Michal: Eestis on vaja riigiabi teemalist kompetentsi tugevdada

BNS
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kristen Michal
Kristen Michal Foto: PM/SCANPIX BALTICS

Majandus- ja taristuminister Kristen Michali sõnul anti Estonian Airile laene ametliku protseduuri kohaselt, kuid Komisjoni eitava otsuse põhjustas eelnev abi.

«Alates 2012. aasta lõpust anti laene ametliku protseduuri kohaselt ehk Komisjonile oli tehtud vastav taotlus. Täna on teada, et enne seda ei olnud Komisjonile nõutud taotlust tehtud, mis oli ka lõpliku negatiivse otsuse aluseks, kokkuvõttes see üks eksimus saigi määravaks,» ütles Michal BNS-ile.

«Olen nõus riigikontrolli sõnumiga, et Eestis oleks vaja tugevdada kompetentsi ja teadmisi riigiabi teemadel, see on vajalik ka tulevaste riskide vältimiseks,» lisas ta.

«Tegime auditi sünnil koostööd riigikontrolliga ning täname neid kriitiliste tähelepanekute eest, meie valdkonnas võtame enamiku ettepanekuid arvesse. Lisaks töötame välja ka Eesti ettepanekud Euroopa lennunduspoliitika muutuseks ning seejärel otsime sellele Euroopas toetust, sest nagu Euroopa Lennundusstrateegias on öeldud, on Euroopa Liidu ääremaadel keskmiselt 7,5 korda kehvemad ühendused kui EL-i südamikku kuuluval 15 riigil,» rääkis ta.

Vastuseks BNS-i küsimusele, et kas MKM-ile oli juba 2012. aastal teada, et Estonian Airile antud abi läheb ebaseadusliku riigiabi alla ja sinna pandud miljoneid ei saa riik ei kunagi tagasi, vastas Michal, et Komisjoni ametnikud ütlesid Eesti ametnikele 2012. aastal, et meil on väga keeruline kaasus, aga nad ootavad Eestilt restruktureerimisplaani, et sellele hinnang anda. «Hinnang ja otsus saabus teadaolevalt alles 2015. aasta sügisel,» ütles ta.

Kuigi riigikontroll juhtis auditis tähelepanu ka Nordica asutamisel liigsele kiirustamisele, oli Michali sõnul ettevõtte asutamisel äriplaan seaduses nõutult olemas. «Ettevõtte nõukogu sellest lähtub ning on seda oma otsustega ka ettevõttele enam tulu toovamaks muutnud. Negatiivsete uudiste poolelt võib tuua näite, mis Nordicat, nagu teisi lennundusettevõtteid mõjutas, oli Brüsseli terrorirünnak,» ütles ta.

«Nordica äriplaani hindas juba selle ettevalmistamise ajal ja valmis kujul sõltumatu audiitorina Lufthansa Consulting, kes pidas seda realistlikuks ja turu põhimõtetele tuginevaks,» lisas ta.

«Loodan, et kõik mõistavad, et ettevõtlus ei käi igapäevaselt ministeeriumist kinnitatud plaani järgi ning vahel ei lähegi kõik isegi värskelt kinnitatud äriplaani kohaselt. Äris on alati määramatust. Riigile kuulub hulk äriühinguid, mõnel läheb planeeritust paremini ja mõnel halvemini. Äri ajavad ikka need ettevõtted, kes peavad arvestama turul toimuvaga,» rääkis minister.

«Kui tuua meie valdkonna teisest sektorist, energeetikast näide, siis mõned aastad tagasi paistis naftatootmise tulevik pilvitu, tänaseks on maailmaturu hinnad käinud nii madalal et isegi väga võimsad korporatsioonid on suurtes raskustes. Ja samas, mõne aasta pärast võib olukord olla taas muutunud. Ka lennunduses saame teha realistlikud plaanid ja Nordica puhul seda on ekspertide abiga tehtud ning püüad muutuva turuga ning konkurentsiga edukad olla,» lisas ta.

Riigikontroll esitles teisipäeval lennunduse teemalist auditit, milles kritiseeris valitsuse tegevust Estonian Airi rahastamisel.

Allikas:BNS

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles