Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Ametiühingu ja Go Busi palgatüli hakkab lahendama riiklik lepitaja

Täiendatud SEBE kommentaariga

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Go Bus | FOTO: Sille Annuk

Kevadest saati käärinud palgaläbirääkimised on jõudnud sinnani, et ametiühing läheb Go Busiga kokkuleppele jõudmiseks riikliku lepitaja juurde ja valmistab ette muid sanktsioone.

Palgaläbirääkimised Eesti Transpordi ja Teetöötajate Ametiühingu (ETTA) ja Go Busi vahel on käinud juba kevadest. Praegu kehtiva üldtöökokkuleppe kohaselt on Eesti bussijuhtide miinimumpalk 700 eurot ja tunnipalk kolm eurot. Kevadel algasid läbirääkimised Autoettevõtete Liiduga, tõstmaks töötasu 810 euroni, ent suvel tööandjad loobusid sellest, selgitas ametiühingu juht Jaan-Hendrik Toomel.

«Selleks, et survestada tööandjaid siiski üldtöökokkulepet sõlmima, asusime läbirääkimistesse bussifirmadega ettevõtte tasandil. ATKOs leping alla kirjutatud ja esimene palgatõus toimus 2014. aasta juulis, teine tõus tuleb 2015. aasta jaanuarist,» ütles Toomel.

Läbirääkimistes ametiühingutega on Go Bus Toomeli sõnul pakkunud palgaks 800 ning tunnitasu jätmist samale tasemele. Ametiühingu soov on, et Tartus tõuseks miinimumpalk 900 euroni ning mujal oleks 800-850.

«Alguses tahtsime nii kuu- kui tunnipalga tõusu, täna on tööandja loobunud tunnipalga tõusust,» ütles Toomel. Ta märkis, et algselt pakkus Go Bus tunnitasu 3,15 peale jaanuarist ning 3,3 euro peale juulist, et bussifirma taganes. Ta tõi välja, et 800 eurot teenisid bussijuhid aastatel 2009-2011 ja praegu on palk langenud.

Nii kuu- kui tunnipalga üheaegne tõus on ametiühingu hinnangul vajalik. «Need tasud peavad käima käsikäes, sest muidu jääb osa bussijuhte palgatõusust ilma,» ütles ametiühingu juht.

«Paraku on jäänud ametühingud Go Busiga läbirääkides 930 eurose miinimumpalga nõude juurde, mis ei ole turutingimustega kooskõlas. Samal ajal allkirjastas ametühing oktoobris kollektiivlepingu turuliidri ATKOga, kes pakub miinimumpalgaks 750-800 eurot,» ütles Go Busi juhataja Enn Randmaa.

Toomeli kinnitusel ei teeni ATKO bussijuhid uuest aastast 750 enam kusagil – ka Kohtla-Järvel tõuseb palk 770 peale.

Go Bus märkis, et ametiühingute nõudmistele vastutulek ei ole võimalik. Nad viisid läbi analüüsi, selgitamaks välja, mis juhtuks, kui palk tõsta 930 euro peale. «Analüüsist nähtus, et kui võtaksime vastu AÜ palgatariifide ettepaneku, siis ei suudaks Go Bus enam riigihangetel konkureerida. Selline palgavahe tähendaks hangetel hinnavahet, mis suruks Go Busi turukonkurentsist välja. Sellist ettepanekut ei saa me kuidagi vastu võtta,» ütles Randmaa.

Üks väheseid kohti, kus hanke hinna erinevus saab sisse tulla, ongi bussijuhi palk. «Konkurents on tihe, nõudmised bussidele on ette antud, kütust ostavad kõik samast kohast, kontorikulud on väikese osakaaluga. Hanke hinna erinevus tulebki bussijuhi palkadest,» selgitas Toomel.

SEBE juhatuse esimehe Kuldar Väärsi sõnul oli Tartumaa bussijuhtide 930-eurone palgasoov kõikidele bussifirmadele teada juba enne hankel pakkumise tegemist.

«Bussijuhid olid kogunud ca 150 allkirja vastavale pöördumisele ning tegid ka vastava avaliku pöördumise. SEBE ja selle tütarfirma Eesti Buss OÜ arvestasid oma pakkumuses 930 eurose palgaga,» rääkis Väärsi. «Kui keegi konkurent on arvestanud madalama palgaga, on ta võtnud põhjendamatuid riske. 930 eurot uuest aastast on Tartumaa tingimustes igati põhjendatud palganumber. Tartu linnaliinidel on keskmine palk normtundidega juba täna 900 eurot.»

Go Bus üritab asja lahendada ise töötajatega leppeid sõlmides. «Kuna ametühing on vaatamata argumenteeritud põhjendustele jäänud oma jäigale positsioonile, jätkates samal ajal meedia kaudu eksitava info levitamist, siis otsustasime edasisi palgaläbirääkimisi pidada oma töötajatega otse. Kollektiivlepinguga ei muutu midagi paremaks ega halvemaks,» märkis Randmaa. Ta kinnitas, et nad on oma töötajatega kokkuleppe saavutanud, pagaleppe allkirjastanud ning ametiühingu sekkumist ei vaja.

Toomel ütles, et tööandja on eelmisel nädalal väljastanud käskkirja, mille järgi hakkab maksma bussijuhtidele 810-eurost kuupalka ilma põhitunnitasu tõusuta. Lisaks on käskkirjas välja toodud lisatunnitasu määr 1,80 eurot. «See ei taga kõigile bussijuhtidele palgatõusu. Bussijuhid nõuavad palganumbreid kollektiivlepingusse, kuna käskkiri, mida on võimalik tööandjal ühepoolselt ka tagasi võtta, ei taga neile kindlustunnet tulevikuks,» ütles ametiühingu juht.

Toomeli sõnul ei ole bussifirma käskkirjal ka õiguslikku jõudu. «Mingit palgalepet pole olnud. Et lepe õiguslikku jõudu omaks, oleks vaja meie omavahelist kokkulepet,» ütles ta.

Esmaspäeva hommikul kohtus Toomel bussijuhtidega ning lepiti kokku riikliku lepitaja juurde minek ning muude sanktsioonide ettevalmistus.

Tagasi üles