Google'i reklaamiteenus pakub meestele kõrgepalgalisemaid töökohti

Aivar Pau
, tehnoloogiaajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Google'i logo ettevõtte Prantsusmaa kontori vaibal
Google'i logo ettevõtte Prantsusmaa kontori vaibal Foto: JACQUES BRINON/AP

Mõne nädala eest oma fototeenuses mustanahalised ja gorillad segi ajanud tehnoloogiaettevõte Google on sattunud uute diskrimineerimissüüdistuste alla – kahe ülikooli teadlased on oma uuringutega tuvastanud, et reklaami kasutajateni suunavad Google'i algoritmid kõrgema tasuga töökohti meestele.

Carnegie Melloni ülikooli ja Rahvusvaheline arvutiteaduste instituudi (ICSI) teadlaste rühm kasutas oma uuringus kohandatult tarkvara nimega AdFisher simuleerimaks veebikasutajate tegevusi Internetis. Selgus lihtne tõsiasi: võltsmehed said palju sagedamini kõrget palka lubavaid tööpakkumisi kui mehed, vahendab uuringut portaal The Verge.

Sama uuring leidis ka, et mõnuainete tarvitamist kujutanud veebilehtede külastajatele asuti pakkuma võõrutusravi reklaame, kuigi Google pole kuskil teatanud, et jälgib sellist veebilehtede kasutamist oma reklaamimootoritega.

«Minu arvates näitab meie uuring, et reklaamimootori ökosüsteemis on osiseid, mille alusel hakkavad tekkima diskrimineerimise ohud ning mille osas puudub läbipaistvus,» ütles Carnegie Melloni ülikooli dotsent Anupam Datta.

«Ühiskonna seisukohalt on see murettekitav,» jätkas ta ja lisas, et Google’i sarnased suunatud reklaami süsteemid on nii levinud, et inimestele suunatud informatsiooni mõju võib olla otsuste tegemisel väga tugev.

Teadlased rõhutavad samas, et neil on väga raske süüdistada tulemustes «algoritmilist diskrimineerimist», kuna kogu suunatud reklaamide süsteem on selleks liiga kompleksne ja läbipaistmatu. Süüdi võivad olla ka näiteks reklaamide valmistajad ja sisestajad, kes taustainfo reklaamidele kaasa panevad.

«Kõige tõenäolisem on, et Google on kaotanud kontrolli oma tohutult suure ja automatiseeritud reklaamisüsteemi üle» leiavad uurimuse autorid.

Google pidevalt kõikvõimalike võrdõiguslaste hambus. Aprillis näiteks poldud rahul sellega, et pildiotsing märksõnaga «CEO» andis tulemuseks vaid 11 protsendil juhtudest naiste pilte. Nimelt ütleb ametlik statistika, et USAs on naisjuhte hoopis 27 protsenti.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles