Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Maksumuudatus soosib Statoili ja kahjustab Alexelat

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
FOTO: Pm

Rahandusministeerium avaldas sellel nädalal ideekavandi, mis valmistab ette hinnatõusu autokütusena kasutatavatele gaasidele, millel on seni olnud väga madal või isegi null-tasemel aktsiis.

«Kõikide gaasiliste mootorikütuste turuosad Eestis on marginaalsed ning aktsiisimäärad madalad või puuduvad üldse, aktsiisiga maksustamises on keeruline leida sisemist loogikat,» selgitas kavandatavaid muudatusi rahandusministeeriumi aktsiisipoliitika peaspetsialist Lauri Lelumees.

Vaatamata sellele, et ametnikud ei paku seni veel arutamiseks konkreetseid maksunumbreid, vähendab Eesti Gaasi ja Statoili sõnakalt toetatav uuendus Alexela konkurentsivõimet autokütuste turul.

Lätis, Leedus ja Poolas oma tanklates aktiivselt veeldatud gaasi LPG müügiga tegelev Statoil peab Eestis kehtivat maksusüsteemi diskrimineerivaks, kuna annab LPG-le madalama maksumäära võrreldes mootoribensiini ja diislikütusega.

«See moonutab ausat konkurentsi ja pidurdab fossiilsetelt kütustelt, mida on näiteks ka LPG, üleminekut biokütustele,» ütles Statoili mootorikütuste müügidirektor Meelis Migur.

Väidetavalt takistab praegune maksuolukord Statoili investeeringuid. «Oleme koostanud äriplaani gaasitanklate avamiseks,» lausus Statoili juht Kai Realo. «Kuna kütuste hinnas on väga suur osa maksudel, sh aktsiisimaksud, pöördusime ametnike poole järelepärimisega, millised on autogaaside maksustamisplaanid Eestis.»

Viimase viie aasta jooksul hoogsalt LPG tanklatesse investeerinud Alexela Oil näeb maksumuudatuse taga Statoili survet.

«Statoil pole meie autogaaside turu osaline, sest ta ei müü Eestis gaasi. Kui gaasiautode arv tänu kütuse soodsale hinnale kasvab, siis vähendab see bensiini ja diislikütusega sõitjate arvu ning Statoil peaks oma jaamades gaasimüügi alustamiseks juurde investeerima,» väitis Alexela Oili juhatuse esimees Ain Kuusik.

Statoili mõttekäiku toetab aga Eesti Gaas, mis praegu ainukese ettevõttena müüb autodele maagaasist saadavat surugaasi, mida praegu üldse aktsiisiga ei maksustata.

«Maks autogaasile tuleb niikuinii ja ettevõtjatele on oluline juba praegu oma investeerimiskavatsuste jaoks selle määrades selgust saada,» lausus Eesti Gaasi juhatuse liige Raul Kotov.

«Maksustamisel oleks mõistlik, et valitsus eelistaks maksustamisel maagaasi LPG ees, sest maagaasi-autodel on võimalik hakata kasutama keskkonnapoliitikaga kokku sobivat biogaasi, LPG puhul aga on tegemist fossiilse kütusega, mille kasutamine biogaasi tulekut ei soodusta.»

Olerexi tanklakett seevastu jääb aktsiisivaidluses neutraalsele positsioonile, sest väidetavalt ei puuduta autogaaside kallinemine nende äriplaani.

«Kuna meie oma strateegias ei ole eelistanud ühtegi kütuseliiki teisele, seetõttu ei saa Olerex mingit kasu ega ka kahju nimetatud aktsiisi tõusust. Meie huvi on õiglase maksusüsteemi väljakujundamine,» selgitas Olerexi tegevjuht Piret Miller. «Statoili ärihuvid kindlasti toetavad autodes kütusena kasutatava gaasi aktsiisimaksu tõstmist, kuna nende teenindusvõrgus puudub vastav mootorikütuse liik.»

Tagasi üles