USA autotootjad nõuavad odavamaid osi

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Autotööstus.
Autotööstus. Foto: SCANPIX

Põhja-Ameerika autofirmad on hakanud taas rakendama vastuolulist taktikat: nõudma autoosade tarnijatelt hinnaalandusi, et tihedas konkurentsis rohkem kasumit teenida.

Suur autoistmete, sisustuse ja elektroonikasüsteemide tootja Johnson Controls ütles, et neile avaldatakse «üha rohkem hinnasurvet, nagu pärast langust ja nii autotootjate kui tarnebaasi kasumisse naasmist ka arvata võis».

Johnsoni juhatuse liikmed ütlesid juba novembri alguses analüütikutele, et kliendid soovisid lausa 56-protsendilisi hinnaalandusi. Varasemalt oli kombeks hindu 2-3 protsenti alla tingida.

Aastail 2008-2009, kui sõidukite müügi langus paljud tarnijad – isegi mõned suurimatest tegijatest – ülimalt pingelisse olukorda pani, jätsid autofirmad nad oma nõudmistega üldiselt rahule.

Michiganis baseeruva originaalosade tarnijate assotsiatsiooni OESA hinnangul palus 2009. aastal pankrotikaitset 62 autotööstusettevõtet. Paljud teised likvideeriti. Seistes silmitsi tarnekatkestustega, olid autotootjad sunnitud tarnijatele vastu tulema rohkem kui kombeks.

Nüüd on mõned autoosade tootjad tänu restruktureerimistele ja nõudluse taastumisele taas üsna hea tervise juures. «Keskkond on muutunud ning mulle näib, et nad pöörduvad tagasi vanade mallide juurde,» ütles tarnijate assotsiatsiooni president Neil De Koker.

Johnson Controls ütles analüütikutele, et üldiselt toimuvad läbirääkimised nüüd sõbralikumas atmosfääris kui enne kriisi, kokkuhoidu üritatakse saavutada pigem efektiivsust tõstes, mitte kasumite arvelt.

Toyota ja Honda on tavaliselt eeldanud, et tarnijad kulusäästu 2 protsendi ulatuses aastas neile üle kannaksid, ütles Michigani konsultatsioonifirma Planning Perspectivesi president John Henke.

Ford Motor, mis pidavat kõige agressiivsemalt järeleandmisi nõudma, keeldus konkreetseid lepinguid kommenteerimast. General Motors väitis, et nemad hinnaalandusi ei nõua.

Henke sõnutsi teevad Ford ja GM «kõik endast sõltuva, et tarnijatega usalduslikke suhteid arendada».

Sellele vaatamata ütles viiendik Planning Perspectivesi poolt aasta alguse poole korraldatud küsitlusele vastanutest, et Detroidi kolmik GM, Ford ja Chrysler on neile hinnaalandusi peale surunud, ähvardades vastasel korral tarnijat vahetada.

Üha rohkem kasutavad sellist taktikat ka Aasia autofirmad. Honda tarnijatest tunneb 14 protsenti, et neid ähvardatakse – ligi poole rohkem kui mullu.

«Kui nad tõesti nii käituvad, siis on see minu meelest praeguses faasis hoolimatu suhtumine,» ütles Henke. «Tarnijate finantsiline stabiilsus peaks neile vägagi korda minema.»

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles