Uuring: ettevõtted ootavad e-kaubanduse osakaalu kasvu

Liina Valdre
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
ettevõtted ootavad e-kaubanduse osakaalu kasvu.
ettevõtted ootavad e-kaubanduse osakaalu kasvu. Foto: Caro / Scanpix

Swedbanki kaubandusettevõtete küsitlusest selgus, et kuigi e-kaubandus on Eestis praegu peamiselt spetsiaalkaupade müügiga tegelevate ettevõtete pärusmaa, kasvab e-kaubanduse osakaal kaubanduses nii Eesti kui välismaistest e-poodidest tehtud ostudest järgneval kolmel aastal kaupmeeste hinnangul koguni 21 protsendini.

Ehkki e-kaubanduse arengut takistab ettevõtjate arvates peamiselt madal usaldusväärsus e-poodide vastu ja tarbija harjumus tooteid füüsiliselt proovida, kavandatakse järgnevatel aastatel investeeringuid nii IT-lahendusteks kui e-poodide turundamiseks, vahendab pank.

Kui kaubandusettevõtete uuringust selgus, et 56 protsenti küsitletud ettevõtetest plaanib järgneva kahe aasta jooksul oma kaubanduspinda laiendada või uusi kauplusi avada,  siis e-poode kavatseb järgneva kahe aasta jooksul avada neist siiski vaid 5 protsenti

Ühtlasi selgus uuringust, et ligi kolmandik Eesti kaupmeestest e-kaubandusega mingil määral juba tegelebki.

Tarbijate harjumuste suhteliselt aeglast muutumist kinnitab aga asjaolu, et ehkki paljudel spetsiaalkaupade müüjatest on internetipoe lahendus juba olemas, siis e-kaubanduse osakaal moodustab nende müügist 2014. aastal vaid kuni 5 protsenti.

Ettevõtjate hinnangul ulatub e-kaubanduse osakaal praegusel hetkel kõikidest ostudest Eestis  12 protsendini, ent kasvab kolme aastaga 21 protsendini ehk ligi viiendikuni.

Swedbanki kaubanduse sektori juht Maris Peda sõnul eeldab e-kaubanduse arendamine ettevõtjatelt investeeringuid nii IT-lahendustesse kui turundusse. Kui suurettevõtted on turul suhteliselt paremini tuntud ja omavad rohkem kapitali, et teha mahukamaid investeeringuid IT-lahendustesse, siis väiksemad ettevõtted panustavad pigem turundustegevustele.

«Kauba kohaletoimetamise süsteemi plaanib küsitluse järgi arendada aga vaid kümnendik ettevõtetest, millest võib järeldada, et Eesti kullerteenuste võimalusi ja taristut peetakse tänaste Eesti-siseste e-kaubanduse mahtude juures rahuldavaks,» lisas ta.

Usaldusväärsus kasvab kogemustega

E-kaubanduse suhteliselt madal usaldusväärsus Eestis on Peda sõnul seletatav osaliselt nii avalikkuseni jõudnud negatiivsete juhtumitega kui kaupmeeste endi sageli vähese kogemusega selles valdkonnas.

«Kui esmatarbekaupmeestest 50 protsenti nimetas e-kaubanduse arengut takistavaks teguriks just madalat usaldusväärsust e-poodide vastu, siis spetsiaalkaupade müüjatest, kelle seas on e-kaubanduse kogemusega ettevõtjaid tunduvalt rohkem, peavad e-poodide ebaühtlast mainet probleemiks juba mõnevõrra vähem, 39 protsenti,» märkis Peda.

Lisaks nimetati e-kaubanduse arengut takistavateks teguriteks eestlaslikku umbusku ja harjumust tooteid füüsiliselt ise proovida (22 protsenti),  hästi arenenud kaubandusvõrku (14 protsenti), mahukaid investeeringuid IT-arendustesse (14 protsenti) ja turu väiksust (13 protsenti).

Konkurentsi tavakaubandusest ja eelkõige välismaistest e-poodidest hindas takistuseks vaid 8 protsenti kaupmeestest.

Uuringus osales ligi 150 erineva suureusega jaekaubandusettevõtet.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles