Josing: hinnatõusu kurjajuur on toidukaup

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eesti konjunktuuriinstituudi direktor Marje Josing
Eesti konjunktuuriinstituudi direktor Marje Josing Foto: Mihkel Maripuu

Eesti konjunktuuriinstituudi direktori Marje Josingu sõnul on praeguses suures hinnatõusus süüdi toidukaubad, mis veavad ka teiste kaupade hinnatõusu.

«Kurjajuur on just kallinenud toidukaubad, mis on ka teiste toodete hinnad üles viinud,» sõnas Josing. Oktoobris tõusis näiteks kilepiima hind 52 protsenti, keefir 33 protsenti, kohvikoor 5 protsenti.

«Kaubanduses on segane olukord ning kasutatakse kõiki võimalusi, et hindu kergitada,» kommenteeris Josing hinnatõusu viimase kahe kuu jooksul.

Selle aasta esimese üheksa kuuga on jaekaubanduse mahud langenud 6 protsenti. Kuna inimeste ostuvõime on kasin, on kauplused sunnitud samal ajal tegema soodusmüüke, et endisel hulgal kaupu müüa.

Josingu sõnul kompab hinnatõus inimeste ostuvõimet ning tõenäoliselt on mõne aja pärast oodata ka hindade langust.

Üldise hinnatõusu taga olid kallimad hinnad maailmaturul, lisaks on turg toibumas kriisist ning ettevõtjad püüavad lahendada vahepeal tekkinud rahalisi probleeme.

«Mingilmääral on tegemist ka euro-ootusega, paraku ei ole tehtud riikliku analüüsi, eristamaks mil määral oli tegemist kaupade eneste kallinemisega ning mil määral tõsteti hindu valmistudes jaanuariks,» täheldas Josing.

Inflatsiooni hirmus on viimasel kahel kuul langenud tarbijausalduse näitajad, kuna sissetulekud on inimestel enamasti kindlaks määratud, tekitab hinnatõus hirmu pere eelarve pärast.

Paraku on tõusnud just kulutused toidule ja energiale, tegemist on sundkuludega, mis mõjutab ennekõike nõrgemat tarbijat.

Tarbijahinnaindeks tõusis käesoleva aasta oktoobris võrreldes eelmise aasta sama kuuga 4,7 protsenti ja võrreldes tänavu septembriga 0,6 protsenti.

Kaubad olid eelmise aasta oktoobriga võrreldes 5,6 ja teenused 3,2 protsenti kallimad. Toidukaup oli kallim 8,5 ja tööstuskaup 2,7 protsenti, teatas statistikaamet.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles