Hoidke alt, Hiina veoautod tulevad!

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Reporter.ee

Veoautotootjatel tuleb arvestada üha karmima Hiinast lähtuva konkurentsiga, koduturul on kohalikud tegijad juba kontrolli haaranud ja agressiivne väljatung on alanud.

Eriti varmalt vuravad Hiina veoautod Kagu-Aasia ja Aafrika suunas.

Nagu selgub konsultatsioonifirma Alix Partnersi poolt Šanghais avaldatud raportist, tootis Hiina mullu ligi pooled rasketest ja keskmise suurusega kommertsveokitest maailmas. Seda peamiselt üha suurema sisenõudluse ja samuti arenevate turgude tellimuste tõttu – kus Hiina veoauto saab kätte «välismaisega» võrreldes enam kui poole odavamalt.

Tugev tootmiskasv peaks jätkuma ka tänavu, esimese poolaasta kasv aastatagusega võrreldes oli 76 protsenti. See näitab, et aasta lõpuks võib Hiina toodanguks kujuneda 1 miljon veoautot, ütles Alix Partneri juht Šanghais Ivo Naumann.

Vähemalt osaliselt võlgneb Hiina veoautode võidukäik tänu valitsuse stiimuliprogrammile. Alixi andmetel oli Hiina ainus turg maailmas, kus veoautode toodang 2009. aastal ülesmäge läks – 22 protsendi võrra.

Kuna spurt oli niivõrd jõuline, kasvatas Hiina oma turuosa maailmas eelmisel aastal mahult 49 protsendi peale. Võrdluseks: 2006. aastal oli vastav protsent 20.

Välismaised tootjad hakkavad lõikama kasu nõudluse taastumisest Euroopas ja Põhja-Ameerikas, kus Hiina veoautod konkureerida ei suuda, kuna ei vasta emissioonistandarditele.

Kuid arenevatel turgudel – mis Alexi prognooside kohaselt annavad aastaks 2014. tervelt 58 protsenti kommertsveokite nõudluse kasvust – pakuvad Hiina odavamad ja tehnoloogia poolest lihtsamad veokid globaalsetele tegijatele kõva konkurentsi.

Hiina kommertsveokite eksport kasvas tänavuse esimese poolaastaga 25 protsendi võrra 134 000 masina peale – mullusega võrreldes.

«Kuna Hiina tehaste tootmiskogused kasvavad, jääb neil üha rohkem raha ka uurimis- ja arendustegevuseks, mis aitab neil ka maailmaturul jõulisemalt konkureerima hakata,» seisab raportis.

Naumann märgib ära, et väärtuse poolest ei ole Hiina osa raskete ja keskmiste veokite turul nii suur kui mahu ehk koguste poolest. Seda just Hiina veoautode odavama hinna tõttu.

Samas aga kuulub «hiinlastele» ka rahasse arvestatult 25-30 protsenti globaalsest turust.

Erinevalt suurtest autotootjatest, kellele kuulub kaks kolmandikku Hiina turust, on välismaiste veoautotootjate käes vaid 2 protsenti kommertsveokite turust. Siia alla ei käi kaubikud, kuna neid loetakse Hiinas sõiduautodeks.

«Lääne veoautofirmad on nüüd ehmatusega ärganud ja märganud, kui oluline turg neil käest libisemas on. Nad on hakanud hiinlastega kampa lööma,» ütles Naumann, tuues näiteks hiljuti loodud MANi ja Sinotruki ühisettevõtte.

Hiinlastele on kasulik ühisettevõtete kaudu kättesaadav kaasaegne tehnoloogia, mis aitab neid tulevikus arenenud turgudel, ütles ta.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles