Euroopa rekade ninad niipea pikemaks ei lähe

Urho Meister
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Veoauto
Veoauto Foto: Marko Saarm / Sakala

Euroliidu valitsused on leppinud kokku uutes reeglites, mis tõotavad teha lõpu telliskivi-kabiinidega veoautode võidukäigule vanal kontinendil – aktivistide hinnangul on nood keskkondlikult kehvapoolsed ning ohustavad kaasliiklejaid.

Tootjate tuline lobitöö on aga lükanud meetmete rakendumise edasi viie aasta võrra, mille hulka jääb ka kolm aastat vältav moratoorium – kuigi reeglid oleksid vabatahtlikud.

Praegused veoautoreeglid piiravad kabiinide pikkust tulenevalt soovist tagada võimalikult palju ruumi laadungi tarvis, kirjutab Financial Times. Seetõttu on tootjad arendanud välja tömbid kabiinid: juht istub otsekui kõrge torni tipus, mootori ja esisilla kohal.

See tekitab ohtlikke pimealasid, ütlevad kriitikud. Kuna auto esiosa on otsekui «sein», on suurem ka jalakäijate ja jalgratturite surmaga lõppevate õnnetuste risk.

Euroopa Transpordiohutuse Nõukogu andmetel on veoautod sellistes maades nagu Suurbritannia, Prantsusmaa ja Rootsi kaks korda «surmavamad» kui teised liiklusvahendid.

Uued reeglid lubaksid ehitada kabiinid 80–90 sentimeetrit pikemaks, lähendades neid Ameerika liigikaaslastele, mis tavatsevad olla «eurooplastest» pikemad umbkaudu 1,5 meetri jagu.

Tulemuseks oleksid kurvikad ja voolujoonelised veoautoninad Euroopas. Kasutada lubataks ka ameerikalikke aerodünaamilisi tiibu, mis juhiksid õhuvoolu veokist eemale ja sellest mööda.

Brüssel plaanis rakendada reeglid alates aastast 2017. Prantsusmaa ja Rootsi, kus valmivad veoautod Renault ja Volvo, surusid initsiatiivi aastasse 2022. Nende esialgne siht oli isegi aasta 2025.

Nii Renault kui Volvo tulid hiljuti turule uute – ja vanamoodsalt kandiliste – mudelitega.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles