Kas oleme Z-generatsiooni jaoks valmis?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Erik Oja
Erik Oja Foto: EY

„Iga generatsioon vajab uut revolutsiooni“. Sellise mõttearendusega üritas Ameerika Ühendriikide kolmas president Thomas Jefferson kirjeldada iga generatsiooni vajadust leida uusi lahendusi, et ühiskond püsiks värske ning jätkusuutlik. Tänapäeval pole vaja seda enam kellelegi selgitada. Tegemist on juba loomuliku verevahetuse protsessiga, mis on põhiliselt tingitud ülikiirest tehnoloogiaarengust meie ühiskonnas.

Kes on siis see müstiline Z-generatsioon, kellest juttu teeme? Nemad on 1997. aastal ning hiljem sündinud noored, kes on praegu tegemas alles esimesi iseseisvaid samme täiskasvanute maailmas. Generatsioonide eristamine toimub üldjuhul ühiskonnas toimuvate oluliste sündmuste või muutustega, milleks on kombinatsioon sotsiaalsetest, majanduslikest, poliitilistest ning tehnoloogilistest arengutest. Kuigi generatsioonide eristamise reeglistik oleks nagu selgelt paberil kirjas, ei saa me siiski kunagi ette teada, kui kiiresti toimub järgmine põlvkonnavahetus.

EY globaalne uuring näitas, et Z-generatsioon on selgelt eristatav eelmisest Y-generatsioonist (ingl Millennials). Lisaks ilmselgele erinevusele – nende vanusele – on põhiliseks diferentsiks eneseteadlikkuse element võrdluses Y-generatsiooni enesekesksusega. See tähendab, et Z-generatsioon tähtsustab enda rolli ühiskonnas oluliselt laialdasemalt, olles osa suurest ökosüsteemist ning omades tingimuslikku kohustust seda parandada. Eelnev generatsioon keskendus pigem enesekesksete ja kitsaste lahenduste leidmisele. Selliseid lahendusi otsitakse ka pigem enda kõrvalt, targematelt ja kogenumatelt, samas kui enamus Z-generatsiooni esindajatest üritab erinevatele olukordadele ise lahendusi leida. Paar näidet:

  • 11-aastane selgitab, kuidas kingituste paberisse pakkimise asemel on mõistlikum kasutada riideeseme tükke, mida ei saa enam otstarbekohaselt kasutada või heategevuseks annetada.
  • Kooliealised lapsed seletavad eneseteadlikult, kuidas käies või jalgrattaga sõites vähendatakse õhusaastet.

Ärme unusta, et Z-generatsioon on sündinud ühiskonda, kus kogu informatsioon on neile vahetult kättesaadav. Tegemist on nende jaoks väga olulise seosega ning nad isegi ei kujuta ette, mis tunne on pikemalt oodata vastust küsimusele. Tänu modernsele tehnoloogiale on nende jaoks vastused kõikidele küsimustele sõna otseses mõttes kohe taskust võtta, mis elimineerib vajaduse kelleltki targemalt ja kogenumalt midagi küsida. See kujundab nende mõttemaailma, mis väljendub osaliselt juba praeguses, kuid põhiliselt siiski tulevases ettevõtlusühiskonnas.

EY globaalne uuring näitab, et ligikaudu 62% keskkooliõpilastest, Z-generatsiooni vanimatest noortest, soovivad tulevikus ettevõtlusega tegeleda, samas kui tudengite hulgas on samasugune soov ainult 43%-l vastanutest. Huvitav on siinjuures see, et 74% eelmainitud keskkooliõpilastest eeldab, et nende esimene katse ettevõtluses ebaõnnestub, kuid nad suudavad sellest palju õppida ning ettevõtlusega edukalt edasi liikuda. Selline suhtumine väljendab ilmekalt nende suundumust realismi, mitte idealismi poole ning lubab loota, et nende ettevõtlus ei jää ainult mõttetasandile, vaid see viiakse ka reaalselt täide. See peegeldub ka Z-generatsiooni vaba aja veetmise viisides. Produktiivsus igas hetkes ning tegevuses on nende jaoks tavapärane ootus. Kui ühendada see nende loova ning ambitsioonika olemusega, siis tegemist ongi meie homsete ettevõtjatega tänases päevas.

Olenemata sellest, kas tegu on meie laste, sõprade, kolleegide või äripartneritega – me peame suutma nendega ühel lainel olla nii praegu kui ka tulevikus. Selleks aga tuleb Z-generatsiooniga väga kiirelt sammu pidada. Nende lojaalsust ja usaldust võita muutub iga hetkega aina keerulisemaks ning paraku ei piisa enam ainuüksi suhtumisest, et mina olen sinust vanem, austa mind. Nende tähelepanu tuleb püüda, muutes neid osaks lahendusest, näidates nende vastu austust ja lojaalsust ning suutes intuitiivselt nende kiiresti arenevaid vajadusi täita.

Z-generatsioon on kärsitu ning nad suudavad kiiresti devalveerida nende inimeste arvamusi, kes ei suuda nende kõrgeid ootusi koheselt täita või üritavad nende elu mistahes olukorras keerulisemaks või ebamugavamaks teha. Nad on kõrgelt haritud, tehnoloogiliselt taibukad ning loomulikult väga loomingulised. Ei ole ime, et sellisel tasemel eneseteadlikkuse ning eesmärgisuunitlusega soovivad Z-generatsiooni esindajad ise enda (tulevastes) ärides uusi lahendusi leida ning näha ka tarbijana aina loovamaid lahendusi, mis annaks neile rohkem valikuvõimalusi. Heaks näiteks on, kuidas 2015. aastal üks juhtiv kiirtoidurestoranide kett Ameerika Ühendriikides esimese mobiilse iseteeninduse avas. Antud mobiilirakendus (rahvakeeli äpp) lubab klientidel menüüga lõpmatuseni kombineerida, mis stimuleerib ideaalselt Z-generatsiooni loovust, ning lõpuks on võimalik enda valikuid ka sotsiaalmeedias jagada. Antud äpi juurutamisega suurenes ettevõtte tellimuste maht ligikaudu 20%.

Ettevõtluse, poliitiliste gruppide ning tehnoloogiaarengu üheks põhiliseks eesmärgiks on muuta sotsiaalmaailma status qou’d, muuta kuidas inimesed mõtlevad ja elavad. Tänu internetile, nutitelefonidele ja sotsiaalmeediale jagatakse sündmusi ning innovatsiooni hetkega ja globaalselt. Kui Moore’i seadus peab paika, siis meie tehnoloogia areng jätkub mahtude ning kiiruste kahekordistumisega iga 2 aasta tagant. Selline trend kiirendab kindlasti sotsiaalmaailma muutust, mis omakorda mõjutab oluliselt inimeste ootusi ning suhtumist. Generatsioonide vahetused muutuvad aina tihedamaks ning edukateks ettevõteteks osutuvad need, kes suudavad kiiresti muutuva nõudlusega edukalt sammu pidada.

Inimesed on harjunud olema enda mugavustsoonis ning seetõttu seeditakse muutusi raskustega. Me ei saa olla kunagi valmis järgmiseks generatsioonimuutuseks, sest paratamatult erineb iga järgneva generatsiooni mõttemaailm eelmisest. Seega, ärgem olgem ülemäära kriitilised nende suhtes, ärgem mõelgem, et küll see noorus on hukka läinud, sest lõppude lõpuks on need ju meie ning meie eelkäijate edulood, mis seda ühiskonda (loodetavasti) positiivses suunas muudavad ning sellega ka kiireid generatsioonimuudatusi tingivad.

Tutvuge uuringuga lähemalt siin

Autor: Erik Oja, EY auditiosakonna juhtivkonsultant

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles