Ekspert nimetab uute laevade hinnavahet kummaliseks (6)

Risto Berendson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Poola laevatehases valmiv parvlaev Piret maksab ligi üheksa miljonit eurot rohkem kui Türgis ehitatav samasugune parvlaev Tiiu.
Poola laevatehases valmiv parvlaev Piret maksab ligi üheksa miljonit eurot rohkem kui Türgis ehitatav samasugune parvlaev Tiiu. Foto: Tallinna Sadam

Rahvusvaheline laevaehituskonsultant imestab Türgi ja Poola laevatehaste 17,5 miljoni eurose hinnavahe üle, sest tehaste tööjõukulud erinevad vaid miljon eurot.

«On kummaline kohtuda 17,5 miljoni eurose hinnavahega kahes laevatehases. Kust see hinnavahe tuleb,» küsib rahvusvaheline laevaehituskonsultant Postimehe valduses olevas kirjalikus hinnangus. Ta on Tallinna Sadama uute laevade ehitusprojektiga detailideni kursis ja seetõttu jätab Postimees eksperdi nime avaldamata.

Oma imestuse kinnituseks avaldas ekspert Türgi ja Poola laevatehaste tööjõukulude vahed - kui Poola Remontowa tehases on tootmistöölise keskmine kuupalk 798 eurot, siis Türgi Sefines on see number vaid 61 eurot väiksem ehk 737 eurot.

See tähendab, et Poola laevaehitaja teenib tunnis vaid 38 eurosenti Türgi ametivennast rohkem. «Pange siia 975 000 tundi (laevaehituseks kuluv aeg – toim.) rasket tööd ja te saate vaheks maksimaalselt 500 000 eurot laevalt,» kirjutab ekspert.

Tema väitel on muud hinnakomponendid Tallinna Sadama laevaehitusprojektis üsna sarnased – nii maailmaturult hangitud metalli hind kui Euroopas valmistatud masinad. «Seega peavad olema muud logistikaga seotud kulud,» pakub ekspert.

Selleks «logistiliseks teguriks» on tõenäoliselt hoopis altkäemaks, millega seoses esitati kuriteokahtlustus parvlaevade hankeprojekti vedanud Tallinna Sadama endisele asejuhile Allan Kiilile.

Nelja laeva ehitamise asjaoludega kursis olev konsultant nimetab usutavaks, et laevad saavad soovitud ajaks ehk suve lõpuks valmis, kuid «kas neid saab siis panna otsejoones opereerima, on juba teine küsimus.»

«Laevad vajavad komplekteerimisest kuni täieliku opereerimisvalmiduseni vähemalt 14 päeva. Minimaalselt kümme päeva võtavad veel kontrollid,» arutleb ekspert. «Üks asi on «panna laev kokku» ja hoopis teine «anda üle täiesti valmis laev. Saabunud info põhjal on ülimalt küsitav, kas need laevad jõuavad valmis õigeks ajaks ja mis on selle saavutamiseks vajalik lõplik hind.»

Arvestades asjaolu, et Türgist Eestisse sõitmiseks kulub laevadel kolm nädalat ja seejärel on vaja kahte nädalat laevade uutel liinide sissesõitmiseks, peavad laevad Türgi ja Poola laevatehastes olema Tallinna Sadamale üle antud hiljemalt augusti teises pooles.

Tallinna Sadama alustab Muhumaa ja Hiiumaa vahelistel liinidel opereerimist 1. oktoobrist. Poola ja Türgi tehaste 17,5 miljoni eurose hinnavahe avalikustas parlamendi korruptsioonikomisjoni esimees Artur Talvik.

KOMMENTAAR

Kaido Padar, TS Laevad juhatuse esimees

Eelmisel nädala ehituskoosoleku info kohaselt on Türgi laevatehas oma ehitusprotsessiga graafikus, täpsemalt võime isegi öelda, et ühe laeva osas ollakse ca 1 nädal ja teise puhul 2 nädalat  planeeritust ees.  Hetkel on esimene laev Türgis veeskamise ettevalmistusfaasis ehk näiteks korpus on paigaldatud.

Tööjõukulu meie ja laevatehastevahelistes lepingutes eraldi välja ei ole toodud ja see pole ka tavapärane praktika.  Leping sätestab erinevaid ehitusetappe ja sellega kaasnenud kulusid.

Me võime oletada, et näiteks Poolas on töökulud kõrgemad kui Türgis, samas ei tea me ka täpselt, mis hinnaga üks või teine laevaehitaja materjali, näiteks metalli  tarnib ning kui kõrged on tema üld- või halduskulud.

Kommentaarid (6)
Copy
Tagasi üles