Transpordisektor saab 11,9 miljardit eurot ühenduste parandamiseks Euroopas

Aivar Õepa
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Illustratiivne vaade tulevasest Rail Balticu raudteest.
Illustratiivne vaade tulevasest Rail Balticu raudteest. Foto: www.railbaltic.info

Euroopa Komisjon kutsus täna liikmesriike üles esitama projektiettepanekuid 11,9 miljardi euro kasutamiseks Euroopa transpordiühenduste parandamiseks.  See on ELi kõigi aegade suurim transporditaristu ühekordne rahastus. Liikmesriigid saavad taotlusi esitada kuni 26. veebruarini 2015.

«Transport on Euroopa majanduse elavdamisel võtmetähtsusega. Seepärast on transpordiühendustesse investeerimine majanduse taastumiseks olulisem kui kunagi varem. Ilma heade transpordiühendusteta Euroopa piirkonnad ei arene ega saa edukaks. Liikmesriigid saavad sellest rahastamisvõimalusest kinni haarata, et luua paremaid ühendusi, parandada konkurentsivõimet ja pakkuda kodanikele ja ettevõtjatele võimalust sujuvamalt ja kiiremini reisida,» märkis transpordiküsimuste eest vastutav Euroopa Komisjoni asepresident Siim Kallas.

Rahastamine suunatakse üheksasse peamisesse transpordikoridori, mis üheskoos moodustavad transpordi põhivõrgu ning toimivad ühisturu majandusliku arterina. Rahastuse eesmärk on kõrvaldada nn pudelikaelad, parandada põhjalikult ida-lääne suunalisi ühendusi ning täiustada kogu ELis piiriülest transporti ettevõtete ja kodanike jaoks.

ELi transpordisektoris on rahastamise maht uue Euroopa Ühendamise Rahastu (CEF) raames kolmekordistunud 26 miljardi euroni ajavahemikuks 2014–2020 (võrreldes 8 miljardi euroga aastatel 2007–2013).

Uus põhivõrk, mis rajatakse aastaks 2030, ühendab 94 peamist Euroopa sadamat raudtee- ja maanteeühendustega, 38 peamist lennuvälja raudteeühendusega suurematesse linnadesse, 15 000 km raudteeliini, mis on ümber ehitatud kiirraudteeliinideks, ning 35 piiriülest projekti «pudelikaelte» vähendamiseks.

Kõik need meetmed koos – transpordi rahastamise kolmekordistamine koos otsusega suunata rahastamine peamiselt üheksasse suurde ELi transpordikoridori – kujutavad endast ELi transporditaristu poliitika suurimat uuendamist alates selle algusest 1980ndatel.

Projekte toetatakse ELi vahenditest, kuid liikmesriigid peavad neid kaasrahastama. Pakkumise tulemused ja vahendite jagamine projektidele kuulutatakse välja 2015. aasta suvel.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles