Erko Karing: reklaamiagentuuridel on palju tööd ja vähem villa

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Erko Karing
Erko Karing Foto: ERAL

2010. aastast Eesti reklaamitööstuses räägib Eesti Reklaamiagentuuride Liidu (ERAL) juhatuse liige Erko Karing, TBWA\Guvatrak tegevjuht. Tema arvates tuleb näiteks töökohti reklaamialal uuel aastal juurde.

 

Erko Karing, milline on olnud ERALi liimete äriline käekäik? Milline on dünaamika tellimuste ja tööde vormi osas?

Kõikide liikmete ärilise käekäigu kohta on mul suhteliselt raske täpset hinnangut anda, sest uus ERAL-i juhatus on olnud tegus napilt mõned nädalad.

Samas olen kindel, et järgnevaid trende võib leida kõikide agentuuride viimase aja käekäigu juures: eks ikka palju tööd ja vähem villa kui enne masu, iseloomulikud on ka konkursid ja riigihanked.

Varasemast enam tehakse ka odavat reklaami, mida on teinekord lausa piinlik vaadata. Samas pole siin midagi imestada, sest üldine majanduslik olukord mõjutab väga oluliselt vastuvõetavaid otsuseid ja tublid on need, kes vaatamata raskele ajale siiski turunduse ja reklaami peale mõtlevad ning vastavalt võimalustele ka pingutavad. 

Millise tundega võiks eesti reklaamitööstuse aasta kokku võtta?

Mina usun, et kokkuvõtvalt on kõik saanud palju targemaks ja oma mõtlemises muutunud ratsionaalsemaks. Masu on väga heaks kooliks ja maapeale toojaks; ning ega ta veel läbi pole.

Masueelne pidu ja pillerkaar võttiski juba hoomamatuid mõõtmeid ning paljud otsused ja tegemised olid läbimõtlemata ning tihti puhtalt emotsioonide ajendil langetatud.

Täna seda väga enam ei kohta – üheksa korda mõõdetakse ja ka siis pole veel kindel, kas üldse lõigatakse. Loomulikult on tülikas, kui käib pidev hindadega kauplemine ja konkursside korraldamine, aga ilmselgelt on see praeguse aja märk, mis majanduse tõusuga jälle normaliseerub.  

Kas languse põhi on reklaamiäris ära olnud?

Usun küll, et põhi on ära olnud. Edasi saab minna ainult paremaks, kuigi pole teada, kui suur saab tõusunurk olema.

Kuidas on klientide soovid masueelse ajaga võrreldes muutunud?

Mis puudutab klientide käitumise muutust, siis nagu juba eespool mainisin, on märksõnadeks konkursid, riigihanked, hinnaläbirääkimised ja lepingute «ülevaatamised».

Klientide soovid pole otseselt muutunud, pigem on muutunud soovide ulatus ja seda kahanemise suunas. Kohati on tunda ka ebakindlust otsustamise protsessis, ei olda kindlad, kas valitud lahendus ikka toob müüginumbrite tõusu ning väga kaugele tulevikku ei kiputa vaatama.

Mis seis on eesti reklaamitööstuses töökohtadega? Kas uuel aastal võib neid lisanduda?

Töökohad lisanduvad järgmisel aastal kohe kindlasti, juba sel aastal hakkasid tihemini ilmuma töökulutused reklaamitööstusesse inimeste leidmiseks. Oleme TBWA\Guvatrakis sel aastal juurde võtnud neli inimest ja näen positiivset liikumist selles suunas ka järgmisel aastal.

Praegu on unikaalne võimalus inimeste jaoks – kes oskavad ja tahavad reklaamiga tegeleda –, pakkuda ennast ise aktiivsemalt tööturul.

Piltlikult öeldes koputada agentuuride ustele ja pakkuda end välja midagi tegema. Ei maksa muidugi loota kosmilisi palkasid, kuid jala ukse vahele saamine ja siis edasi enda võimekuse tõestamine on kindlasti rohkem teemaks kui varem.

Mida soovite eesti reklaami- ja turundusinimestele uuel aastal?  

Soovin, et agentuurid suudaksid produtseerida väga häid töid ka piiratud võimaluste juures, olla oma klientidele rohkem toeks turunduse ja reklaami vallas. Läbi nende tegevuste muutub reklaamitööstus professionaalsemaks ja kreatiivsemaks ning loob majandusele olulist lisaväärtust.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles