Seitsmest üks on läbi löönud

Kalev Aasmäe
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pilt on illustratiivne.
Pilt on illustratiivne. Foto: Kristjan Teedema

Veebruaris 2008 nimetati esimese «Ajujahi» konkursi võitjaks ja 300 000-kroonise auhinnaraha omanikuks mobiiltelefonidele mõeldud hääljuhitavat kalendrilahendust arendanud võistkond CellTells. Järgmiseks kevadeks muutis tiim oma tegevusala ja algsest ideest arenes välja asukohapõhiste pakkumistega tegelev Flipper. Viimati esitatud, 2012. aasta kohta käiva majandusaruande järgi oli Flipper 2403 euro suuruse käibe juures 33 597 euroga kahjumis.

CellTellsi ja Flipperi asutaja Mikk-Alvar Olle sõnul oli ettevõtte tulemus vilets ka mullu.

«Tegime Flipperi raames koostööd EMTga. EMT võrgutehnoloogia lõpetas aga selle tarkvaralise osa toetamise, mida Flipperil oli toimimiseks vaja. Praegu me sellisel kujul Eesti turul ei tegutse,» lausus ta ning lisas, et tiim on sellegipoolest koos ja töötab edasi, lootes läbi lüüa Euroopa turgudel.

«Meil on paar päris tõsist rauda tules, räägime läbi paari suure mobiilsideoperaatoriga. Vastavalt lepingutele ei saa me aga enne hõisata, kui meil midagi reaalset näidata ei ole,» rääkis Olle, kelle sõnul on suuremat arengut oodata juba sügisel.

Click & Grow naudib edu

2009. aastal võitis «Ajujahi» konkursi sensorite toel toimivat kalakasvatussüsteemi arendanud Growfish, mis sai auhinnarahana 235 000 krooni. Sama aasta sügisel asutasid tiimi liikmed ettevõtte Primefish Solutions, mis aga sarnaselt esimese «Ajujahi» võitjaga õiget hoogu sisse ei saanudki.

«Reaalset tegevust ei ole meil viimased paar aastat toimunud,» tunnistas nüüd Skype’is leiba teeniv Growfishi tiimiliige Martin Koppel. «Ettevõtte alustamine sattus sellise aja peale, kus Eesti kalakasvatajate jaoks oli väga kehv suvi, ning meil oli väga keeruline leida kedagi, kes oleks valmis prototüüpi ostma.»
Koppeli sõnul pole lähiajal plaanis kunagist äriideed edasi arendada.

Seni edukaim «Ajujahi» võitja on 2010. aastal esikoha saanud nutikas taimekasvatussüsteem Click & Grow, mis auhinnarahana sai toona 321 000 krooni. Ettevõte müüs kolme aastaga oma esimest toodet Smartpot kokku ligikaudu 150 000 eksemplari ja rajas paar aastat tagasi kontori ka Silicon Valleysse.

Just Ameerika Ühendriikidest ja Lähis-Idast ootab firma juht Mattias Lepp lähiajal suurimat kasvu. «Meie müük kasvab Araabia Ühendemiraatides, kus oleme sees näiteks Virgin Megastore’is, ning ka Ameerika Ühendriikides, kus oleme kohe sisenemas väga suurtesse kettidesse,» ütles ta.

Märtsi lõpus jõudis müügile ettevõtte teine toode Smart Herb Garden. Juhul kui seda suudetakse aasta lõpuks müüa toote väljalaskmisel ennustatud 300 000 ühikut, võib ettevõtte käive Lepa sõnul küündida tänavu kuni kümne miljoni dollarini. 15 töötajaga Click & Grow’l on plaanis laieneda toidutootmise ja farmitehnoloogia valdkonda, milleks kavatsetakse lähiajal investoritelt raha juurde küsida.

Usk tõukerattasse veel alles

Taimekasvatuse alal tegutseb ka 2011. aastal «Ajujahi» finaalis esikoha ning 17 500 eurot auhinnaraha saanud, mahetoodangut tootvaid põllumehi ja lõpptarbijaid ühendav projekt Virtual Garden. Mitte küll nii edukalt kui Click & Grow – aruande järgi ettevõttes mullu majandustegevust ei toimunud, tänavu kaalutakse selle taasalustamist.

Ka kaks aastat tagasi ettevõtluskonkursi võitnud kolmerattalist tõukeratast Raybike arendav tiim ei ole saavutanud sellist kasvu, mida võistlust võites loodeti. Eelmisel aastal kahanes ettevõtte müügitulu tunamulluselt 10 638 eurolt 2618 eurole, lepingulisi töötajaid ei olnud ja juhatuse liikmed palka ei saanud.

Tiimi juhi Märt Pikkani sõnul «pood veel kinni pandud ei ole» ja usk tootesse on alles. Rattaid pannakse käsitsi kokku ja müüakse Eestis, välisturgudel pole aga seni jalga ukse vahele saadud. «Peamine põhjus on meie enda kogenematus, me ei ole suutnud õigeid teadmisi ja oskusi hankida,» tunnistas tarkvaraarendajana töötav mees.

Pikkani oli siiski kindel, et kui leida õige meetod rahvusvahelisele turule pääsemiseks, on Raybike’il maailma muutmiseks kindlasti potentsiaali. Hiljuti kaasati tiimi uus liige ja läbimurret loodetakse juba lähitulevikus.
Mullu krooniti «Ajujahi» võitjaks lapsevanematele mõeldud platvormi Kids OS arendav tiim, mille idee järgi saab vanem kas arvutist või telefonist jälgida oma lapse liikumist ja tegemisi. Auhinnarahaks sai võistkond 17 000 eurot.

Tiimi liikme Oleg Knuti sõnul pole ideed kuigivõrd edasi arendatud, kuna meeskonna liikmete prioriteedid on muutunud.

«Pärast konkursi lõppu avanesid mitmed teised väljakutsed ning tuli olulisi valikuid teha. Kids OS ei olnud mõne koha pealt nii prioriteetne. Plaani idee mahamatmiseks ei ole meil kunagi olnud, pigem ootame õiget hetke,» oli ta siiski lootusrikas.

Viimane võitja kaeb kaugele

Tänavu võitis «Ajujahil» esikoha metsamaterjali mõõtvat rakendust arendav võistkond Timber Diameter, mis saab auhinnarahana kahes osas kokku 50 000 eurot. Eelmise aasta lõpus asutatud ettevõtte juhatuse liikme Vallo Visnapuu sõnul valmib teenus ilmselt sügiseks ning selle vastu on huvi tuntud juba ka väljastpoolt Eestit, näiteks Soomest ja Prantsusmaalt, kuid ka eksootilisematest riikidest, nagu näiteks Tansaania.

«Meile oli algusest peale selge, et ainult Eesti turule pole seda mõtet arendada. Esimeste sihtturgudena näeme riike, kus on Eestiga sarnased puuliigid ning sarnane metoodika, ehk meie naaberriigid – Soome, Rootsi, Läti, Leedu, Venemaa,» rääkis mees.

Juba enne «Ajujahi» võitu kogus Timber Diameter raha ka Eesti päritolu nn äriinglitelt, kogusummas 25 000 eurot. Idufirma palgal on kaks töötajat, laoprogrammi ja disaini arendavad praegu lepingu järgi teised ettevõtted.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles