Hiina võtab Google’i tsensori ameti ise üle

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hiina lipp.
Hiina lipp. Foto: Reuters / Scanpix

Google teatas eile, et Hiina valitsus pikendas nende tegevuslitsentsi – mis vähemalt näiliselt kujutab endast Pekingi poolset kompromissi pool aastat väldanud tsensuurivaidlustes.


USAs on otsust tervitatud kui diplomaatilist ja pragmaatilist kompromissi. Internetitööstuse vaatlejad ja analüütikud hoiatavad aga, et Hiina võib nüüd hakata samm sammu haaval piirama juurdepääsu Google’i teenustele.

Google teatas oma blogis lühidalt, et võib tänu litsentsi uuendamisele jätkata «otsinguteenuste ja kohalike toodete pakkumist oma Hiina klientidele».

See tähendab, et google.cn veebisait tegutseb edasi ning otsest ohtu maailma suurimalt, 400 miljoni kasutajaga Hiina internetiturult välja tõrjutud saada ei ole.

Google astus jaanuaris söakalt vastu Hiina valitsusele ja teatas, et ei kavatse enam oma kohalikke otsingutulemusi tsenseerida.

Google’i esialgne lahendus oli suunata kasutajad automaatselt ümber oma Hong Kongi saidile, millele sisemaised piirangud ei kehti. Juuni lõpus teatas aga Hiina valitsus, et lahendus ei ole neile vastuvõetav.

Uue lahendusena hakkas Google sisemaiseid kasutajaid suunama «maandumislehele», millelt avaneb link Hong Kongi saidile. Kuigi uuendus nõuab hiinlastelt vaid ühte lisaklikki, näib see vähemalt esialgu Hiina võime rahuldavat.

Kenneth Lieberthal Washingtoni avaliku korra huvigrupist Brookings Institution ütles, et kompromiss annab tunnistust, et Hiina võimud on enda jaoks midagi ümber hinnanud. Mõlema poole au on päästetud, ütles ta: «Nüüd ei vastuta tsenseerimise eest enam Google – vaid Hiina ise.»

Probleeme võib Google’il tekkida uuele litsentsile vaatamata. Hiina võib raskendada ligipääsu veebilehtedele ja muuta selle protseduuri aeganõudvaks. Google.com võidakse täielikult blokeerida. Kohalikud kasutajad võivad küll minna firma USA saidile, kuid tundlikel teemadel tehtud päringuid tsenseerivad hiinlased ise.

«Google’i jaoks seisneb võit selles, et nüüdseks on lõpp sel suurel ebakindlusel. Nad saavad taas reklaame müüa ja teha paljusid muid asju,» ütles Duncan Clark Pekingi konsultatsioonifirmast BDA China. «Samas ei ole ikkagi veel selge, millist mõju avaldab ärile olukord, kus inimesed peavad tegema ühe kliki asemel kaks.»

Hiina ametnikelt toimetusel kommentaare saada ei õnnestunud.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles