Skype arutleb: kuidas toetada innovatsiooni?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Andrus Järg
Andrus Järg Foto: Mihkel Maripuu

Innovatsiooni puhul mängivad suurimat rolli inimesed, aga ka neid ümbritsev töökeskkond ning töökorraldus ehk protsessid. Nendele kolmele valdkonnale peakski innovatsiooni taotleva ettevõtte juht tähelepanu pöörama, kirjutab Skype’i Eesti üksuse juht Andrus Järg.

Innovatsiooni mõistet kasutatakse tihti üldises mõttes, rääkides millegi uuel moel tegemisest. Konkreetsemalt tähendab innovatsioon uute mõtete edukat ellurakendamist.

1. Inimesed

Kas ettevõte või organisatsioon saab olla innovatiivne? Ei saa, küll aga saavad seda olla inimesed selles ettevõttes või organisatsioonis, sest just nemad on need, kes genereerivad uusi ja huvitavaid ideid.

Kõik algab inimestest, kes tahavad asju paremaks teha. Seepärast on innovaatilise ettevõtte jaoks hädavajalikud töötajad, kes on heas mõttes rahulolematud ja suudavad ka teisi uute ideedega nakatada. Startup-ettevõtte tuumik tihtipeale just sellistest inimestest koosnebki.

Küpse ettevõtte puhul on oluline saavutada tasakaal innustajate ja riske kalkuleerivate inimeste vahel, ent avatus muutustele peaks olema iga innovaatilise ettevõtte töötaja tunnuseks.

Inimesed on uute ideede väljapakkumisele avatumad, kui nad teavad, et saavad sellele ka tagasisidet. Ühtlasi on innovatsioon raske tekkima olukorras, kus inimesed on püsivalt ülekoormatud – ehkki väike pinge on loovuse aktiveerimiseks kasulik, tapab ületöötamine innovatsiooni.

2. Töökeskkond

Töökeskkonna juures pean silmas mitte füüsilist keskkonda, vaid inimestevahelist võrgustikku ettevõttes. See, kui avatud on suhtlus kõigil organisatsiooni tasemetel, mängib väga suurt rolli usaldusväärse töökeskkonna loomisel. Inimesed peavad teadma, et nad võivad juhtidele oma mõtetega läheneda ning uusi ideid mitte ei karistata, vaid tunnustatakse.

Innovatsiooni pärsib oluliselt, kui ettevõtte sisekliimat häirivad «egomängud» võimu ja enesenäitamise nimel. Kui kolleege või juhte pole võimalik usaldada, jäävad head mõtted välja ütlemata.

Inimesed tajuvad ka seda, kui innovatsioon on juhtkonna jaoks vaid sõnakõlks. Rääkida innovatsioonist töökeskkonnas, mis seda ei toeta, on kunstlik ja annab vastupidise efekti.

3. Töökorraldus

Kindlasti ei tohi töökorraldus ehk protsessid endast kujutada raamatupaksust käitumisjuhendit. Protsessid peaksid pigem olema nähtamatu sõrestik, mis aitab ettevõtte vaba arengut paremini kujundada.

Tarkvaramaailmas toetab usaldusväärset meeskonnatööd arendusmetoodika nimega «scrum», mille puhul suured meeskonnad valivad ühiselt sihi ja selle teostamise viisi. Individuaalne vastutus ei kao kuskile, aga ühiselt valitud sihi puhul kaovad võimalused süüdistavalt näpuga näidata. Samuti on scrumi puhul juhi üheks peamiseks rolliks tegeleda takistustega, mis meeskonna tööd võiksid halvata – olla meeskonna teenistuses, mitte vastupidi.

Mõned konkreetsed soovitused, kuidas läbi töökeskkonna ja töökorralduse innovatsiooni soosida:

- Tekita võimalusi «kohvinurgajuttudeks» – spontaansed kohtumised

- Too uued ideed iganädalasele juhtkonna koosolekule ja anna ideede autoritele tagasisidet, miks idee oli hea või miks seda ideed ei saa teoks teha

- Loo uute ideede jaoks eraldi keskkond või wiki, hoolitse ka seal regulaarse tagasiside eest

- Korralda innovatsioonipäevi või hackathone, et ideed kiirelt kasvõi toore teostuseni jõuaks

- Piisavalt suures ettevõttes olgu eraldi innovatsioonitiim või töögrupp, kes eeltoodu eest hoolt kannab

Skype’i juhtimisnõuandeid koondavas lugudesarjas jagavad Skype’i inimesed õppetunde nii alustavatele kui küpsetele ettevõtetele.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles