LHV: tulevikus hinnatakse krediidiriski kliendi veebikäitumise põhjal

BNS
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Facebook.
Facebook. Foto: AFP/SCANPIX

LHV Pank ei plaani hetkel Bigbanki eeskujul krediidiotsuste langetamisel kliendi Facebooki kontot analüüsida, kuid panga hinnangul hakkab sektor tulevikus krediidiriski määratlemisel aina rohkem uurima laenutaotleja avalikku käitumist veebis.

LHV teeb krediidiotsuseid lähtuvalt kliendi varasemast maksekäitumisest, vajadusel küsitakse selleks teiste pangakontode väljavõtteid, aga sotsiaalmeedia analüüsi LHV krediidiotsustel ei kasuta, kuivõrd see eeldab ka kliendipõhist nõusolekut, rääkis LHV krediidijuht Madis Toomsalu BNSile.

«Siiski võib üsna kindlalt väita, et tuleviku krediidiotsuste hulka on üha enam integreeritud näitajaid, mis seostuvad kliendi avaliku käitumisega veebis, näiteks saab uurida ning loogiliselt põhjendada teatud kindlate veebikeskkondade külastamise ning krediidiriski vahelist seost,» ütles Toomsalu.

Tema sõnul võib krediiditaotleja usaldusväärsuse hindamisel sotsiaalmeedia küll kaasa aidata, aga eelkõige võiks see sobida teenusepakkujatele, kellel puudub kliendiga varasem kokkupuude ning kelle otsuste peamiseks kriteeriumiks on kiirus.

«Sotsiaalmeedia näol on tegemist piiratud vahendiga, mis võib küll täiendada, aga kindlasti ei asenda klassikalist lähenemist krediidiotsuste tegemisel. Facebooki põhjal võib ju saada lisainfot juhul, kui hindajal puuduvad kliendi kohta muud avalikkusele kättesaamatud andmed,» lisas Toomsalu.

Toomsalu arvates peaks hetkel veel kasutama krediidianalüüsi tegemisel klassikalisi meetodeid. «Muuhulgas on oluline tähele panna, et ka erinevate seoste tagamaid pole piisava põhjalikkusega uuritud – see, et kaks tunnust käituvad ajas samamoodi, ei pruugi alati tähendada nendevahelist põhjuslikku seost. Krediidiotsuste tuum seisneb arusaamises, kas kliendi rahalised vahendid on piisavad laenumaksete tasumiseks, seda saab kõige paremini aru analüüsides kliendi varasid, kohustusi, rahalisi laekumisi ja varasemaid maksehäireid,» rääkis ta.

Eelmise aasta augustis hakkas Eesti kapitalil põhinev Bigbank kasutama laenutaotlejate nõusolekul nende Facebooki andmeid krediidianalüüsiks. Andmete esitamine on siiski vabatahtlik ning Facebookist saadud teave siiski praeguse seisuga laenuotsust ei mõjuta, ütles Bigbanki juhatuse liige ja krediidivaldkonna juht Ingo Põder BNSile.

«Facebooki andmed ei ole mõeldud asendama tavapäraseid päringuid kliendi krediidiajaloo ja maksevõime hindamiseks. Pigem võib Facebooki andmete mõju olla kaalukeeleks täiendava kindluse loomisel kliendi käitumismustri ennustamisel,» ütles ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles