Boeing 787 laseb end oodata

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Boeing 787.
Boeing 787. Foto: SCANPIX

Mõni päev tagasi tegi 787 proovilennul hädamaandumise. Tänaseks teab Boeing, mis viltu läks, kuid tegeleb siiamaani probleemi lahendamisega. Uus lennuk põhjustab peavalu ja närvikulu.

Alates teisipäevast, mil üks testides kasutatud kuuest lennukist Texase Laredo lennuväljale lähenedes suitsuga täitus, on USA lennukitootja aktsiahind kukkunud 10 protsenti.

Esimese lennuki lubatud tarne on hilinenud juba ligi kolm aastat. Nüüd kardetakse, et ootamine jätkub.

Bernstein Researchi analüütik Doug Harned usub, et enne, kui Jaapani All Nippon Airways oma esimese 787 kätte saab, möödub vähemalt kaks-kolm kuud. Tõenäoliselt toimub üleandmine aga maikuus. Harnedi hinnangul toimetab Boeing tuleval aastal tellijate kätte vaid kaheksa lennukit – mitte 29, nagu varem prognoositi.

«Väga võimalik, et siit koorub välja pikem parandustöö, mis põhjustab viivitusi, eriti arvestades seda, et testide aeg on oma olemuselt pakiline,» ütles Nick Cunningham Agency Partnersist.

Boeing usub, et on salongi suitsuga täitumise põhjuse kindlaks teinud. Firma teatas, et üles ütles lennuki tagaosas paikneva elektrikapi kilp, millest süttis isolatsioonikiht. Boeingu teatel käivitusid avariisüsteemid edukalt ja tuli kustus ise.

Millal katselennud jätkuvad, seda firma hetkel öelda ei oska: iga «proovilennuk» on sertifitseerimisprotsessi raames teatud aspektide hindamiseks erinevalt seadistatud.

Analüütikud kiiresse lahendusse ei usu, seda enam, et probleem ilmnes 787 keerukas elektroonikasüsteemis.

Boeing on kindlustanud 787 jaoks 847 tellimust. Selles valguses on tegemist kõige edukama uue kommertslennukiga ajaloos.

Boeingu tegevjuht Jim McNerney tunnistas nädala alguse poole, et 787 arendusplaanid, mille puhul suur osa töid väljastpoolt sisse osteti, on olnud «ülemäära ambitsioonikad».

«Niivõrd mastaapne innovatsioon ei lähe kunagi kergelt, kuid sellist luupainajat ei tahaks me küll enam iial näha. Edasiste programmide puhul võtame me õppetundi arvesse,» ütles McNerney.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles