OECD: ametiautod ja diiselkütus peaksid kallimad olema

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ummik.
Ummik. Foto: Liis Treimann

Arenenud riigid suurendavad heitgaaside kogust, liikluskoormust ning õhusaastet sellega, et ei maksusta piisavalt ametiautosid ning diiselkütust, leiab OECD.

Enamikes riikides on automaks ettevõtete autodele väiksem palkade omast ning seega soodustab see pikemaid autosõite. 27 OECD riigis ning Lõuna-Aafrika Vabariigis läbi viidud uuringu kohaselt toetab riik autode kasutamist keskmiselt 1600 euroga auto kohta aastas.

«Autosõidu hind ei peegelda selle mõju keskkonnale ja ühiskonnale. Ametiautode õige maksustamine ning ning aktsiisierisuste kaotamine aitaks seda parandada,» leiab OECD keskkonnajuht Simon Upton.

Ettevõtte auto kasutamine tuleks kõrgemalt maksustada seetõttu, et kui ametiauto andmine tähendab väiksemat summat maksudeks, võib tekkida olukord, mil osa palka asendab ametiauto. Ning kui ametiauto kasutamine erasõitudeks pole maksustatud, julgustab see töötajaid sõitma. 

Organisatsiooni hinnangul oleksid riigid tunamullu ametiautode maksumäära kasutamise tõusust võitnud 26,8 miljardit eurot. Kliimamuutusest, õhusaastest, tervisehädadest, ummikutest ja avariidest tulenenud kulu aga oleks ulatunud 116 miljardi euroni.

Lisaks maksustavad riigid diislikütust madalamalt, kui bensiini. Seda hoolimata tõsiasjast, et diiselautod toodavad rohkem heitgaase ning kahjulikumaid ühendeid. Diisel toodab bensiinist 18 protsenti rohkem süsinikku. Ent 23 OECD 34 liikmesriigist eelistab bensiiniautole diislit - osalt just aktsiisierisuse tõttu.

Aktsiis diislile on madalam ka meil - kui tuhande liitri pliibensiini pealt tuleb aktsiisi maksta 422,77 eurot, siis diisli pealt on see summa 392,92 eurot.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles