Hongkongi ettevõtja Eesti ärimeeste visiidi ajal: Ida-Euroopa ei oska Aasiaga kaubelda

Siiri Liiva
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Äripiirkond Hongkongis
Äripiirkond Hongkongis Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS

Möödunud nädalal Hongkongis ja Pekingis käinud Eesti ettevõtjate seas oli ka metsakontserni Lignator juhataja Toomas Soo, kelle sõnul ütles üks pikaajaliselt Põhja- ja Ida-Euroopa ettevõtetega äri ajanud Hiina ärimees, et Ida-Euroopa ei oska Aasiaga äri ajada.

«Suurus on Hiinas väga oluline, loeb maht – meil on väikesed kaubavood ja selleks, et sinna müüa, on Eesti ettevõtetel parem konsolideeruda ja oluline müüa tooteid klastrina,» rääkis Lignator AS juhataja Toomas Soo, vahendab Vikerraadio sellenädalasi ettevõtlusminuteid.

Ta lisas, et näiteks toidusektoris oleks soovitatav kasutada ka ühist kaubamärki. «Jaeketid ei ole huvitatud ühest tootest, nad on huvitatud toodete rühmadest,» märkis ta. Visiidi raames oli Eesti ettevõtjatel kohtumine ka ühe Hongkongi ettevõtjaga, kes omab pikaajalist kogemust Skandinaavia ja nüüd ka Ida-Euroopa riikidega.

«Temagi kinnitas, et Ida-Euroopa ei oska Aasiaga kaubelda,» rääkis Soo. Samas nentis ta, et selle selgekssaamine ongi keerukas, sest Eesti ettevõtete tootmispotentsiaali arvestades on Hiina turg piiritu. Ka Lignatori tänast kaubamahtu arvesse võttes jääks nad Hiina turu jaoks liiga väikeseks. «Kindlasti tuleks puudu,» tõdes Soo.

Lignatori peamine huvi oli visiidilt Hongkongi ja Pekingisse leida puiduimportööre mööblifirmade hulgas ja külastada ka seda ettevõtet, kellega oli varem kontakt olemas.«Soov Hiinast kaubanduspartnerit leida on meil olnud juba mõnda aega, aga Hiina võõras kultuur ja maa hoomamatu mastaap on meid seni tagasi hoidnud,» rääkis Soo.

Ta lisas, et Eesti ettevõtjate huvi Hiina turu vastu kasvab, kuna Euroopa turg on majandussurutises ja Hiina konkurentsivõime kasv on muutnud sealse turu väga tõsiselt võetavaks alternatiiviks Eesti eksportööridele. «Üldiselt on aga võtmesõnaks kultuuriline erinevus – kui üldiselt on hea tunda oma äripartnerit, siis Hiinas peab tundma,» rääkis Soo.

See oli ka põhjus, miks Eesti ettevõtjatele viidi kohapeal läbi ka Hiinaga äriajamist kirjeldav seminar. «Seal oli võtmesõnaks kannatlikkus – Hiina turu avanemine võtab üldjuhul aega aastaid, sest Hiina äriinimesed on umbusaldavad ja kahtlustavad,» sõnas Lignatori juhataja. Samas tuleb Hiina ettevõtetega äri ajades palju improviseerida, kuna otsesed reeglid selleks puuduvad.

Lignatori üks tegevusala on saematerjali eksport ja ettevõte on erinevaid saetooteid Euroopa turule müünud juba pea 20 aastat. Seni on 1995. aastal loodud Eesti metsaettevõttel olnud Hiina turuga väga põgus kontakt, mis on väljendunud paari proovipartii saatmises. «Me müüme puidutööstusele pooltoodet, mille kasutus Hiinas on mõnevõrra teistsugune kui Euroopas,» märkis Soo.

Kuigi puidusektori kaubamaht ja kokkuostuhinnad on viimastel aastatel Hiinas mõnevõrra langenud, ennustavad analüütikud aasta teises pooles nõudluse taastumist. «Hiina tasub minna, aga oluline on kõvasti eeltööd teha ja leida õige partner,» ütles Lignatori juhataja, soovitades seejuures kasutada kohalike konsultatsioonifirmade teenust, kes on just ärikontaktide loomisele keskendunud.

Möödunudnädalase kaubandus-tööstuskoja visiidi eesmärk oli viia Eesti ettevõtjad kokku sealsete võimalike koostööpartneritega ning aidata kaasa nende ekspordi kasvatamisele. Pekingis ja Hongkongis käinud ettevõtjate seas oli nii IT-, toidu-, puidu- kui moesektori esindajaid.

Intervjuud saab täismahus järele kuulata Vikeraadiost.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles