IT-äri ootab naisi

, majandusreporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Transferwise'i finants- ja pangaoperatsioonide juhi Triin Hertmanni sõnul on IT-ettevõtete eelis see, et töötada saab paindliku ajagraafiku alusel.
Transferwise'i finants- ja pangaoperatsioonide juhi Triin Hertmanni sõnul on IT-ettevõtete eelis see, et töötada saab paindliku ajagraafiku alusel. Foto: Sander Ilvest

Üks põhjuseid, miks naised hindavad tööd IT-firmas, on just paindlik tööaeg – statistika kohaselt kulutavad naised kodustele töödele ligi kaks korda enam aega kui mehed.

«Kui ma neile ütlen, et kui lapsed haigeks jäävad, siis nad saavad kodus töötada, on nad väga rõõmsad ja tänulikud,» ütles IT-ettevõtte Transferwise finants- ja pangaoperatsioonide juht Triin Hertmann.

Isegi kui inimene on õhtuses vahetuses, saab ta võtta lapse lasteaiast, toimetada ning kodust edasi töötada. «See on väga suur pluss, mida ei osata Eestis veel väärtustada,» ütles ta.

Põhimõtteliselt on IT-valdkonnas seada üles asukohast täiesti sõltumatu töömudel, mille ainsateks eeldusteks on ligipääs internetile ning valmidus töötada vaid meilide ja videokõnede vahendusel.

Hertmann ise alustas magistriõpinguid ühekuuse lapse kõrvalt ning läks Transferwise’i tööle, kui laps oli pooleaastane. «Püüdsin teha kõike siis, kui sain – tööd tegin valdavalt lapse uneajal, loengumaterjalid lugesin diktofonile ja kuulasin pargis kärutades neid üle,» meenutas ta. Esimene aasta oli tema jaoks väga paindliku graafikuga, sest alluvaid tal veel polnud. Nüüd on tal üle 30 alluva, kellest vaid kaks on mehed, finants- ja makseoperatsioonide osakonnast.

Hertmann ütles, et kulutatud ajast olulisem on see, et töö oleks tehtud. Kui sa inimesse usud ja paned talle kogu vastutuse tema töö eest, saad sa temalt vastu ka jäägitu kohusetunde. Isegi kohati liiga palju, mistõttu juhtub, et inimene teeb ületunde. Eriti ettevõttes, mis kasvab nii kiiresti kui Transferwise, tuleb koormuse kasvades teadlikult tööülesandeid ümber jagada ja abi paluda. Seda tööd, mida Hertmann tegi kaks aastat tagasi üksinda, teeb nüüdseks 60 inimest. «Kui ma poleks teadlikult ülesandeid ära andnud, oleksin praegu väga läbipõlenud,» ütles ta.

Transferwise on praeguseks väga kiiresti kasvav IT-ettevõte, mis pakub valuutavahetusega seotud ülekandeid pankadest märksa soodsamalt. Tööpõhimõte on lihtne – kui sa soovid kanda raha eurost naeltesse, siis sa kannad raha Transferwise’i eurokontole. Transferwise kannab sama summa oma naelakontolt saajale. See nõuab vaid kahte kohalikku makset ning mingit valuutavahetust ega naelte ostmist ei toimu.

Praegu lisandub Transferwise’i kontorisse keskmiselt 20 inimest kuus. Kuigi seda on palju, pole töötajate leidmine üldiselt raske. Välja arvatud arendajad, keda otsitakse tikutulega nagu igal pool mujalgi.

Janika Liiv, kes töötab Toggl OÜs programmeerijana, sattus infotehnoloogia alale pigem asjaolude kokkulangemisest kui suurest soovist. Tema keskkooli lõpukirjand läks oodatust kehvemini ning ta ei saanud suurema populaarsusega humanitaaraladele sisse.

«Lõpuks lihtsalt kasutasin kainet mõistust ja otsustasin, et infotehnoloogiaga seotud eriala valides on mu tulevik raudselt kindlustatud, ning olgugi et ma programmeerimisest IT kolledžisse sisse astudes eriti ei teadnud, olin kindel, et leian sealt ikka midagi, mis mulle huvi pakub,» ütles Liiv.

Ta lisas, et kuigi ta ei teadnud, mida ta teha tahab, teadis ta, et tahab olla inimene, kes suudab oma teadmiste ja oskustega midagi ära teha. «IT-süsteemide arendamise eriala tundus selles mõttes hea partii ja seni pole ma oma valikut kahetsema pidanud. »

Liiv märkis, et kuigi temalgi on võimalus teha tööd suvalisel ajal suvalisest kohast, ta seda võimalust eriti ei kasuta.

«Seni pole mul olnud vajadust ega tahtmist neid võimalusi ära kasutada, sest kontoris käimine on nii mõnusaks tehtud, aga tore on elada teadmisega, et ma seda teha saan, » ütles ta. Kuna töö neelab ta tihti endasse, siis on tema aja peremeheks tööülesanded ja kood, mitte tema ega tööandja.

Kuigi IT-valdkonnas on naised üsna tagasihoidlikult esindatud, ei tähenda see seda, et nad pole sinna teretulnud.

«Minu jaoks on oluline, et inimene tõestaks end tegude, mitte sõnadega. Kui naine on tark ja suudab end tõestada, siis on tal pigem eelis. Nad on haruldased ja paistavad silma,» ütles Hertmann.

Mõned ettevõtted üritavad naisi isegi liiga innukalt tööle saada. «Aeg-ajalt tuleb ka ette, et naiste valdkonda meelitamiseks tehakse ülearu nunnu-roosasid kampaaniaid, millel võib olla hoopis vastupidine efekt,» ütles naisi ITsse julgustava MTÜ TechSisters kaasasutaja, disainiagentuuri Velvet äriarendaja ja disainijuht Mari-Liis Lind.

Tema sõnul toovad naised meeskonda tasakaalu – kui arvestada, et pea kõigil toodetel ja teenustel on kasutajate hulgas nii mehi kui naisi, siis on suisa hädavajalik, et tooteid arendaksid mehed ja naised, arvestades kõikide inimeste kasutajamugavust.

Palgaläbirääkimistel tuleb ilmutada neilgi otsustavust. «Aeg-ajalt kuuleb, et ka IT-sektoris on samal kohal töötavate naiste palgad madalamad kui meestel, aga olen veendunud, et see pole reegel, vaid pigem kinni igas indiviidis ja tema enesekindluses palgaläbirääkimistel,» ütles Lind.

Ta märkis, et inimesed valivad töö IT-valdkonnas kindlatel põhjustel. «Enamasti on levinud kaks suunda, miks ITsse tullakse: ollakse tõsised asjaarmastajad või on kampaaniad äratanud huvi teema ning kõrgelttasustatud töökoha vastu. Kindlasti on üheks mõjutajaks ka seesama pandlik töögraafik ja -koht, kuna paljud noored on võrdlemisi ettevõtlikud ega soovi traditsioonilist üheksast viieni tööpäeva,» ütles ta.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles