba enam kui 400 tükki.
 

Copyright The Financial Times Limited 2011.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles