Soome ettevõtja tuulutas meediaäri telgitaguseid

Hendrik Alla
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Soome meediaguru Ville Toriseva vastab Imagine'i loovjuhi Margo Küti küsimustele meediaturu läbipaistvuse kohta.
Soome meediaguru Ville Toriseva vastab Imagine'i loovjuhi Margo Küti küsimustele meediaturu läbipaistvuse kohta. Foto: Toomas Tatar

Meediaäri kummitab üks tont, mida äriosalised kutsuvad terminiga «kickback».

Sisuliselt tähendab see seda, et reklaamija tahab osta mingi koguse reklaamisentimeetreid, -minuteid või –pikseleid. Selleks pöördub ta meediaagentuuri poole, kes vahendab kliendi raha ja meediakanali reklaami. Nüüd tuleb mängu kickback: meediaagentuurid küsivad ja –kanalid maksavad agentuurile teatud rahasumma, et garanteerida järgnevaid meediaoste. Paraku eiu pruugi see alati reklaamikliendi huvides olla.

Kickback muudab meediaäri häguseks ning sellest kaotab eeskätt meediaklient. Soome ettevõtja Ville Toriseva, kes rajas Soomes vähem kui kümme aastat tagasi meediaagentuuri Toinen. Selle filosoofia oli kicback-süsteemist loobumine. Toinen osutus nii edukaks, et juba kolm kuud pärast tegutsemise algust astuti uksest sisse, hakati raha lauale panema ja sooviti see ära osta. Praegu on Toineni teenused ühed nõutumad Soome meediaturul.

Reklaamiagantuuri Imagine korraldatud turundusseminaril vestles Torisevaga Imagine loovjuht Margo Kütt.

«Meie filosoofia oli järgmine: töötame mitte turu jaoks, vaid koos turuga,» seletas Toriseva. «meediaäri peetakse üldiselt üsnna igavaks ja tuimaks, aga me tahtsime ka lõbutseda.» See tähendas meediaplaneerimisel sisulist koostööd loovagentuuridega. «Tegime endale selgeks: meediaeelarve ei ole mitte meie raha, see on kliendi raha.» Küti hinnangul oli see senisest totaalselt erinev meediamudel, mis muutis selle äri läbipaistvaks.  

Soome ja Eesti meediaturg on üsna erinevad, nentis Toriseva. Täiesti omaette lugu on veel Vene meediaturg, mida ei saa ka parima tahtmise juures läbipaistvaks pidada. Soomes ei kasutata praegu varjatud kickbacki süsteemi, selle asemel on kasutusel erinevad allahindluste süsteemid teenuste ja mahtude pealt. Samas tegutsevad turul suured poisid, kes moodustavad olulise osa turust: Google, Facebook ja teised rahvusvahelised uue meedia firmad, kelle pole kickback-raha kasutamise suhtes mingeid eelarvamusi.

Kütt tunnistas, et tema ei tea ühtki Eesti turul tegutsevat meediaorganisatsiooni, mis ei kasutaks kickbacki. Kuidas seda muuta?

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles