Kaljurand: parvlaevade hind oli positiivne üllatus

Aivar Õepa
, majandusajakirjanik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tallinna Sadama juht Ain Kaljurand.
Tallinna Sadama juht Ain Kaljurand. Foto: Liis Treimann

AS Tallinna Sadam juhatuse esimees Ain Kaljurand ütles Postimehele sõlmitud parvlaevade ehituse lepinguid kommenteerides, et kuigi ta laevade täpset hinda öelda ei saa, üllatas see teda positiivselt.

Intervjuu Ain Kaljurannaga:

Palju uued laevad maksavad?

Kahjuks ei saa kommenteerida, hind on lepingutingimuste järgi konfidentsiaalne. Saan öelda, et hinnad üllatasid positiivselt. Praegu on tellija turg.

Alla või üle 30 miljoni euro tükist?

Alla 30 miljoni on hind. Ühes tehases on hind natuke odavam kui teises.

Millal laevad valmis saavad ja siia tulevad?

Esimesed, üks kummastki tehasest, peaks siia jõudma 2016. aasta augusti esimeses pooles. Türgist tuleb varem, aga sealt on pikem maa, nii et peaks jõudma üsna ühel ajal. Viimase saame kätte enne 1. oktoobrit 2016.

Mis siis saab, kui mõni laevadest siiski ei jõua valmis selleks ajaks?

Meil on lepingutes sellised sanktsioonid sees, et siis me saame jõukaks.

Aga praegu ei näe ma kuidagi, et midagi võiks takistada meil 1. oktoobriks 2016 nelja laeva kättesaamist.

Olete viidanud võimalusele, et praegune operaator Väinamere Liinid võib allhanke korras ka uute laevadega opereerima hakata, kas olete nüüd Väinamere Liinidega sel teemal läbi rääkinud?

Veel ei ole. Tegeleme asjadega nende õiges järjekorras. Esiteks oli meil vaja saada asjad parvlaevatehastega korda, et meil oleks 1. oktoobril 2016 laevad, millega teenust osutatakse.

Teiseks pidime tegema hankijale ehk siis majandusministeeriumile võimalikult konkreetse pakkumise, et ministeerium saaks olla kindel, et me tuleme toime.

Kolmandaks peame nüüd kahe nädala jooksul tegelema omanikujärelevalvega. Meil peavad olema omad mehed, see tähendab siis, et järelevalvajad keda me leiame, paiga peal ja ehituse juures kohe päris algusest alates.

Laevaehituse juures ei saa nii, et kirjutad lepingu alla ja siis jääd ootama, kas kokkulepitud kuupäevaks laev tuleb. Omaniku esindajad peavad kogu ehitusprotsessil juures olema.

Mis operaatorisse puutub, siis sellega tegeleme kui parvlaevadega on küsimused lahendatud. Me pole veel lõpuni analüüsinud, kas hakkame ise operaatori struktuuri üles ehitama või on mõistlikum leida keegi kogemustega tegija.

Üks on selge: kohapealsed mehed — need, kes praegu seal laevadel sõidavad — Hiiu- ja Saaremaa ja ka mandri mehed, tööta ei jää. See on konkurendi poolt alusetu hirmu külvamine. Ükskõik, kes veab või opereerib, konkreetse töö teevad ikka ära mehed kohapealt.

Võib juhtuda, et teenust hakkab pakkuma Väinamere Liinid, võib juhtuda, et Kihnu Veeteed, kel on samuti kogemus. Seda veel ei tea. Kui me seda teed läheme, siis on muidugi Väinamere Liinidel suur edumaa, sest nad on aastaid seda teinud.

Uutel laevadel on projekti järgi vähem reisijakohti kui praegustel, ja kurdetakse, et praegusedki on puupüsti täis. Kas on kavas ses osas projekti muuta, midagi ümber ehitada, kohti lisada?

Praegustel on suur osa istekohti lihtsalt õues. Ja see on mõnevõrra ületähtsustatud, kui kaks korda kuus on mõnel reisil vähe kitsam olla. See on selgelt otsitud probleem.

Aga see selleks. Me ei mõelnud tingimusi ise välja, need andis meile ette tellija, majandusministeerium ja meie laevaprojekt vastab ministeeriumi etteantud tingimustele. Kohtade lisamiseks tuleks kõigepealt hanke tingimusi muuta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles