Putin kangutab autotootjaid Venemaale

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Venemaa peaminister Vladimir Putin
Venemaa peaminister Vladimir Putin Foto: SCANPIX

Vene peaminister Vladimir Putin andis teada, et kehtestab välismaalt sisseveetavatele sõidukitele kõrgemad tollimaksud – julgustamaks autotootjaid Venemaale investeerima.

Selle liigutusega seab ta aga taas kahtluse alla Venemaa püüdlused Maailma Kaubandusorganisatsiooniga liituda.

Putin ütles, et on välismaiseid autotootjaid hoiatanud: kui nad oma tootmist Venemaale üle ei too, võivad imporditollid tõusta.

«Me ütlesime oma partneritele, et lepime kokku. Me ei tõsta praegu imporditolle, aga siin on ajakava. Vaadake, sellisel ja sellisel aastal hakkame me järk-järgult tolle tõstma,» ütles Putin. «Me ei taha õõnestada teie äri Venemaal, nii et tulge palun siia ja tootke. Seda nimetatakse lokaliseerimiseks.»

Pärast seda, kui Nõukogude Liit kokku varises, on välismaine konkurents Vene autotööstuse praktiliselt laastanud. Ainuke vähegi tõsiseltvõetav tegija on tänaseks Avtovaz.

Mõned välismaised firmad ongi juba Venemaal tootmise püsti pannud. Volkswagenil on tehas Kaluga lähistel. Renault ostis endale 25 protsenti Avtovazist.

WTOga ühinemisele võib Putini plaan aga saatuslikuks saada. Vastavalt praegustele kokkulepetele peab Venemaa oma 30-protsendilised tollid peale liitumist seitsme aastaga 15 protsendi peale kärpima.

Kaubanduseksperdid üritavad üksteise võidu selgusele jõuda, mida Putini märkused tähendavad. Suve alguse poole ennustasid kõrged ametnikud, et tuleva aasta hakul võib Venemaal WTOga liitumise puhul šampanjaklaasid kokku lüüa.

«See on küll üllatus,» ütles Aleksei Portanski Moskva majandusinstituudist. «Vanade autode tariife võib tõesti tõsta, aga uute omi mitte. Nii on meie kokkulepetes WTOga kirjas.»

«Võib-olla läks Putinil midagi segamini. Ma ei tea, aga seda asja tuleb selgitada,» ütles ta.

Vene valitsuselt Financial Timesil koheselt kommentaare saada ei õnnestunud.

Viimati tõstis Venemaa autode imporditolle aastal 2008, 25 protsendi juurest 30 peale. Tookord eeldati, et tegemist on ajutise meetmega globaalse majanduskriisiga võitlemiseks.

Putinit tuntakse kui suurt kohaliku autotööstuse huvide eest võitlejat, mis statistika andmetel pakub tööd enam kui miljonile inimesele. Mullu andis ta Avtovazile üle 1 miljardi dollari väärtuses sooduslaenu ja abi, et firmat majanduskriisi tõttu poole võrra kokku kuivanud nõudlusest läbi aidata.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles