Elu idufirmas: valu ja luhtunud ootused

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Idufrima peab kiiresti kasvama või kiiresti põruma
Idufrima peab kiiresti kasvama või kiiresti põruma Foto: SCANPIX

Kuna uute  ideede leidmine on raske, kaasneb start-up'idega juba loomu poolest kõrge risk läbi kukkuda. Läbikukkumine võib tähendada asutajatele parimal juhul üksnes kogemust ja õppimist, halvimal juhul närvide ning perekonna kaotust, kirjutab Upsteem.com OÜ juh Karl Laas blogis. 

Start-up-kogukonnas kultiveeritakse seega kultuuri, mis pooldab kiireid läbikukkumisi, sest nende hind on seotud isikutele igas mõttes madalam. Üldine moto on «põru kiiresti!»

Kui külastate mõnda start-up'ide asutajatele mõeldud koolitust, näiteks Seedforumi oma, saate teada, et tavapäraselt otsivad investorid ja riigid ennekõike kiire kasvupotentsiaaliga ettevõtteid. Kiirele kasvule on üldjuhul rohkem lootust pretendeerida nendel, kes tegutsevad tehnoloogia vallas ja kes tulevad lagedale millegi uuega.

Paljud riiklikud või mitteriiklikud start-up-programmid tegelevad suures osas mitte ainult läbikukkumise vältimisega, vaid ka inimeste ettevalmistamisega selleks. Kõik ei pea aga olema traagiline. Läbikukkumine võib toimuda ka grotesksel viisil, nagu seda on kirjeldatud ka Eestis linastunud filmis «Riot on!», mis põhineb umbes 15 aastat tagasi mobiilimängude esmatuleku ajal Soomes tegutsenud ettevõtte Riot Entertainment lool. Läbikukkumise vältimine võttis seal ulatuse, kus investorite veenmiseks palgati hommikuti bussipeatustest inimesi, et nad investorite külaskäikude ajal laudade taga istuks ja töötamist teeskleks.

Peamine põhjus, miks start-up'id läbi kukuvad, on nende asutajate meelest see, et nende toote või idee vastu puudub turul huvi.

Juhtimise pinge võib olla start-up'is ning tavalises ettevõttes ühesugune. Samas on erinev see, et idufirmad elavad üldjuhul teadmises, et neil jagub raha vaid teatud perioodiks, mille jooksul on vaja ära teha teatud äriarenduse sammud, et siis minna uuele raha kogumise ringile.

Peamine põhjus, miks start-up'id on ägedad, on see, et nad teevad loodetavasti midagi uut. Midagi, mis muudab praktikaid ükskõik mis valdkonnas. Uuel on kasvupotentsiaal ja võimalus muuta maailma. Heal juhul teenida ka kõvasti raha. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles