Lubatud uued bussid ei jõua Tartumaal õigeks ajaks liinile

, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
GoBus
GoBus Foto: GoBus

Bussifirma GoBus võitis kevadel Tartumaa bussiveo hanke, mis nägi ette ka uute busside liiniletulekut, kuid kõik bussid saavad uute vastu vahetatud jaanuari asemel märtsist. Selle eest ähvardab neid kopsakas rahatrahv ning hankel teiseks jäänud SEBE nõuab hankevõidu tühistamist.

GoBusil tekkis esimene võimalus uute busside hankimiseks läbirääkimisi pidada juunikuu lõpust, mil veoleping allkirjastatud sai.

«Lühikese aja jooksul Euroopas kiiresti ärevaks muutunud poliitiline ja majanduslik kliima on põhjustanud tuntavaid tagasilööke nii tootmisettevõtjate kui finantsinstitutsioonide tavapärastes toimeahelates. Bussitootjad soovivad esitatud eritellimustele garantiisid ettemaksude kaudu, suuremad rahastamisotsused langetatakse aga finantsasutuste peakontorites, mitte  nende kohalikes filiaalides Eestis,» kirjutas GoBusi juhataja Enn Randmaa 25. novembril Tartu maavalitsusele.

Ta lisas, et pankade otsustamistempot ei kiirenda nende pikaajaline veoleping Eesti Vabariigi esindajaga, pigem nähakse selles lähiajaloost tulenevalt isegi täiendavaid riskimomente.

Seega on busside tarnijad GoBusile teada andnud, et nad ei garanteeri kõikide busside liinilejõudmist aasta lõpuks, nagu hanke tingimused ette nägid.

«Suure tõenäosusega saame nii viimased uued SOR- bussid kui ka Iveco- bussid kätte 2015. aasta jaanuarikuu lõpus või veebruarikuu esimesel poolel,» kirjutas Randmaa. Praeguse seisuga ei ole selge mitu bussi hilineb.

Lisaks busside kättesaamisele on vaja need ka veoks ette valmistada ning GoBus uuendab ka piletimüügisüsteemi.

«Kõiki eelöeldud tegureid arvestades kujuneb uue aasta alguseks Tartumaa liinivedudel olukord, kus lisaks uutele bussidele peavad mõnda aega liine teenindama veel ka praegused aastatel 2006-2012 valmistatud SOR-bussid, Scania Omniline bussid ja Iveco Thesi bussid,» kirjutas Randmaa. Ta pakkus välja, et uuele süsteemile üleminek võiks toimuda 1. märtsist.

Tekkinud olukord aga sundis SEBE juhatuse esimeest Kuldar Väärsit kirjutama Maanteeametile.

«GoBusi kirjast nähtub, et GoBus teadis juba Tartu maavalitsusega lepingu allkirjastamise hetkel, et selles osas tema pakkumus enam hanke tingimustele ei vasta,» kirjutas ta.

Ta märkis, et busside õigeaegne liiniletoomine oli hankedokumentides fikseeritud nõue ja kui hankija oleks teadnud, et see on täitmata, ei oleks hankijal olnud õiguslikku alust GoBus’iga lepingut sõlmida. «Tegelikkusele mittevastavatel kinnitustel põhineva pakkumuse edukaks tunnistamine tähendab pakkujate ilmselgelt ebavõrdset kohtlemist,» leidis Väärsi.

Juhul, kui GoBus ei teadnud, et bussid kohale ei jõua, tuleks SEBE juhi sõnul hanke võidust loobuda. Ta ütles, et hankelepingu muutmine on lubamatu ning selle muutmisena oleks käsitletav ka see, kui Tartu maavalitsus lepiks busside hilisema liiniletulekuga.

«Juhul, kui hankija lepingut ei tühista ja läheb sisuliselt hankelepingu muutmisele olulise tingimuse osas, kaalume tõsiselt kahju hüvitamise taotluse esitamist või muudetud hankelepingu kui sisuliselt ilma riigihanketa sõlmitud lepingu kehtivuse vaidlustamist,» ütles Väärsi.

Go Busi juhataja Enn Randmaa selgitas, et kuna lepingu sõlmimine viibis, siis loodavad nad mõistvale suhtumisele. «Hanke pakkumiste avamisest kuni veolepingu sõlmimiseni 20. juunil läks aega pea 2 kuud. Lepingu sõlmimise ooteajal andsime korduvalt märku, et kõikide busside valmimine tähtajaks võib osutada võimatuks. Bussimüüjad garanteerisid õigeaegse bussi tarne oma eellepingutes juhul, kui tellimus esitatakse hiljemalt 31. mail 2014,» kirjeldas Randmaa.

Ta rõhutas, et busside valmistamise aeg ongi 6-8 kuud ja mõistlik aeg lepingu sõlmimisest kuni teenindamise alguseni oleks 10-12 kuud.

«Tartu veolepingu täitmiseks on tellitud  üle 50 uue bussi. Tootjad on lubanud anda endast parima. Bussid saabuvad tehasest järjepidevalt vastavalt valmimisele. Esimesed on juba kohal. Kõik bussid jõuavad liinile nii kiiresti kui võimalik. 1. märts on meie jaoks aeg, kus kõik uued bussid peavad liinil olema,» lisas Randmaa.

Tartu Maavalitsuse maasekretär Tõni Vesi ütles, et maavalitsuse ja GoBusi vaheline leping näeb ette, et kui vedaja ei alusta veoteenuse osutamist lepingus kokkulepitud korras ja mahus, on neil õigus nõuda leppetrahvi. Antud juhul oleks see kuni 34 000 eurot. Ent ta polnud kindel, et busside tulek viibib ja kui kaua.

«Seepärast ei saa rääkida ka vastutusest ega sanktsioonidest enne, kui lepingu täitmine 1. jaanuaril 2015 reaalselt algab. Maavalitsuse nõue on, et sõlmitud lepingut tuleb täita ning Tartumaa elanikele tuleb tagada kvaliteetne ja stabiilne ühistransporditeenus,» ütles Vesi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles