«Government Motors» kibeleb börsile

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Maasturid peavad USAs turgu loovutama väikeautodele.
Maasturid peavad USAs turgu loovutama väikeautodele. Foto: SCANPIX

USA autohiiglane General Motors võtab tuure üles, et esimese poolaasta tulemuste tuules börsile tagasi põrutada.

Möödunud aastast alates valitsuse lõa otsas istunud ja seetõttu ameeriklaste poolt Government Motorsiks ristitud firma tegevjuht Ed Whitacre andis juba möödunud nädalal mõista, et esimese kvartali 865 miljoni dollarilisest puhaskasumist on järgmise kolme kuuga kaugemale sõidetud.

Kaks järjestikkust kasumlikku kvartalit peaks tema sõnutsi investoreid veenma, et «GMi tulevik on üsna helge».

Whitacre kinnitas, et GM peab IPOks valmistudes läbirääkimisi ka krediidiliini lepingu sõlmimiseks. GM istub küll 36 miljardi dollari kõrguse rahahunniku otsas, kuid automaatlaenud on aktsiate esmaste enampakkumiste puhul siiski võtmelise tähtsusega, kuna pakuvad ettevõtele paindlikkust ja investoritele kindlustunnet.

Paari nädala jooksul esitab GM USA finantsjärelevalvele esialgse emissioonikavandi. Selle mahuka ja keeruka dokumendi peab SEC heaks kiitma, enne kui GM otseselt investoreid meelitama võib hakata.

Põhimõtteliselt võib finantsjärelevalve oma jah-sõnaga viivitada mitu kuud ja tõsta üles erinevaid arutlusteemasid.

Protsessiga tuttava allika sõnutsi on GM koos oma pankuritega JP Morganist ja Morgan Stanley’st börsiletulekuks hoolikalt valmistunud, et riskifaktorid võimalikult targalt sõnastada.

Ühest küljest tuleb börsiprospektis kirjutada lahti kogu see ülim ebakindlus, millega firma silmitsi seisab – alates kahekordse majanduslanguse võimalusest USAs kuni üha suurema sõltuvuseni Hiinast. Allikas ütles aga, et kõik sõltub sellest, «kui kõrgele seelikut kergitada».

Detroiti konsultatsioonifirma Conway MacKenzie juhtiv analüütik Charles Moore ütles, et kliima on GMi IPO jaoks «väga soodne». Ta tõstis esile tõsiasja, et GM müüb oma nelja allesjäänud brändiga rohkem masinaid, kui 14 kuud tagasi pankrotiavaldust esitades – mil automarke oli tervelt kaheksa.

GMil on alles Buick, Cadillac, Chevrolet ja GMC. Juulikuine turuosa USAs oli 19 protsenti ehk praktiliselt seesama, mis aasta tagasi.

Moore osutas ka GMi saavutustele mujal maailmas. Hiina müük läheb mis mühiseb, korvates lonkamise Lääne-Euroopas. Esimeses kvartalis tuli ligi kolmandik GMi müügist Hiina turult, ühtlasi ületas sealne läbimüük Põhja-Ameerika numbrid 11 protsendi võrra.

USA ja Kanada valitsused, kelle käes on kahepeale kokku 72 protsenti GMist, ei ole veel avaldanud, kui palju nad esmaemissiooniga maha müüa kavatsevad.

Obama administratsiooni endine «autopealik» Steven Rattner ütles tänavu, et USA valitsus võib saada tagasi ligikaudu 40 miljardit dollarit.

GMi suurust arvestades ennustavad paljud, et Washington hakkab oma osalust vähendama etapiviisiliselt. USA rahandusministeeriumi nõustajaks on Lazard.

Whitacre ütles aga möödunud nädalal, et tema tahaks valitsuse «hoobilt maha raputada».

«Me tahame valitsusest vabaks ja punkt. Sellest Government Motorsi hüüdnimest on täiesti villand,» tunnistas Whitacre.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles