Vandeadvokaadi vastus kriitikale: riigil tuleb Estonian Airi asjus peeglisse vaadata

, Eesti Advokatuuri Maksejõuetusõiguse Komisjoni esimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Estonian Airi lennuk
Estonian Airi lennuk Foto: Laura Oks

Vandeadvokaat Jüri Sirel, kes süüdistas riiki Estonian Airi varade kantimises, vastas MKMi asekantsler Ahti Kuninga poolt järgnenud kriitikale öeldes, et Estonian Airi segadus ja Eesti maksejõuetusõiguse probleemid mõjutavad kogu majanduse konkurentsivõimet.

Estonian Airi nõukogu esimees ja MKMi asekantsler Ahti Kunigas andis täna teada, et tal oli väga piinlik lugeda minu arvamust selle kohta, et Estonian Airist on varasid välja viidud, seades ühtlasi kahtluse alla minu kvalifikatsiooni vandeadvokaadina.

Olen pankrotiõigusega tegelenud üle 15 aasta ning olles praegu ka Eesti Advokatuuri Maksejõuetusõiguse Komisjoni esimees, tuginen pikaajalisele erialasele kogemusele ja ei pea ilmselt oma kvalifikatsiooni seetõttu ka rohkem õigustama.

Minult küsiti arvamust Estonian Airi ümber toimuva kohta. Oma väljaütlemistes tuginen infole, mis on kättesaadav avalikest andmebaasidest ja mida on avaldanud Estonian Airi juhtkond, Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium ja avalikud infokanalid, sh meedia.

Eilse seisuga on ajakirjanduses korduvalt avaldatud infot seoses Estonian Airi poolt pankrotiavalduse esitamise teatega: „Estonian Airi vastu on nõudeid esitanud ühtekokku 222 võlausaldajat ligikaudu 113,5 miljoni väärtuses. Ettevõttel on varasid hinnanguliselt 11,4 miljoni väärtuses. Ettevõtte töötajaid ei ole võlausaldajate hulka arvestatud, sest neile pole koondamisteateid veel kätte antud.”

Samal ajal näitab Estonian Airi 2014. aasta majandusaasta aruanne, et Estonian Airil oli seisuga 31.12.2014 varasid ca 65,2 miljonit ja kohustusi ca 96,6 miljonit eurot. Kui eeldada, et kõik eelviidatud numbrid on õiged, siis saab järeldada, et Estonian Airi varade maht (mitte raha) on viimase 11 kuuga vähenenud 53,8 miljoni võrra ja kohustused suurenenud samal ajal 16,9 miljoni võrra. See järeldus on õige eeldusel, et lähtusime õigetest arvudest.

Kui senini avaldatud arvud ei ole olnud õiged, siis on mul lähtuvalt avalikust huvist palve: MKM ja Estonian Air, palun öelge avalikkusele õiged numbrid! Siis saame olukorda täpselt analüüsida ja kommenteerida ega pea vaidlema selle üle, millistest andmetest tuleb lähtuda.

Eesti maksejõuetusõiguse valdkonna probleemid mõjutavad Eesti majanduskeskkonda laiemalt. Selles valdkonnas on mitmeid olulisi probleeme, mis väärivad tähelepanu. Kõige olulisemaks on raugevad pankrotid ja situatsioonid, kus ettevõte läheb üle uude juriidilisse kehasse, jättes maha vaid vana ja tühja juriidilise kooriku. Seda probleemi on küll juba osaliselt teadvustatud ning koostöös justiitsministeeriumiga käib pidev töö, et sellele efektiivne lahendus leida. Laiem eesmärk on muuta Eesti majanduskeskkond konkurentsivõimelisemaks, et nii kohalikud ettevõtjad kui ka välisinvestorid ei peaks enam kartma senini laialt levinud äriühingute nn „tühjaks kantimise“ praktikat.

Kõike eelnevat arvestades on aga äärmiselt kummastav vaadata, kuidas riik kui Estonian Airi enamusaktsionär on selles olukorras käitunud.

Just riik ja riigiettevõtted on need, kes peaksid oma käitumisega olema eeskujuks kõigile teistele ettevõtjatele, kui me soovime, et Eesti riigi majandus ja ettevõtlus oleks jätkusuutlik ja konkurentsivõimeline!

Ma ei väida, et Estonian Air on varadest tühjaks kanditud, sest mul ei ole selleks piisavalt infot. Küll aga väidan, et esinevad väga tugevad tunnused, mille järgi tuleks Estonian Airi lõpetamise järel Nordic Aviation Groupi poolt samasisulise tegevusega koheselt jätkamist õiguslikult käsitleda ettevõtte üleminekuna. Ettevõtte üleminek tähendab, et kui uuele omanikule lähevad üle ettevõtte tegutsemiseks olulist tähtsust omavad varad (sh õigused), siis lähevad nendega automaatselt kaasa ka kõik ettevõtte kohustused (sh võlad).

Selleks, et teha kindlaks ettevõtte üleminek, peaks senise praktika järgi olema esimeseks teenäitajaks Maksuamet, kellel on Estonian Airi vastu maksunõue ca 170 000 eurot.

Maksuamet on juba aastaid viljelenud praktikat, kus ettevõtte ülemineku tunnuste korral esitatakse maksunõue edasi uuele ettevõttele. Seetõttu on õigustatud huvi, millal avaldab Maksuamet info selle kohta, et alustatakse Estonian Airi 170 000 euro suuruse võla sissenõudmist Nordic Aviation Grupilt. Kui Maksuamet sellist käiku ei tee, siis tahan ma teada, miks? Maksuamet peab kõiki ettevõtjaid kohtlema võrdselt, hoolimata sellest, kas tegemist on riigile kuuluvate või eraettevõtetega.

Samuti on kõigil Estonian Airil võlausaldajatel õigus nõuda kohtu kaudu ettevõtte ülemineku tuvastamist ja seeläbi esitada oma nõue pankrotistuva Estonian Airi asemel oluliselt paremas majanduslikus seisus oleva Nordic Aviation Groupi vastu. Selliste võlausaldajate hulka kuuluvad muuhulgas ka töötasust ilma jäänud töötajad ja ebaseaduslikku riigiabi tagasi nõudma kohustatud riik. Kui tuvastatakse ettevõtte üleminek ja võlausaldajate nõuete eest vastutab kokkuvõttes Nordic Aviation Group, siis näeme peatselt ka uue Eesti rahvusliku lennukompanii pankrotti.

Riik kui võlausaldaja peaks täna aktiivselt tegelema sellega, et oma hiiglaslik nõue pankrotiprotsessis maksimaalselt maksma panna – seda me paraku aga näinud ei ole.Pigem näeme, et riik vaatab pealt ja aitab kaasa, et Estonian Airi ainsad olulised varad (3 kapitalirendiga liisitud Bombardier lennukit) saaksid ilma igasuguse enampakkumiseta üle viidud riigi poolt äsja asutatud Transpordi Varahalduse OÜ-le. Huvitav, kas nimetatud lennukid jõuavad lõpuks välja Nordic Aviation Groupi?

Seega, kuna Eesti maksejõuetusõiguse valdkonnas on suurimaks probleemiks just raugevad pankrotid ja ettevõtete ühest kehast teise kantimine ning tegemist on laialt levinud probleemiga, mille vastu tuleb konkurentsivõimelisema ärikeskkonna saavutamiseks Eestil tõsiselt võidelda. Kahjuks viitavad aga kõik tunnused Estonian Airi ümber toimuva kohta sellele, et ka riik ise ei käitu samas olukorras kuidagi paremini kui mitmed ettevõtjad, kes oma viimast vara meeleheitikult päästavad. Isegi asjaolu, et Estonian Airi puhul on tegemist Eesti rahvusliku lennukompaniiga ja sellel on üllad eesmärgid, ei saa vabandada lubamatut käitumist.

Kui riik ootab kõikidelt Eestist tegutsevatelt ettevõtetelt ausat ja läbipaistvat ettevõtlust, siis tuleb riigil ja riigiettevõtetel vaadata peeglisse ja ise vastavalt käitudes eeskuju näidata.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles