Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Lux Express esitab maanteeametile kahjunõude

9
KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
8. veebruari traagilises bussiavariis Ida-Virumaal Rannapungerjal hukkus Lux Expressi bussijuht ja 13 inimest sai viga. | FOTO: Marianne Loorents

Lux Express esitab juhatuse esimehe Hannes Saarpuu kinnitusel seoses kahe ränga bussiõnnetusega maanteeametile tõenäoliselt kahjunõude, ja kui vaja, läheb ettevõte ka kohtusse. Maanteeamet aga eirab jätkuvalt teehooldusnõudeid.

«Kaardistame olukorda, mõistmaks, kas meil on alust esitada maanteeameti vastu nõue,» lausus Saarpuu. Teisisõnu on advokaatidele tehtud ülesandeks kaaluda, kas riigiasutus rikub norme, ja kui rikub, siis peaks ka vastutama. «Tahame teada, kas on jäetud täitmata kohustused ja kas see võis aidata kaasa õnnetuste juhtumisele.»

Saarpuu sõnul on tema maanteeameti enda esindajate kommentaaridest ajakirjandusele aru saanud, et teehooldusnõudeid pole õnnetuste piirkonnas juba aastaid täidetud. «Nad on ise andnud avalikkusele meie jaoks selge üllatusena teada, et kehtivaid teehooldenõudeid pole aastaid täidetud, ja see olukord ei ole normaalne!» põrutas Saarpuu.

«Kui seadusest tulenevad kohustused on jäetud teadlikult täitmata, siis keegi peab selle eest vastutama. Ei saa lihtsalt öelda, et oi, meil ei olnud mingil hetkel raha või me ei saanud mingil hetkel teehooldusettevõttega kokkuleppele. Ei saa nii, et me nüüd järgmisel aastal teeme asja korda – inimest, kes on kaotanud elu, see ei aita!»

Kaks ränka bussiõnnetust juhtus 29. jaanuari ja 8. veebruari öösel Ida-Virumaal, ühel juhul sõitis buss libeduse tõttu ise teelt välja, teisel juhul põrkas kokku libedal teel vastassuunavööndisse kaldunud veokiga. Esimeses õnnetuses sai viga 12 inimest, neist ühel amputeeriti käsi, 8. veebruaril hukkus bussijuht ning 13 inimest sai viga, kolm seejuures raskelt. Mõlemad bussid sõitsid Riia-Peterburi liinil ja ka teine, Simple Expressi kaubamärki kandnud buss on Lux Expressi sõiduriist.

-Rikkumine jätkub

Saarpuu kinnitusel on Lux Express kogunud viimase nädala jooksul bussijuhtidelt infot õnnetusjärgsete teeolude kohta ja kahjuks pole olud sealkandis kuigivõrd paranenud. Sel teel peaks normide järgi tegema libedust ennetavat tõrjet.

Ettevõte andis aga Postimehele bussijuhtidelt pärast õnnetust kogutud kommentaarid, mis annavad ülevaate sellest, kuidas riik ignoreerib ka pärast juhtunut iseenda kehtestatud norme. «Öösel 11. ja 12. veebruari vahel olid halvimad teeolud Mustveest Jõhvini välja (üle 50 kilomeetri – N. N.). Teel oli must jää ja sõitsime kiirusega umbes 50–70 kilomeetrit tunnis.»

Ööl vastu 14. veebruari oli tee bussijuhtide hinnangul libe Tartust lausa Narvani välja. Mehed sõitsid kiirusega 60–80 kilomeetrit tunnis.

Nimekiri jätkub: 14. veebruaril enne südaööd pidid bussijuhid piirduma Narva ja Sillamäe vahel 60–80-kilomeetrise tunnikiirusega, sest tee oli libe ja lumi eemaldamata. Ka 14. veebruari päeval oli tee Tartu ja Narva vahel koristamata lörtsi tõttu libe ja bussijuhid ei sõitnud enda sõnutsi kiiremini kui 75 kilomeetrit tunnis.

Saarpuu kinnitusel on tõsi, et ilmad aitavad alates jaanuari lõpust kõvasti kaasa teeolude halvenemisele. «Samas ei ole olukord teel normaalne ka pärast neid õnnetusi,» lisas ta. «Täna pole sisulist muutust toimunud ja selle tee ohutus ei vasta teatud ajahetkedel normaalsetele nõuetele.»

Saarpuu sõnul on Lux Expressi bussid küll kindlustatud, aga sellest hoolimata on kahju suur ja mitmekülgne. «Esialgse hinnangu kohaselt lähevad need bussid mahakandmisele ja uute busside tellimine võtab pool aastat,» lausus ta.

«On ka sellised kahjud, mis puudutavad kindlustushüvitise suurust ja nende busside reaalset väärtust meie jaoks. Need kahjud ei ole sadades, küll aga kümnetes tuhandetes eurodes.» Praegu on kaotatud bussidele siiski asendus leitud.

-Saamata jäänud tulu

Lisaks kannatab ettevõte mainekahju ja saamata jäänud tulu tõttu. «Kaks sellist tõsist juhtumit mõjutavad mingil määral klientide käitumist,» lausus Saarpuu. Ta lisas, et õnnetused annavad tunda ka piletimüügis. «Hetkel ei ole see kaotus väga suur, aga need mõjud on sageli väga pikaajalised,» nentis ettevõtte juht.

Ettevõte on Saarpuu sõnul hüvitanud  õnnetusse sattunud reisijate kahjusid. «Oleme maksnud omalt poolt väikest toetust – kellel määrdusid riided või kahjustus pagas. Ka need summad on kahe juhtumi peale kokku kümnetes tuhandetes eurodes.» Hukkunud bussijuhi peret abistas Lux Express matuste korraldamisega ja maksis ka kaotatud sissetuleku ajutise leevendusena ühekordset toetust.

Saarpuu sõnul on meil kehtestatud teehooldusnõuded, mis pidanuks tagama liiklejate ohutuse, aga neid standardeid ei järgitud teadlikult ja lausa aastaid. «Meie rahalisest kahjust märksa olulisem on asjaolu, et toimunud on sündmused, mida pole võimalik tagasi pöörata; inimene on hukkunud ja on kannatanuid, kelle tervis ei taastu kunagi sajaprotsendiliselt,» lisas ta.

-Teeolud on hullud

Maanteeameti peadirektori asetäitja hoolde alal Tarmo Mõttus ei osanud Lux Expressi võimalikku nõuet esialgu põhjalikumalt kommenteerida. «Tänaseks ei ole meil veel kogu informatsiooni viimase õnnetuse asjaolude kohta,» lausus ta. «Selge see, et ettevõtjal on õigus pöörduda kohtusse, aga saan anda vastuse siis, kui meil on lõplikud uurimistulemused õnnetuse kohta.»

Mõttus lisas, et kui maanteeamet on süüdi, siis peab ka kahju hüvitama. Ta tunnistas, et Tartu-Jõhvi maantee Ida-Virumaa-poolse otsa teehooldeleping kehtib praegugi sellisena nagu enne uute tee seisundinõuete kehtestamist 2011. aastal.

«Kahjuks pole seal uusi seisundinõudeid saavutatud, sest lepingud on pikaajalised ja ka nende muutmine on keerukas,» sõnas Mõttus. «Aga sõlmisime juba eelmisel aastal lepingu uue ettevõttega, kes hakkab aprillist hooldama värskemate nõuete järgi.» Mõttuse väitel lubas ka praegune teehooldaja vahetult pärast viimast õnnetust, et teeb kõik endast oleneva, et sellised õnnetused ei korduks.

Peadirektori asetäitja kinnitusel on teeolud olnud siiski tänavu jaanuari lõpust erakordselt heitlikud, õhutemperatuur kõigub nulli ümber ning sajab vaheldumisi lörtsi, vihma ja ka jäävihma.

«Need on erakordsed olud pärast kahte viimast võrdlemisi rahulikku talve,» lausus ta. «Kui kogu aeg sajab peale, on ka soola toime oluliselt väiksem.»

Tagasi üles