Ettevõtja: Riik maksustab vett kütuseaktsiisiga

, Novus OIL OÜ juht
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Novus OILi juht Kristjan Olei.
Novus OILi juht Kristjan Olei. Foto: Erakogu

Novus OILi juht Kristjan Olei avaldab maksuametile tunnustust maksupettustega võitlemisel, kuid soovib, et selle käigus osataks vahet teha ka reaalsetel uutel toodetel ja innovatsioonil ning ei seataks nende tootmiseks ebamõistlikke takistusi.

Kristjan Olei:

Eestis firma Novus OIL on mitu aastat arendanud tehnoloogiat uudse keskkonnasäästliku emulgeeritud kütuse tootmiseks, milles kasutatakse ühe komponendina kuni 30 protsendi ulatuses vett, mis muudab kütuse põlemise efektiivsemaks ja puhtamaks.

Emulgeeritud kütuste keskkonnamõjud on ka Euroopa Komisjon juba 2006. aastal heaks kiitnud ja näiteks Itaalia, Ühendkuningriigid, Prantsusmaa, USA on loonud vastavad maksusoodustused. Novus OILi emulsioonkütuseid on testinud ja tunnustanud ka maailma juhtivaim mootoritootja Wärtsila Soomes.

Emulgeeritud kütuste erinevaid tüüpe kasutatakse ahju- ja laevakütustena ja nende kasutamisel säästetakse kuni 10 protsenti fossiilset kütust ning vähendatakse oluliselt kahjulikke heitgaase - lämmastikoksiide (NOx) kuni 50 protsenti ja tahma osakesi (PM) kuni 70 protsenti.

Emulgeeritud kütuse topeltmaksustamise vältimiseks taotles Novus OIL 2013. aastal maksuametilt energia aktsiisivabastuse luba, kuna paljude toorainetena kasutatakse aktsiisiga maksustatavaid kütuseid.

Emulsioonkütuseid maksustatakse aktsiisiseaduste kohaselt vastavalt nende kasutusotstarbele:

laevakütustena - aktsiisimaksuvaba,

ahjukütuste asemel - 15,01 eurot tonni kohta,

diislikütuse asemel - 392,92 eurot 1000 liitri kohta.

Ootamatuks takistuseks innovatiivse toote tootmisel osutus aga maksuameti vastuseis.

Maksuamet menetles Novus OILi taotlust seadusega ettenähtud 30 päeva asemel kuus kuud ning keeldus luba väljastamast, asudes seisukohale, et nii hoitakse ära suures summas aktsiisi laekumata jäämine riigieelarvesse, kuid loa andmisest keelduti  kaubakoodi mitteaktsepteerimise ja liiga suure tootmisplaani tõttu.

Novus OIL pöördus oma õiguste kaitseks kohtusse, kus toimus vaidlus selle üle, milline on emulsioonõli kaubakood ja kas Novus OILi poolt planeeritud tootmismaht on maksuameti hinnangul reaalne.

Esimese astme kohus leidis, et Novus OILi esitatud kaubakood on õige ja tootmismaht võib küll olla ambitsioonikas, kuid see ei saa olla takistuseks küsitud loa andmiseks. Lisaks tuvastas kohus maksuameti põhjendamatu viivituse loa menetlemisel ning kohustas maksuametit loataotluse uuesti menetlusse võtma.

Teise astme kohus leidis, et maksuametil oli õigus luba mitte anda, kui maksuameti hinnangul on planeeritav tootmismaht liiga suur. Riigikohus ei võtnud kassatsioonikaebust menetlusse.

Sisuliselt on maksuameti ja kohtu poolt loodud plaanimajandusele sarnane olukord, kus ametkond otsustab ettevõtte tootmismahtude üle.

Loataotlusel maksuametit hirmutanud kogus 8 miljonit liitrit aastas on laevakütuste turul marginaalne kogus. Näiteks Tallink tarbib ainuüksi ühes kuus üle 10 miljoni liitri kütuseid.

Maksuamet kommenteeris kohtuasja Postimehele. «Kahtlesime väga tõsiselt ettevõtja võimalustes toota diislikütusest suures koguses raskekütteõli ja kohus nõustus lõpuks meie kaalutlustega,» ütles maksuameti kontrolliosakonna talitusejuhataja Laura Soome.

Maksuamet on ekslikult samastanud emulgeeritud kütuse raske kütteõliga, emulgeeritud kütus ei ole raske kütteõli, aga seda saab kasutada katlakütusena raske kütteõli asemel.

06.05.2015 Postimehes avaldatud artiklis räägiti maksupettustest, kus raske kütteõli segatakse diislikütuse sisse ja müüakse diislikütusena. Novus OILi emulsioonõlisid ei saa sellisel moel kasutada ja need ei ole selleks ka mõeldud.

Emulgeeritud õli on valget värvi läbipaistmatu piimjas vedelik ja selle segamisel diislikütusega muutub ka diislikütuse värv valgeks ja see ei vasta diislikütuste nõuetele ning seda ei saa diislikütusena müüa.

Emulsioonõli on täiesti iseseisvalt kasutatav toode, mille maksumäärad ei tulene emulgeerimisest vaid aktsiisseaduses kehtestatud tavakütuste aktsiisimääradest.

Rahvusvahelistes vetes sõitvate laevade kütus on kogu Euroopa Liidus aktsiisimaksust vabastatud ja see ei sõltu sellest, kas kasutatakse diislikütust, masuuti või emulgeeritud kütust.

Ahjukütuseks kasutatava raske kütteõli aktsiisimäär on 15,01 eurot tonni kohta ja kui emulsioonkütust kasutatakse ahjukütusena, siis on ka selle aktsiis sama, mis raskel kütteõlil.

Maksuameti seisukoht, et sellisel kujul jääks riigil aktsiis saamata, on eksitav, sest emulsioonkütuse eest makstakse täpselt sama palju aktsiisi kui nende kütuste eest, mille asemel seda kasutatakse.

Lisaks vajalike lubade andmisest keeldumisele asus maksuamet seisukohale, et emulsioonkütusele lisatav vesi tuleb maksustada aktsiismaksuga vaatamata sellele, et vesi ei ole kütus ja seda kasutatakse keskkonnasäästu eesmärgil.

Ka Euroopa Komisjon on uues kavandatavas energiatoodete maksustamise direktiivis loonud selgesõnalise erisuse vee kütuselisandi või täiteainena maksustamise vältimiseks. (http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/com/com_com%282011%290169_/com_com%282011%290169_et.pdf lk20)

Tänaseks on jää hakanud tasapisi sulama - rahandusministeerium plaanib seadusemuudatusi, mille alusel maksustada kütuseid nende energiasisalduse ja keskkonnamõjude järg.

Maksuamet on pingsa kontrolli käigus saanud kindlust, et Novus OILi emulgeeritud kütused leiavadki kasutust ahju- ja laevakütustena ning kõik seadustes sätestatud aktsiisid on tasutud.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles