SLK: muutke riigihanget või me ei osale

Aivar Õepa
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Parvlaev Kuivastu sadamas.
Parvlaev Kuivastu sadamas. Foto: Küllike Rooväli

Saaremaa laevakompanii (SLK) soovitas eile majandusministrile Urve Palole saadetud kirjas mandri ja saarte vaheliste parvlaevaliinide riigihanke tingimuste muutmist, sest muidu on ettevõttel raske teha konkursile reaalset pakkumust.

«Saaremaa Laevakompanii soovib Teid teavitada, et soovib ja on ise või tütarettevõtte Väinamere Liinid OÜ kaudu valmis tegema eelnimetatud hankemenetluses pakkumuse,» seisab SLK juhi Tõnis Rihvki allkirjaga kirjas. «Samas on siinkohal äärmiselt oluline rõhutada, et mõistliku ja reaalselt täidetava pakkumuse esitamine on suuresti raskendatud hankedokumentidega kehtestatud ebareaalsete tähtaegade ning pakkujate kahjuks kehtestatud muude ebaproportsionaalsete tingimuste tõttu.»

SLK märgib, et on sõlminud laevatehastega kokkuleppe uue parvlaeva või -laevade ehitamiseks, kuid tarnetähtaegade osas seab hange tingimused, mis ei ole reaalselt täidetavad. Tingimuste kohaselt peaks pakkujal olema kahe aasta pärast ehk 1. oktoobriks 2016 neli nõuetekohast parvlaeva.

«Eelnimetatud ajaperioodi jooksul ei ole tänases turuolukorras ega tootmisvõimsuste juures võimalik isegi ühe uue ja hankedokumendi tingimustele vastava parvlaeva ehitamine. Ükski laevaehitaja ei ole valmis võtma sellist ebareaalselt täidetavat kohustust,» kirjutas Rihvk ministrile saadetud kirjas.

Samuti heidab SLK ministeeriumile ette mitme lepingupunkti kallutatust riigi kasuks.

«Tsiviilõigusi ja kohustusi tuleb teostada heas usus, mis oma sisult tähendab ka seda, et õigussuhte osaliste õigused ja kohustused peavad olema proportsionaalsed, st tasakaalustatud. Käesoleval juhul on aga hankedokumendiga kehtestatud tingimused, kus riigil on vaid õigused ja hilisemal hanke võitjal vaid kohustused. Hanke tingimused ei vasta seadustele ja heale rahvusvahelisele tavale,» seisab kirjas.

SLK toob näiteks parvlaevade müügilepingu projekti, mis ei vasta ettevõtte väitel rahvusvahelisele tavale, aga ka hanke punkti, kus võitjat kohustatakse avaldama infot lepingupartnerite kohta ning leppetrahvi puudutava punkti.

«SLK leiab, et selliste lepingutingimuste esitamine ja nende seadmine hankemenetluse tingimusteks ei ole kooskõlas hea usu ja poolte võrdse kohtlemise põhimõttega,» kirjutab Rihvk.

Lõpuks pakub SLK majandusministrile arvestada SLK kui turutegutseja ettepanekutega ning täpsustada hankedokumente ja -tingimusi nii et need oleks reaalselt täidetavad.

Tõnis Rihvk vastas eile Postimehe kommentaarisoovile, et ei pea korrektseks hankega seonduvaid küsimusi enne hanke lõppu kommenteerida.

Hange lõpeb 15. septembril.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles