Tallinki mehed ostavad lennufirma riigilt ära

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Toomas Huik

Läänemere võimsaima laevafirma Tallinki aktsiate suurim omanik Infortar omandab Estonian Airis tuleval kevadel enamusosaluse, kui Euroopa Komisjon lennufirmale antud ligi 25 miljoni euro suuruse riigiabi seaduslikuks tunnistab.

«Me oleme huvitatud sajaprotsendilisest osalusest, mis tagab efektiivse otsuste langetamise,» ütles Infortari juht Ain Hanschmidt eilsel pressikonverentsil.

Eesti mõjukaim turismivaldkonna investor Infortar peab praegu läbirääkimisi SASile kuuluvate vähemusaktsiate ostmiseks.

Riik võib olla huvitatud 10–20-protsendilise osaluse säilitamisest, et teenida ettevõtte oodatavast kasumist dividende. «Pean usutavaks, et Estonian Air jõuab 2016. aastaks kasumisse,» lausus Estonian Airi nõukogu esimees Ahti Kuningas. «Euroopa Komisjoni jaoks mõjub Infortari sisenemine Estonian Airi osanike ringi tugeva argumendina, et riigi antud abi vastas turu tingimustele ja polnud ebaseaduslik.»

Rahvusliku lennufirma juhtkonna tegutsemine rahuldab Hanschmidti sõnul uut aktsionäri. Ettevõte jätkab ka edaspidi tegutsemist senisega sarnase äriplaani järgi regionaalse lennufirmana, kuid peab suurema kasumi teenimiseks hakkama lendama rohkematesse sihtkohtadesse ja rohkemate lennukitega.

Kuna lepingud seniste lennukite kasutamiseks hakkavad lõppema juba eeloleval aastal, valmistutakse läbirääkimisteks uute lennukite soetamise üle.

Estonian Air vajab investeeringuteks lähiaastatel vähemalt 20 miljonit eurot, kuid likviidsus suudetakse tagada ka sellest väiksema summaga.

Uued osanikud pole rahul Estonian Airi senise pardatoitlustamisega. «Toitlustamine peab muutuma paremaks,» kinnitas Hanschmidt. Ta ei soovinud toitlustamise üksikasju avaldada, kuid kinnitas, et menüü sisseostmine väljastpoolt kontserni pole otstarbekas ja edaspidi hakkavad lennureisijatele süüa valmistama Tallinki kokad.

Infortar kavatseb Estonian Airi äri edendamiseks ära kasutada mitmes välisriigis asuvat Tallinki müügivõrgustikku ning hakata pakkuma laeva- ja lennureiside kombineeritud pakette.

Osalised ei soovinud avaldada müügitehingu võimalikku maksumust.

Kui varem on kõneldud ka võimalusest, et Estonian Air ühineks Läti lennufirmaga Air Baltic, siis viimase kinnitusel pole praegu selle üle mõtet arutleda. Air Balticu asepresident Jānis Vanags ütles Postimehele, et lennufirmad on Balti riikidele väga tähtsad, kuid praegu ta spekulatsioonidega tegeleda ei taha.

Riik seadis 2010. aasta sügisel pärast ASi Estonian Air aktsiate enamusosaluse omandamist ettevõtte eesmärgiks suurendada Eesti lennuühenduste arvu ja saavutada kasumlikkus. Juunis 2011 sai Estonian Airi etteotsa Tero Taskila, kes hakkas saama Eesti riigifirmade juhtidest suurimat palka, 33 228 eurot kuus. Estonian Airi nõukogu vabastas ta ametist järgmise aasta 31. oktoobril ning tema lahkumise ajaks oli ettevõte 2012. aasta üheksa kuuga teeninud müügitulu 70,4 miljonit eurot ja saanud kahjumit 20,2 miljonit eurot. Seejärel asus firmat juhtima Jan Palmér.

Mullu aprillis otsustas Euroopa Komisjon laiendada uurimist Estonian Airile antava riigiabi suhtes. Komisjon võttis vaatluse alla riigi otsuse suurendada varem antud päästmislaenu veebruaris veel 28,7 miljoni euro võrra.

2009. aastast alates on Estonian Air saanud riigiabi mitu korda, sealhulgas kolm kapitalisüsti kokku 57 miljoni euro ulatuses.

Infortarist 75 protsenti kuulub Linandellile, mille omanikud on Enn Pant, Kalev Järvelill ning Ain Hanschmidti perekond. Ülejäänud osa firmast kuulub väikeinvestoritele. Linandelli kasum oli möödunud aastal 23,3 miljonit eurot, varade maht oli eelmise aasta lõpus 435 miljonit eurot. Eelmisel aastal maksis ettevõte dividende kokku 12 miljonit eurot.
 

Kommentaarid

Urve Palo

majandusminister (SDE)

Riik on alates 2011. aastast, mil Estonian Air uut omanikku otsima hakkas, suhelnud viie-kuue võimaliku partneriga. Infortar oli Estonian Airi kosilastest konkurentsitult kõige parema visiooniga. Suures pildis kattub see Eesti eesmärkidega – lennundus on mõlemale strateegiliselt oluline. Sellest sõltub turism, konkurentsivõime, meie oma inimeste liikumisvabadus. On oluline, et meie turul tegutseb ettevõte, kelle kodulennujaam on Tallinn.

Valitsuse otsust Estonian Airi aktsiate müügi ja selle kohta, kui suur osa lennufirmast jääb riigile, on väga raske prognoosida, kuna tehingu kinnitab pärast valimisi uus valitsus.


Kristen Lahtein

turismifirmade liidu peasekretär

Kuna lennundus on turismivaldkonnas keskne äri, siis hoiab kogu Eesti turismisektor Estonian Airi tulevasele võimalikule omanikule pöialt, sest nende edust sõltub sadade ettevõtete ja tuhandete töötajate käekäik. Minu hinnangul süstib Infortari tulek turismiturul tegutsevatesse ettevõtetesse kindlustunnet.

Lisaks on tehingul usutavasti optimistlik mõju ka Estonian Airi organisatsioonile endale – tugeva eraomaniku kaasamine võiks anda ettevõttele uue hingamise. Infortar on üks edukaim turismiettevõtte piirkonnas, kes omab nii hotelle kui ka laeva- ja taksofirmat, ning lennundusfirma annaks täiendavat sünergiat.


Kadri Simson

Keskerakonna fraktsiooni esimees

Strateegilised ettevõtted peavad olema riigi omanduses. Estonian Airi endise juhatuse esimehe Tero Taskila ja IRLi peaministrikandidaadi Juhan Partsi sammud panid alguse praegusele olukorrale, kus rahvuslik lennufirma on lõpuks liikumas erakätesse. Me teame, et Estonian Airi üle käib keelatud riigiabi menetlus ning õhus on võimalikud Euroopa Komisjoni sanktsioonid. Nüüd on valitsus leidnud, et erainvestorid võivad päästa Estonian Airi ja seeläbi ära hoida kohustuse senine riigiabi koos intressidega tagasi maksta. Omaette küsimus on, kas nii paljude lendude ja samas nii väheste reisijatega on üldse võimalik rahvuslikku lennufirmat ilma lisaabita hoida.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles